Polacy najchętniej wybierają lokalne kawiarnie, a podczas jednej wizyty najczęściej wydają w nich od 10 do 25 zł. Z wyjątkiem mieszkańców dużych miast, deklarują, że ich częstotliwość wizyt w kawiarniach zmniejsza się, co potwierdzają wyniki raportu „Polska na talerzu 2013” sieci hurtowni MAKRO Cash & Carry
Bywanie w kawiarniach stanowi przede wszystkim element
wielkomiejskiego życia. Podczas gdy co drugi Polak deklaruje, że
odwiedza kawiarnie rzadziej niż 3 lata temu, mieszkańcy metropolii
twierdzą, że w ich przypadku ta częstotliwość utrzymuje się na tym samym
poziomie, co wcześniej. Faktycznie w dużych aglomeracjach
obserwujemy prawdziwy rozkwit różnego rodzaju klubokawiarni i kawiarni. Z
jednej strony to bardzo dobrze. Z drugiej jednaktendencja spadkowa
częstotliwości wizyt w kawiarniach może stanowić istotną
barierę dla rozwoju tego segmentu rynku w Polsce w najbliższych latach.
Wśród barier wymienianych przez ankietowanych wyłania się aspekt
finansowy, który oznacza nic innego jak to, że posiłki w kawiarniach
traktowane są przez Polaków jako dobra wyższego rzędu – mówi Anna Kaczor, menedżer ds. grupy klientów Horeca w MAKRO Cash & Carry.
Największą popularnością cieszą się wśród Polaków lokalne kawiarnie,
które preferuje blisko połowa respondentów badania przeprowadzonego na
potrzeby raportu „Polska na talerzu 2013“. Taka postawa jest
potwierdzeniem lokalnego patriotyzmu, coraz bardziej widocznego w naszym
kraju, ale również ogólnoświatowego trendu jakim jest Slow Life. Duża
grupa Polaków coraz chętniej żyje zgodnie z zasadami powolności,
identyfikuje się ze swoim regionem, miastem, dzielnicą i wspiera
świadomie przedsiębiorców tam działających – właścicieli kawiarni,
restauracji, sklepów spożywczych czy piekarni – mówi Anna
Karasińska, kierownik działu badawczego Instytutu Badania Opinii „Homo
Homini”. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się
cukiernie serwujące kawę. Warto również zwrócić uwagę na dużą liczbę
wskazań na kawiarnie sieciowe (blisko 25%), co świadczy o umacnianiu się
ich pozycji na rynku.
Kawiarnia w widoczny sposób wpisuje się w styl życia Polaków, którzy
przychodzą dziś do niej już nie tylko po to, by napić się kawy i zjeść
deser, ale także, by popracować na przenośnym komputerze lub spędzić
czas ucząc się czy czytając. Nadal jednak najchętniej odwiedzamy
kawiarnię, aby po prostu spotkać się ze znajomymi, co potwierdza ponad
połowa respondentów badania. Istotnym powodem spędzania czasu w kawiarni
stała się również potrzeba relaksu (16,3%).
Co ciekawe, dopiero na trzecim miejscu wyłania się możliwość
delektowania się dobrą kawą, choć świadomość konsumencka walorów tego
napoju znacznie wzrosła przez ostatnie lata. Polacy mają coraz bardziej
sprecyzowane oczekiwania wobec małej czarnej i coraz lepiej wydają się
rozpoznawać walory dobrej jakości kawy – mówi Anna
Kaczor. Respondenci w kawiarniach najczęściej i najchętniej zamawiają
kawę oraz ciastko lub deser. Ponad połowa ankietowanych na jednorazową
wizytę w kawiarni przeznacza od 10 do 25 złotych.
Badanie w ramach raportu „Polska na talerzu 2013” na zlecenie MAKRO
Cash & Carry przeprowadził w lutym 2013 roku Instytut Badania Opinii
„Homo Homini”, na próbie reprezentatywnej N = 1000.
Źródło: MAKRO
Cash & Carry
Komentarze
Prześlij komentarz