Popularność kawiarni sieciowych rośnie – od trzech lat
systematycznie przybywa im klientów, dodatkowo – coraz więcej z nich
deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją
kawę. Wybierając kawiarnię klienci najczęściej kierują się smakiem kawy i
innych napojów, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło
znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów oraz
atrakcyjnych promocji – wynika z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC
Rynek i Opinia
Czy w ciągu ostatniego miesiąca odwiedził(a) Pan/ Pani kawiarnię sieciową?
Źródło: Cafe Monitor 2012, ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2012
Miejscem, w którym respondenci najczęściej piją kawę niezmiennie od
kilku lat pozostaje dom, jednak rośnie popularność kawiarni sieciowych,
które są wybierane niemal tak samo często jak własna kuchnia.
Gdzie najczęściej pije Pan/ Pani kawę?
Źródło: Cafe Monitor 2012, ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2012
W kawiarniach sieciowych nadal najczęściej wybieraną kawą jest
latte. Zaraz po niej plasuje się espresso, będące ulubioną kawą
mężczyzn, zwłaszcza w wieku 40-55 lat. Popularność espresso rośnie też
wśród kobiet – obecnie ten napój kobiety wybierają częściej niż
cappuccino, które w poprzednich latach plasowało się bezpośrednio po
kawie latte.
Wybierając kawiarnię respondenci najczęściej kierują się przede
wszystkim smakiem kawy i innych napojów, dobrą lokalizacją oraz miłą
atmosferą, jednak w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie
dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów (wzrost o 4%),
oraz atrakcyjnych promocji (wzrost o 7%). Rzadziej niż w ubiegłym roku
konsumenci zwracają uwagę na miłą obsługę (spadek o 5%).
Stopniowo maleje zainteresowanie bezprzewodowym Internetem w
kawiarni, mimo iż jest to nadal najbardziej pożądana usługa dodatkowa.
Jednocześnie, niezmiennie na drugim miejscu znajduje się dostęp do
aktualnej prasy. Wzrasta natomiast zainteresowanie telewizją (z 15% w
2011 roku do 24% w 2012 roku). Telewizją częściej zainteresowani są
mężczyźni niż kobiety.
Oczekiwania konsumentów wobec kawiarni sieciowych ewaluują wraz
z rozwijającym się rynkiem. To, że klienci coraz mniejszą uwagę
zwracają na miłą obsługę może wynikać z faktu, że czynnik ten uważany
jest już za standard w lokalach usługowych. Podobnie jest z usługami
dodatkowymi – w dobie smartfonów i coraz większej dostępności
bezprzewodowego Internetu we własnej kieszeni coraz rzadziej zależy nam
na bezprzewodowym Internecie w kawiarni? – mówi Marzena Białasek, ekspertka z ARC Rynek i Opinia.
Do najczęściej odwiedzanych kawiarni sieciowych należą niezmiennie:
Coffeehaeven, Tchibo, Empik Café, Starbucks i Grycan. Spontanicznie
jako najbardziej znaną kawiarnię sieciową respondenci wymieniali
Coffeeheaven, zaś kawiarnią, która odnotowała w tym zakresie najwyższy
wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem jest Starbucks. Najbardziej
skłonni do aktywnego rekomendowania swojej ulubionej kawiarni są
konsumenci korzystający z Costa Cafe, Coffeeheaven oraz E. Wedel.
Badanie Cafe Monitor zrealizowano w kwietniu 2012 metodą CAWI, próba N=1104. Badanie przeprowadzono na grupie miejskiej losowo wybranych osób w wieku 16 - 55 lat, odwiedzających kawiarnie nie rzadziej niż raz na miesiąc. Badanie jest realizowane cyklicznie, raz w roku.
Komentarze
Prześlij komentarz