Na
dwa miesiące przed wyborami parlamentarnymi media są dosyć oszczędne w
liczbie wzmianek na temat polityków i partii wyborczych. Odnośnie
kluczowych ugrupowań w polskim rządzie w marcu pojawiło się 10,9 tys.
materiałów – zaledwie 238 więcej niż w lutym. Natomiast liczba doniesień
medialnych na temat samych liderów znacząco spadła – o 16,5 proc
Z najnowszej analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że obniżyła się medialność dwóch partii politycznych – Polskiego Stronnictwa Ludowego (o 14,9 proc.) i Solidarnej Polski
(o 23,7 proc.). Niewielki przyrost liczby publikacji odnotowały
pozostałe ugrupowania. Największy wzrost zainteresowania dotyczył Sojuszu Lewicy Demokratycznej (o 7,7 proc.), a następnie Platformy Obywatelskiej (6,7 proc), Prawa i Sprawiedliwości (4,5 proc.) oraz Twojego Ruchu (3,1 proc.)
Liderem publikacji nadal pozostaje PO z wynikiem blisko 4 tys. materiałów. Tuż za nim uplasowała się partia Jarosława Kaczyńskiego. Do zmian doszło na trzeciej i czwartej pozycji. Miejsce na podium tym razem zajęło ugrupowanie SLD. Zestawienie zamyka Solidarna Polska.
Ekwiwalent
reklamowy materiałów na temat Platformy Obywatelskiej został wyceniony
na 75,7 mln złotych. AVE publikacji o PiS osiągnęło wartość mniejszą o
3,3 mln zł. Aż o ponad połowę mniej warte były doniesienia medialne o
PSL i SLD. Solidarna Polska ponownie znalazła się na końcu zestawienia.
Dziennikarze na temat tego ugrupowania napisali informacje, których
wartość oszacowano na 1,9 mln złotych.
Szczególnie często o
ugrupowaniu Ewy Kopacz pisano w tytułach: „Dziennik Polski”, „Polska –
Dziennik Łódzki” oraz „Polska – Dziennik Bałtycki”. Z kolei o Prawie i
Sprawiedliwości informacje można było znaleźć przede wszystkim w
„Gazecie Wyborczej”, „Gazecie Polskiej Codziennie” oraz
„Rzeczpospolitej”.
Media coraz częściej o Palikocie
W
marcu skończyła się dobra passa polityków. O wszystkich, z wyjątkiem
Janusza Palikota, dziennikarze pisali rzadziej. Liczba publikacji na
temat Ewy Kopacz przez ostatnie dwa miesiące dramatycznie spadła.
Porównując wyniki z marca do lutego, spadek wyniósł aż 25 proc.!
Sukcesów medialnych nie odniósł też w ostatnim czasie Janusz
Piechociński – na jego temat pojawiło się o 33 proc. informacji mniej.
Z
kolei na brak zainteresowania w marcu nie mógł narzekać lider Twojego
Ruchu. Przyrost materiałów z jego udziałem wyniósł 9,2 proc. Jednak
jednocześnie uzyskał on największy odsetek publikacji o wydźwięku
negatywnym w dziennikach ogólnopolskich* – 3,5 proc.
Szczególnie
często Palikota krytykował „Super Express”, „Fakt” oraz
„Rzeczpospolita”. W nagłówkach pojawiały się hasła: „Palikot, ty
tchórzu!”, „Palikot ma środki na profesjonalną kampanię, ale trudno
traktować go poważnie” oraz „Czy Palikot gwałci małych chłopców?”.
Palikot w tytułach
Z
zestawienia przekazów prasowych, w których nazwiska polityków obecne
były w tytułach publikacji wynika, że lider Twojego Ruchu pojawiał się w
nagłówkach najczęściej. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotował 94
publikacje. Kolejne miejsce zajęła Ewa Kopacz (53), a następne -
Jarosław Kaczyński (33).
Poza tym kolejny miesiąc z rzędu Palikot
został liderem w social media. Polepszył wynik o 4 tys. publikacji w
stosunku do poprzedniego miesiąca. W marcu na jego temat w mediach
społecznościowych pojawiło się 13,8 tys. informacji.
*
Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich
dotyczy następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta
Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”,
„Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”
Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Komentarze
Prześlij komentarz