Przejdź do głównej zawartości

Cisza przed wyborczą burzą? Czyli o medialności partii i polityków

Na dwa miesiące przed wyborami parlamentarnymi media są dosyć oszczędne w liczbie wzmianek na temat polityków i partii wyborczych. Odnośnie kluczowych ugrupowań w polskim rządzie w marcu pojawiło się 10,9 tys. materiałów – zaledwie 238 więcej niż w lutym. Natomiast liczba doniesień medialnych na temat samych liderów znacząco spadła – o 16,5 proc

Z najnowszej analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że obniżyła się medialność dwóch partii politycznych – Polskiego Stronnictwa Ludowego (o 14,9 proc.) i Solidarnej Polski (o 23,7 proc.). Niewielki przyrost liczby publikacji odnotowały pozostałe ugrupowania. Największy wzrost zainteresowania dotyczył Sojuszu Lewicy Demokratycznej (o 7,7 proc.), a następnie Platformy Obywatelskiej (6,7 proc), Prawa i Sprawiedliwości (4,5 proc.) oraz Twojego Ruchu (3,1 proc.)

Wykres 1.  Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie polityczne - marzec 2015 r.

Liderem publikacji nadal pozostaje PO z wynikiem blisko 4 tys. materiałów. Tuż za nim uplasowała się partia Jarosława Kaczyńskiego. Do zmian doszło na trzeciej i czwartej pozycji. Miejsce na podium tym razem zajęło ugrupowanie SLD. Zestawienie zamyka Solidarna Polska.

Ekwiwalent reklamowy materiałów na temat Platformy Obywatelskiej został wyceniony na 75,7 mln złotych. AVE publikacji o PiS osiągnęło wartość mniejszą o 3,3 mln zł. Aż o ponad połowę mniej warte były doniesienia medialne o PSL i SLD. Solidarna Polska ponownie znalazła się na końcu zestawienia. Dziennikarze na temat tego ugrupowania napisali informacje, których wartość oszacowano na 1,9 mln złotych.

Szczególnie często o ugrupowaniu Ewy Kopacz pisano w tytułach: „Dziennik Polski”, „Polska – Dziennik Łódzki” oraz „Polska – Dziennik Bałtycki”. Z kolei o Prawie i Sprawiedliwości informacje można było znaleźć przede wszystkim w „Gazecie Wyborczej”, „Gazecie Polskiej Codziennie” oraz „Rzeczpospolitej”. 

Wykres 2.  Liczba przekazów prasowych, w których wystąpili liderzy partii politycznych z uwzględnieniem wydźwięku – marzec 2015 r.

Media coraz częściej o Palikocie

W marcu skończyła się dobra passa polityków. O wszystkich, z wyjątkiem Janusza Palikota, dziennikarze pisali rzadziej. Liczba publikacji na temat Ewy Kopacz przez ostatnie dwa miesiące dramatycznie spadła. Porównując wyniki z marca do lutego, spadek wyniósł aż 25 proc.! Sukcesów medialnych nie odniósł też w ostatnim czasie Janusz Piechociński – na jego temat pojawiło się o 33 proc. informacji mniej.

Z kolei na brak zainteresowania w marcu nie mógł narzekać lider Twojego Ruchu. Przyrost materiałów z jego udziałem wyniósł 9,2 proc. Jednak jednocześnie uzyskał on największy odsetek publikacji o wydźwięku negatywnym w dziennikach ogólnopolskich* – 3,5 proc.

Szczególnie często Palikota krytykował „Super Express”, „Fakt” oraz „Rzeczpospolita”. W nagłówkach pojawiały się hasła: „Palikot, ty tchórzu!”, „Palikot ma środki na profesjonalną kampanię, ale trudno traktować go poważnie” oraz „Czy Palikot gwałci małych chłopców?”.  

Wykres 3.  Liczba przekazów prasowych, w których był obecny Janusz Palikot z uwzględnieniem wydźwięku – marzec 2015 r.

Palikot w tytułach

Z zestawienia przekazów prasowych, w których nazwiska polityków obecne były w tytułach publikacji wynika, że lider Twojego Ruchu pojawiał się w nagłówkach najczęściej. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotował 94 publikacje. Kolejne miejsce zajęła Ewa Kopacz (53), a następne - Jarosław Kaczyński (33).

Poza tym kolejny miesiąc z rzędu Palikot został liderem w social media. Polepszył wynik o 4 tys. publikacji w stosunku do poprzedniego miesiąca. W marcu na jego temat w mediach społecznościowych pojawiło się 13,8 tys. informacji.

* Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich dotyczy następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”

Źródło:  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...