Jest mały, lekki, elektryczny i można go używać wyłącznie przy użyciu
rąk. Buzz - samochód dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych,
skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej. Dzięki niemu osoba
niepełnosprawna, zamiast przesiadać się z wózka do auta, może wjechać
wprost do samochodu
Mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na
wózkach inwalidzkich skonstruowali magistranci z Instytutu Pojazdów
Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym
Politechniki Krakowskiej: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i
Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego prof. Witolda
Grzegożka.
"Tego typu ofert brakuje na rynku motoryzacyjnym. Osoby niepełnosprawne
zazwyczaj skazane są zwykłe samochody, które poddają kosztownym
przeróbkom, żeby chociaż w małym stopniu były przystosowane do ich
potrzeb" – mówi jeden z konstruktorów pojazdu Dawid Żmuda i dodaje, że
Buzz jest przystosowany specjalnie do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Z samochodu można korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie
przy użyciu rąk. W dodatku użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do
auta, bo wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który stabilnie
zablokowany pełni funkcję fotela kierowcy. Jak podkreślają twórcy
pojazdu, przestrzeń wewnętrzna Buzza jest "duża i regularna" - bez
występów i nadkoli. Wjazd do pojazdu zapewnia dolna klapa, opadająca do
powierzchni drogi i prosto zamykana wraz górną klapą za pomocą jednego
uchwytu.
Masa nadwozia to zaledwie 50 kg, a całkowita masa własna pojazdu - bez
baterii - to tylko 200 kg. "Masa Buzza to jego podstawowy atut, biorąc
pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy
zasięg" – podkreśla prof. Witold Grzegożek.
Prototyp studentów PK osiąga prędkość ok. 40 km/h, przy zasięgu około
50 km. Pojazd napędzany elektrycznie może być ładowany ze zwykłego
gniazdka. Niewielkie rozmiary - 1,55 m szerokości x 2,2 m długości -
pozwalają go łatwo zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do
wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków. Wykonanie nadwozia nie wymaga
specjalnego oprzyrządowania, można je skonstruować w przeciętnie
wyposażonym warsztacie mechanicznym. Do niego przymocowane są elementy
zawieszenia kół, wykonane z włókien węglowych.
Pojazd został zgłoszony do ochrony jako zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na
terenie całej Unii Europejskiej. "Na światowym rynku nie ma wielu
ekologicznych pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz
wyróżnia się niską ceną, łatwą konstrukcją i dwukrotnie mniejszą masą
własną" – mówi prof. Witold Grzegożek.
Ultralekki pojazd jest jednym z ekologicznych pojazdów, które w
ostatnich latach skonstruowali w ramach projektów dyplomowych studenci
Politechniki Krakowskiej. W ich dorobku są także m.in. hybrydowy pojazd
miejski, trójkołowy przechylny skuter czy bolid wyścigowy. Pojazd
zaprezentowano 28 kwietnia podczas Dnia Wynalazków na Politechnice
Krakowskiej.
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Komentarze
Prześlij komentarz