W Gdańsku, Gdyni i Sopocie
powstają punkty ładowania samochodów elektrycznych. Nowy punkt został
otwarty na stacji LOTOS w Gdyni-Redłowie
Gdyńska stacja to już drugi uruchomiony
przez Energę punkt szybkiego ładowania samochodów elektrycznych w
Trójmieście. Podobny znajduje się przed Olivia Business Centre w Gdańsku
(przy al. Grunwaldzkiej 472). Oba pozwalają w czasie od 25 do 45 minut
naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, takie jak
Nissan Leaf czy Mitsubishi i-Miev. Użytkownicy co najmniej do końca
marca 2016 roku będą mogli ładować w nich swoje pojazdy całkowicie
bezpłatnie. Na przełomie maja i czerwca jeszcze jeden taki punkt stanie
na stacji LOTOS w Gdańsku przy al. Zwycięstwa 13.
Punkty ładowania samochodów
elektrycznych powstają w Trójmieście w ramach prowadzonego przez Energę
projektu eMobility, którego celem jest poznanie i zbadanie sposobów
użytkowania samochodów elektrycznych przez mieszkańców Gdańska, Gdyni i
Sopotu. Spółka LOTOS Paliwa jest jednym z partnerów projektu.
- Chcemy zbadać, jak mieszkańcy
Trójmiasta korzystają z samochodów elektrycznych - jakie są ich
przyzwyczajenia, jak często je ładują i czy poruszają się tylko w ruchu
miejskim, czy jeżdżą także w dalsze trasy. Zdobyte informacje pozwolą
nam przygotować się na rosnącą popularność aut elektrycznych, lepiej
dostosować infrastrukturę energetyczną i opracować produkty dla
właścicieli takich pojazdów – mówi Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Grupy Energa.
W ramach projektu w Trójmieście powstały
także dwa punkty półszybkiego ładowania. Stacje znajdujące się przed
Urzędem Miejskim w Gdańsku (przy ul. Nowe Ogrody 6) oraz przed Urzędem
Miasta Sopotu (przy ul. Kościuszki 25/27) wyposażone są w dwa wtyki,
które pasują do większości marek azjatyckich i europejskich. Naładowanie
auta w zależności od modelu zajmuje w nich od dwóch do czterech godzin.
Użytkownicy aut elektrycznych będą mogli
bezpłatnie korzystać ze wszystkich stacji ładowania zainstalowanych
przez Energę do marca 2016 roku. Standardy zamontowanych urządzeń
zostały wybrane w taki sposób, aby zapewnić ładowanie jak największej
liczbie dostępnych na rynku modeli. Każdy punkt ma miejsce parkingowe.
Posiadaczy samochodów elektrycznych i hybrydowych poruszających się po
Trójmieście na pewno ucieszy informacja, że władze Gdańska i Sopotu
zwolniły takie pojazdy z opłat za parkowanie w płatnych strefach.
Ciekawostka:
Jednym z najpopularniejszych standardów
szybkiego ładowania, użytym m.in. w stacjach uruchomionych przez Energę,
jest tzw. CHAdeMO. Skrót pochodzi od słów charge de move, co
tłumaczy się z języka angielskiego „poruszaj się ładując” i jest także
pewną grą słów odnoszącą się do japońskiego stwierdzenia o cha demo ikaga desuka,
które z kolei oznacza „napijmy się herbaty”. Przyjęło się powszechne
użycie tego sformułowania, ponieważ ładowanie baterii trwa mniej więcej
tyle, co zaparzenie i wypicie tego napoju.
Punkty szybkiego ładowania (standard CHAdeMO):
- Zwycięstwa 165, Gdynia Redłowo, stacja Lotos
- Grunwaldzka 472, Gdańsk Oliwa, Olivia Business Centre
- (otwarcie na przełomie maja i czerwca) al. Zwycięstwa 13, Gdańsk Wrzeszcz, stacja Lotos
Punkty półszybkiego ładowania:
- Nowe Ogrody 6, Gdańsk, Urząd Miejski w Gdańsku
- Kościuszki 25/27, Sopot, Urząd Miasta Sopotu
Komentarze
Prześlij komentarz