Inteligentne lusterka motocyklowe zmieniające ustawienie razem z pozycją
motocyklisty, robot, który uczy dzieci logiki i gra Bandbarian - to
projekty, które w czwartek w Warszawie zwyciężyły w polskiej edycji
konkursu dla młodych innowatorów Imagine Cup
W kategorii Innowacje zwyciężył projekt Smart Mirrors. Młodzi
konstruktorzy z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone
dla motocyklistów. Pozwala ono na synchronizację ustawienia lusterek
motocykla z ruchami kierowcy. "Im szybciej jedziemy, tym bardziej się
musimy pochylić na motocyklu. A problem jest taki, że lusterka są
statyczne i wyregulowane do jednej pozycji - zazwyczaj wyprostowanej
sylwetki. Im bardziej się więc pochylimy, tym słabiej widzimy w
lusterkach to, co dzieje się z tyłu"- tłumaczył w rozmowie z PAP jeden z
twórców projektu, Bartosz Ambrożkiewicz, licealista z Zespołu Szkół
Komunikacji w Poznaniu. Tymczasem system Smart Mirrors wykorzystuje
informacje z aplikacji umieszczonej w telefonie kierowcy i automatycznie
dostosowuje układ lusterek do pozycji motocyklisty. Wystarczy umieścić telefon z aplikacją w kieszeni na klatce piersiowej. Autorami projektu, oprócz
Ambrożkiewicza, są Aleksandra Olszewska (Wyższa Szkoła Nauk
Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu), Michał Cwojdziński (Wyższa
Szkoła Zarządzania w Warszawie) i Mikołaj Owczarczak (Politechnika
Poznańska).
W kategorii Gry główna nagroda trafiła do zespołu Serious English Name.
Studenci Uniwersytetu Łódzkiego - Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska,
Łukasz Kraśniewski i Piotr Rachubiński - opracowali grę komputerową
Bandbarian. Motywować ma ona gracza do dbania o swoją kondycję.
Wojownik, aby osiągnąć cel w grze, musi stawać się coraz silniejszy. A
jest to możliwe wtedy, kiedy gracz ćwiczy wspólnie z wojownikiem. Gra
śledzi postępy poprzez specjalną opaskę zakładaną przez gracza.
W kategorii projektów społecznych główną nagrodę zdobył zespół Toast
and Brains z Politechniki Białostockiej (Michał Bogucki, Krzysztof
Dziemiańczuk, Michał Grześ i Marcin Joka) ze swoim projektem Photon.
"Stworzyliśmy robota, który ma edukować kolejne pokolenia - ma nauczyć
dzieci myśleć logicznie i wprowadzić je w świat nowych technologii i
programowania" - powiedział jeden z członków zespołów Marcin Joka. Robot
jest zintegrowany z aplikacją, która wyznacza dzieciom (w wieku 7-15
lat) coraz trudniejsze zadania.
Wyłonione w Warszawie zwycięskie projekty polskiej edycji
Imagine Cup awansowały do światowych półfinałów. Jeśli im się powiedzie,
dostaną się do finału. Poza tym biorącymi udział w konkursie projektami
o największym potencjale biznesowym już zainteresowali się inwestorzy.
Imagine Cup, organizowany przez firmę Microsoft, to największy na
świecie konkurs technologiczny dla studentów. W jego dotychczasowych
edycjach udział wzięło niemal 2 miliony studentów ze 190 krajów. W tym
roku zawodnicy rywalizują w trzech kategoriach: Gry, Innowacje i
Projekty społeczne.
"Dla Ministerstwa Gospodarki ważne jest, że ścigacie się nie tylko na
pomysły, ale i na pomysły marketingowe i na pomysły na rynek" -
powiedział uczestnikom konkursu wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk.
Rafał Albin z Microsoft Polska chwalił w rozmowie z PAP udział Polaków
we wcześniejszych światowych edycjach Imagine Cup. "Od 2005 r. 23 razy
stawaliśmy na podium, 7 razy zdobywaliśmy pierwsze miejsce. Mamy duże
tradycje udowadniające, że polska edukacja informatyczna stoi na
naprawdę wysokim poziomie. Mamy fantastycznych studentów, musimy ich
nauczyć, by dzięki swoim pomysłom zarabiali pieniądze" - mówił
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Przeczytaj także: Masz problemy z zasypianiem? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo za kierownicą
Komentarze
Prześlij komentarz