Grupa Energa pierwszy raz
wykorzystała zarządzanie popytem do utrzymania stabilności systemu
elektroenergetycznego. Należąca do niej spółka Enspirion na wezwanie PSE
na cztery godziny zmniejszyła zużycie części odbiorców
Interwencyjna redukcja mocy (IRM)
została zrealizowana przez Enspirion w ramach umowy na 20 negawatów (NW)
zawartej z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) w zeszłym
roku. Redukcja miała głównie charakter testowy. Enspirion, który pełni
rolę tzw. agregatora, wycofał z systemu 20 MW popytu na moc w pełni
wywiązując się z zakontraktowanego wolumenu i potwierdzając sprawne
działanie procesu IRM. Zgodnie z umową redukcja trwała cztery godziny, a
czas na przygotowanie odbiorców do redukcji wynosił siedem godzin.
Jednocześnie firma przetestowała procedury w sytuacjach awaryjnych, gdy
np. jeden z klientów nie wywiązuje się z zadeklarowanego ograniczenia
mocy. Weryfikacja możliwości elastycznego zarządzania popytem odbiorców
biznesowych stanowi bowiem kluczową wartość zapewnianą w systemie przez
agregatorów.
Enspirion, oprócz umowy na 20 NW,
podpisał już z PSE umowę na kolejne 77 NW oraz wygrał najnowsze
postępowanie przetargowe. Spółka konsekwentnie umacnia pozycję lidera na
polskim rynku zarządzania popytem. Poza umowami zawartymi z operatorem
systemu przesyłowego, komercyjnie wytwarza negawatogodziny w ramach
współpracy z klientami biznesowymi Energa Obrót. W ostatnim czasie
Enspirion przeprowadził kilka takich akcji, rozwijając innowacyjny na
polskim rynku model biznesowy, który pozwala osiągać zyski zarówno
klientom, jak i sprzedawcom. Klienci są wynagradzani za czasowe
przesunięcie zużycia energii, a sprzedawcy w konsekwencji nie ponoszą
kosztów jej pozyskania w najdroższej, szczytowej cenie. Dla przykładu w
zeszłym roku maksymalna cena energii w szczycie wynosiła ponad 1300
zł/MWh, podczas gdy jej średnia cena utrzymywała się na poziomie około
180 zł/MWh.
Zarządzanie popytem, czyli prostowanie krzywej
Grupa Energa jest w Polsce liderem
zarządzania popytem na energię elektryczną, a celem podejmowanych przez
nią działań jest optymalne wykorzystanie dostępnych w systemie mocy.
Spłaszczanie profilu zużycia jest doskonałym uzupełnieniem dla budowy
mocy, z których część zabezpiecza system jedynie przez kilkadziesiąt
godzin największego zapotrzebowania w roku. Rozwijanie zarządzania
popytem na dużą skalę może okazać się tym efektywniejsze, że w polskim
systemie coraz większą rolę odgrywają niestabilne odnawialne źródła
energii. Same farmy wiatrowe w wietrzne dni dostarczają więcej energii,
niż największa polska elektrownia opalana węglem kamiennym. To oznacza,
że w dni, kiedy wiatru nie ma, z systemu nagle ubywa stosunkowo duża
ilość energii. Zarządzanie popytem na energię elektryczną przynosi zatem
szereg korzyści dla całego systemu elektroenergetycznego, w tym przede
wszystkim elastyczność jego bilansowania, a w konsekwencji zwiększone
bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej.
Enspirion, który pierwszy w Polsce
komercyjnie przesunął w czasie zużycie odbiorców biznesowych, dysponuje
obecnie mocą 300 NW, a do końca 2015 roku zamierza zwiększyć swój
potencjał do 500 NW. W tym roku spółka zamierza także zaoferować produkt
zarządzania popytem Operatorom Sieci Dystrybucyjnej. Sterowanie popytem
jest możliwe także u odbiorców indywidualnych - dzięki inteligentnym
licznikom AMI, co Grupa Energa wykazała jako pierwsza. W trakcie testów
konsumenckich AMI prowadzonych wśród klientów indywidualnych w Kaliszu
redukcja poboru mocy na wezwanie wynosiła nawet 30 proc. Jednocześnie
klienci zredukowali całkowite zużycie energii elektrycznej od 2 do 4
proc, a w godzinach szczytowych od 5 do 14 proc. Energa Operator
zainstalowała już ponad 400 tys. tych urządzeń i jest w Polsce liderem w
ich wdrażaniu.
Produkty dla klientów posiadających
inteligentne liczniki rozwija natomiast Energa Obrót. Już ponad siedem
tysięcy klientów korzysta z możliwości bieżącego monitorowania i
lepszego kontrolowania zużycia, co czyni ze spółki lidera rozwiązań
konsumenckich związanych z inteligentnym opomiarowaniem w Polsce.
Równolegle spółka realizuje projekty pilotażowe jak np. „ENERGA Living
Lab”, w których klienci korzystają z wielostrefowych Programów Cenowych
ze zmiennymi stawkami za energię w ciągu doby/tygodnia/pory roku oraz
innowacyjnych usług, jak raporty zużycia energii oraz system zarządzania
energią Home Area Network.
Grupa
Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z
wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii
elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej.
Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz
obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln
klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom. GE jest trzecim największym
zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod
względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z
linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje
swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc.
powierzchni kraju.
Komentarze
Prześlij komentarz