Jak Polacy definiują rozwój osobisty i zawodowy? Jakie
działania podejmują dla rozwoju? Benefit Systems przygotował raport
poświęcony rozwojowi osobistemu i zawodowemu Polaków
Zarobki, chociaż już nie wystarczające, nadal są najważniejsze
Choć pojawia się na rynku coraz więcej badań dotyczących oczekiwań
pracowników wobec pracodawców, które pokazują, że pensja to nie wszystko
– liczą się dodatkowe benefity, dla większości badanych najważniejszymi
aspektami pracy zawodowej okazały się zarobki (45%) oraz atmosfera
(32%). Szczególnie ważne są te aspekty dla młodych Polaków w wieku do 34
lat. W dalszej kolejności badani wymieniali rzetelność i profesjonalizm
(28%) oraz dogodne godziny pracy (13%). Rozwój zawodowy wymienia
jedynie 4% ogółu badanych – 1% mieszkańców wsi, ale już 13% mieszkańców
największych miast. Dla osób w wieku 18-24 lata bardzo ważne jest
również podejście przełożonego – wskazuje na nie aż 35% badanych z tego
przedziału, podczas gdy jedynie 12% ogółu Polaków uważa ten aspekt za
ważny.
Badanie pokazało, że rozwój zawodowy to dla Polaków przede wszystkim
podnoszenie kwalifikacji oraz zdobywanie nowych umiejętności – tak
wskazało aż 63%), w dalszej kolejności wymieniany był również awans -
21%) oraz zdobywanie dodatkowych przywilejów w pracy - 18%. Blisko
połowa Polaków (43%) nie podjęła w ciągu ostatniego roku żadnych działań
na rzecz rozwoju umiejętności potrzebnych w pracy zawodowej.
W życiu osobistym liczą się rodzina, dzieci i związek
W życiu pozazawodowym zdecydowanie najważniejsze dla Polaków są
rodzina, dzieci, związek – spontanicznie wymienia je 72% badanych. Co
trzecia osoba w tym kontekście wymienia także odpoczynek,
zainteresowania i hobby, a także zdrowie. Dla mieszkańców głównych miast
oraz osób pracujących w firmach 10+ kwestie relacji rodzinnych oraz
odpoczynku są szczególnie istotne. Rozwój osobisty jako ważny aspekt
życia pozazawodowego wymienia 4% badanych, a wśród najmłodszych (do 24
r.ż.) nawet 18%.
Rozwój osobisty nie ma jednoznacznej definicji – spontanicznie
badani wymieniają wiele określeń, a co trzecia osoba w ogóle nie potrafi
określić, czym jest dla niej rozwój osobisty. Najczęstsze definicje
rozwoju osobistego to zdobywanie nowych umiejętności (23%), realizowanie
marzeń i celów (17%) czy dbanie o relacje z innymi ludźmi i dbanie o
rodzinę (po 12%). Co trzeci Polak nie podjął w ciągu ostatniego roku
działań na rzecz swojego rozwoju osobistego. Wśród najczęściej
wymienianych aktywności znalazły się aktywności sportowe oraz czytanie
książek i różnego rodzaju kursy i szkolenia.
Co jest ważniejsze – rozwój osobisty czy zawodowy?
Większość Polaków przyznaje, że obie sfery rozwoju są dla nich ważne
(59%), dla co trzeciego (34%) ważniejsza jest sfera osobista, a jedynie
dla 5% – zawodowa. Rodzina i przyjaciele to główne osoby wspierające
Polaków w rozwoju – 87% badanych wymienia ich wśród najważniejszych
osób, szczególnie wsparcie ze strony rodziny dostrzegają kobiety.
Głównymi utrudnieniami w rozwoju, jakie spontanicznie wymieniają badani,
są brak pieniędzy (18%) i brak czasu (14%).
Zdecydowana większość Polaków przyznaje, że rozwijają się po to, aby
być lepszymi ludźmi (82%) oraz aby być coraz lepszymi w tym, co robią
(77%). Większość jest też zdania, że rozwój wymaga dużo samodyscypliny
(76%), ale z drugiej strony traktują rozwój jako przyjemność (76%).
Młodzi są nieco bardziej idealistyczni w swoim podejściu do rozwoju –
częściej deklarują rozwój po, to aby się doskonalić (92%), z kolei osoby
w wieku 44-59 częściej przyznają, że odczuwają presję na rozwój
zawodowy (33%), a osoby w wieku 35-44 lata częściej są zdania, że rozwój
wymaga dużych pieniędzy (39%).
Różne pokolenia – rożne nastawienie
Na rynku pracy pojawiają się przedstawiciele kolejnych pokoleń,
których podejście do pracy, rozwoju oraz życia, a także oczekiwania
różnią się diametralnie od podejścia ich starszych współpracowników. To
wielkie wyzwanie dla pracodawców i działów HR, by dostosować politykę
firmy do coraz większej różnorodności.
- Młodsze pokolenia zwracają większą uwagę na takie sprawy jak
podejście przełożonego, czy dogodne godziny pracy. Dla nich także
ważniejsza jest atmosfera. Nie dziwią zatem zmiany, które wprowadzają
pracodawcy w swoich firmach – większe nastawienie na rozwój, atmosferę,
zdrowie pracowników, ciekawe i inspirujące benefity, pokoje relaksu czy
drzemki w pracy – mówi Izabela Pipka, Dyrektor HR w Benefit Systems.
Z badania „Polacy a rozwój” wynika, że dla osób powyżej 45 r.ż.
ważne jest wynagrodzenie (38%) oraz rzetelność i profesjonalizm (32%).
Dla przedstawicieli pokolenia X (wiek 35+) liczą się zarobki (47%),
atmosfera (36%) oraz rzetelność i profesjonalizm (31%). Największe
różnice widać w podejściu najmłodszego pokolenia pracowników. Badani w
wieku 18-24 lata doceniają przede wszystkim zarobki (60%), atmosferę
(50%) i podejście przełożonego (35%), a w wieku 25-34 lat – zarobki
(46%), atmosfera (41%) i… dogodne godziny pracy (23%).
Benefit System
Komentarze
Prześlij komentarz