Przejdź do głównej zawartości

Cisza przed wyborczą burzą? Czyli o medialności partii i polityków

Na dwa miesiące przed wyborami parlamentarnymi media są dosyć oszczędne w liczbie wzmianek na temat polityków i partii wyborczych. Odnośnie kluczowych ugrupowań w polskim rządzie w marcu pojawiło się 10,9 tys. materiałów – zaledwie 238 więcej niż w lutym. Natomiast liczba doniesień medialnych na temat samych liderów znacząco spadła – o 16,5 proc

Z najnowszej analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że obniżyła się medialność dwóch partii politycznych – Polskiego Stronnictwa Ludowego (o 14,9 proc.) i Solidarnej Polski (o 23,7 proc.). Niewielki przyrost liczby publikacji odnotowały pozostałe ugrupowania. Największy wzrost zainteresowania dotyczył Sojuszu Lewicy Demokratycznej (o 7,7 proc.), a następnie Platformy Obywatelskiej (6,7 proc), Prawa i Sprawiedliwości (4,5 proc.) oraz Twojego Ruchu (3,1 proc.)

Wykres 1.  Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie polityczne - marzec 2015 r.

Liderem publikacji nadal pozostaje PO z wynikiem blisko 4 tys. materiałów. Tuż za nim uplasowała się partia Jarosława Kaczyńskiego. Do zmian doszło na trzeciej i czwartej pozycji. Miejsce na podium tym razem zajęło ugrupowanie SLD. Zestawienie zamyka Solidarna Polska.

Ekwiwalent reklamowy materiałów na temat Platformy Obywatelskiej został wyceniony na 75,7 mln złotych. AVE publikacji o PiS osiągnęło wartość mniejszą o 3,3 mln zł. Aż o ponad połowę mniej warte były doniesienia medialne o PSL i SLD. Solidarna Polska ponownie znalazła się na końcu zestawienia. Dziennikarze na temat tego ugrupowania napisali informacje, których wartość oszacowano na 1,9 mln złotych.

Szczególnie często o ugrupowaniu Ewy Kopacz pisano w tytułach: „Dziennik Polski”, „Polska – Dziennik Łódzki” oraz „Polska – Dziennik Bałtycki”. Z kolei o Prawie i Sprawiedliwości informacje można było znaleźć przede wszystkim w „Gazecie Wyborczej”, „Gazecie Polskiej Codziennie” oraz „Rzeczpospolitej”. 

Wykres 2.  Liczba przekazów prasowych, w których wystąpili liderzy partii politycznych z uwzględnieniem wydźwięku – marzec 2015 r.

Media coraz częściej o Palikocie

W marcu skończyła się dobra passa polityków. O wszystkich, z wyjątkiem Janusza Palikota, dziennikarze pisali rzadziej. Liczba publikacji na temat Ewy Kopacz przez ostatnie dwa miesiące dramatycznie spadła. Porównując wyniki z marca do lutego, spadek wyniósł aż 25 proc.! Sukcesów medialnych nie odniósł też w ostatnim czasie Janusz Piechociński – na jego temat pojawiło się o 33 proc. informacji mniej.

Z kolei na brak zainteresowania w marcu nie mógł narzekać lider Twojego Ruchu. Przyrost materiałów z jego udziałem wyniósł 9,2 proc. Jednak jednocześnie uzyskał on największy odsetek publikacji o wydźwięku negatywnym w dziennikach ogólnopolskich* – 3,5 proc.

Szczególnie często Palikota krytykował „Super Express”, „Fakt” oraz „Rzeczpospolita”. W nagłówkach pojawiały się hasła: „Palikot, ty tchórzu!”, „Palikot ma środki na profesjonalną kampanię, ale trudno traktować go poważnie” oraz „Czy Palikot gwałci małych chłopców?”.  

Wykres 3.  Liczba przekazów prasowych, w których był obecny Janusz Palikot z uwzględnieniem wydźwięku – marzec 2015 r.

Palikot w tytułach

Z zestawienia przekazów prasowych, w których nazwiska polityków obecne były w tytułach publikacji wynika, że lider Twojego Ruchu pojawiał się w nagłówkach najczęściej. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotował 94 publikacje. Kolejne miejsce zajęła Ewa Kopacz (53), a następne - Jarosław Kaczyński (33).

Poza tym kolejny miesiąc z rzędu Palikot został liderem w social media. Polepszył wynik o 4 tys. publikacji w stosunku do poprzedniego miesiąca. W marcu na jego temat w mediach społecznościowych pojawiło się 13,8 tys. informacji.

* Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich dotyczy następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”

Źródło:  PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...

Brazylijska piękność nago. Jessika Alves w sierpniowym "Playboyu"

Jessika Alves wystąpiła w sesji jubileuszowego wydania magazynu „Playboy”. Piękna brazylijska aktorka przyznała w jednym z wywiadów, że jest szczęśliwa, że mogła pokazać swoje naturalne piękno i zdradziła, że nigdy jeszcze nie chodziła tak długo nago w życiu jak podczas rozbieranych zdjęć Sesja zdjęciowa do sierpniowego "Playboya" z udziałem Jessiki Alves była kręcona w Sul do Rio.  Pi ę kna aktorka, która niedawno zakończyła zd j ęcia do ostatniej części telenoweli "Em Familia",  11 sierpnia pojawi się w programie "Super Chef VIP w 2014", w kt ó rym uczestnicy b ę dą walczyli o nagrodę w wysokości 50.000 dolarów.   Efekty sesji z udziałem pięknej panny Alves możemy podziwiać w jubileuszowym wydaniu brazylijskiej edycji magazynu "Playboy". A trzeba przyznać, że jest się czym zachwycać, bo urodziwa  Jessika wygląda zjawiskowo i seksownie. To zasługa w dużym stopniu jej naturalnego wdzięku, ale i wynik pracy stylistów,...

Mistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej już w czerwcu

16 czerwca rozpoczną się Mistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej, których gospodarzem jest Polska. Mecz będą odbywały się na stadionach w Kielcach, Lublinie, Gdyni, Bydgoszczy, Krakowie i w Tychach Na początku czekają nas dwa spotkania w Grupie A, w której w Piątek 16 czerwca Szwecja U-21 zmierzy się z Anglią U-21 w Kielcach, o godz. 18:00, a Reprezentacja Polski U-21 powalczy ze Słowacją U-21 o godzinie 20:45 w Lublinie W sobotę, 17 czerwca  w Grupie B Portugalia U-21 zagra z Serbia U-21 o godz. 18:00 w Gdyni, a Bydgoszczy zmierzą się Reprezentacja Hiszpanii U-21- Macedonią U-21  o godzinie 20:45 W niedzielę, 18 czerwca w Grupie C Niemcy U-21 zagrają z Czechami U-21 w Tychach o godz. 18:00, a w Krakowie Dania U-21 zmierzy się z Włochami U-21 o godz. 20:45. Zobacz Miasta Gospodarzy Euro U21 Polska 2017: