Energa Obrót potwierdziła
stosowanie dobrych praktyk sprzedaży i została Certyfikowanym Sprzedawcą
Energii. Dzisiaj Towarzystwo Obrotu Energią wręczyło certyfikaty i
rozpoczęło drugą edycję ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej
„Wybieraj mądrze. Sprawdź, kto sprzedaje Ci energię”. Energa od
początku jest jednym z jej aktywnych uczestników
Kampania prowadzona pod patronatem
Urzędu Regulacji Energetyki ma na celu m.in. propagowanie wiedzy o rynku
energii elektrycznej, podnoszenie świadomości o działaniach firm
stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe oraz budowanie konkurencyjnego
rynku sprzedaży w oparciu o zasady fair play. Jednym z celów kampanii
jest również wskazanie firm, które przyjęły Kodeks Dobrych Praktyk,
gwarantując klientom przejrzyste i jasne zasady zawierania umów.
Kampania to także odpowiedź na liczne
skargi klientów dotyczące nieuczciwych działań przedstawicieli
handlowych niektórych sprzedawców. Wykorzystują oni niewiedzę, zwłaszcza
osób starszych i fakt, że określenia typu „pan z elektrowni” czy „pan z
zakładu energetycznego” wielu kojarzą się z wiarygodnymi sprzedawcami
energii. Zdarza się, że w ten sposób wprowadzają klientów w błąd
i doprowadzają do podpisania niechcianej umowy. Jak wynika z badań
przeprowadzonych na zlecenie TOE, tylko połowa osób, które miały kontakt
z przedstawicielem sprzedawcy energii wie, jaką firmę reprezentował
handlowiec. Aż 58 proc. jest świadoma lub doświadczyła nieuczciwych
praktyk niektórych sprzedawców.
Podczas dzisiejszej inauguracji drugiej
edycji kampanii „Wybieraj mądrze. Sprawdź, kto sprzedaje Ci energię”
Energa otrzymała Certyfikat Sprzedawcy Energii nadawany przez
Towarzystwo Obrotu Energią. Jest on przyznawany na podstawie audytu
przeprowadzonego przez zewnętrzną jednostkę certyfikującą, która
sprawdza, czy spółka stosuje najwyższe standardy sprzedaży i obsługi
klienta zawarte w Kodeksie Dobrych Praktyk Sprzedawców Energii
Elektrycznej.
Kodeks Dobrych Praktyk został opracowany
w 2014 roku przez TOE przy współpracy Urzędu Regulacji Energetyki.
Określa standardy uczciwej obsługi klienta - od zawarcia umowy, poprzez
zmianę parametrów, aż po kwestie związane z reklamacjami, czy
rozwiązaniem umowy. Dokument zawiera także słowniczek najważniejszych
pojęć dotyczących rynku energii. Kodeks oraz poradnik świadomego klienta
można pobrać ze strony www.toe.pl/kampania-edukacyjna
Certyfikat oznacza, że Energa nie tylko
gwarantuje dobre praktyki, ale także dba o edukację klientów, aby
uchronić ich przed nieuczciwą konkurencją oraz wskazać im ich podstawowe
prawa, jak choćby 14-dniowy okres wypowiedzenia umowy bez konsekwencji.
Jak działają nieuczciwi sprzedawcy energii elektrycznej?
Nieuczciwi sprzedawcy energii stosują różne metody nakłaniania do podpisania nowej umowy, m.in.:
- przedstawiają się jako pan „z elektrowni” czy „zakładu energetycznego”, co wielu osobom - zwłaszcza starszym - kojarzy się z wiarygodnym sprzedawcą energii
- posługują się nazwą łudząco podobną do nazwy innej firmy
- informują o konieczności podpisania nowej umowy z powodu np. zmiany siedziby firmy, systemu obsługi klienta, okresu rozliczeniowego, czy nawet wymiany liczników
- porównują koszty oferowanej energii z kosztami uwzględniającymi zarówno energię, jak i opłaty dystrybucyjne. (nie informują klienta, że oprócz kosztów energii, będzie ponosił również koszty dystrybucji)
- oferują nieznacznie niższą cenę energii, ale nie informują o dodatkowych, mniej widocznych w umowie opłatach dodatkowych np. wysokiej opłacie abonamentowej, czy obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym, co znacząco podnosi całkowite koszty ponoszone przez klienta
Jak bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami energii?
Zarówno TOE, jak i Energa przygotowały
kilka wskazówek pomagających klientom uchronić się przed działaniami
nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej:
- sprawdź nazwę firmy i tożsamość przedstawiciela, który pojawił się w Twoim domu. Informacje zweryfikuj w firmie, którą ma reprezentować.
- dowiedz się jakie dokładnie warunki oferuje Ci sprzedawca. Dopytuj o wszystkie szczegóły budzące wątpliwości.
- nie podpisuj umowy bez dokładnego przeczytania jej treści. Umów się na podpis później, aby spokojnie przeczytać dokument.
- podpisując umowę powinieneś otrzymać swój egzemplarz dokumentu oraz wzór odstąpienia od umowy.
- masz 14 dni na odstąpienie od umowy podpisanej poza lokalem sprzedawcy - bez podawania przyczyn i bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji.
- w przypadku, gdy minął 14-dniowy termin, nadal możesz się uchylić od skutków umowy, jeśli podczas podpisywania zostałeś wprowadzony w błąd.
Grupa Energa jest jedną z czterech
największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim
rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł
odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy
obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią
elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln klientów, zarówno
gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa Energa jest trzecim największym
zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod
względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z
linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje
swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc.
powierzchni kraju.
Komentarze
Prześlij komentarz