Firma Airbus Helicopters zajmująca
się produkcją śmigłowców podpisała we wtorek w Gdańsku umowę
o współpracy z trzema polskimi uczelniami technicznymi, które będą
pracować nad ulepszaniem systemów i podzespołów helikopterów
powstających w firmie
Umowa dotyczy Politechniki Gdańskiej,
Politechniki Łódzkiej oraz Uniwersytetu
Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Jak powiedział PAP Tomasz Krysiński
polski inżynier pracujący od 30 lat w Airbus Helicopters, radomska
uczelnia ma pomagać w udoskonalaniu niektórych elementów
elektrotechnicznych, automatycznego pilota oraz siłowników. Z kolei
Politechnika Gdańska ma zająć się ulepszaniem systemów
wspomagających śmigłowce w lotach nad dużymi akwenami wodnymi.
Chodzi tu m.in. o sonary czy systemy służące mocowaniu śmigłowców
na statkach.
W przypadku Politechniki Łódzkiej
podpisana w Gdańsku umowa zagwarantuje kontynuację trwającej już
osiem lat współpracy tej uczelni z Airbus Helicopters. W ramach
kooperacji łódzcy naukowcy pomagali m.in. przy konstrukcji
śmigłowca hybrydowego X3 – jednego z najszybszych helikopterów
na świecie, którego współtwórcą jest Krysiński. „Łodzianie
zajmowali się optymizacją wirników bocznych, kadłuba oraz wlotów
do silników, które są bardzo ważnym elementem przy tak szybkich
śmigłowcach” – powiedział PAP Krysiński.
Dodał, że
to właśnie dobra kooperacja z Politechniką Łódzką oraz poziom
rozwiązań opracowanych przez naukowców z tej uczelni zachęciły
firmę Airbus Helicopters do poszerzenia współpracy o inne polskie
uczelnie.
Krysiński
wyjaśnił, że – w myśl zawartej umowy, polskie uczelnie będą
pomagały głównie w modernizacji helikoptera typu EC725 Caracal,
który firma produkuje od dziewięciu lat. „Każdy helikopter
wymaga nieustannych ulepszeń” – wyjaśnił Krysiński.
Wiceprezes
wykonawczy ds. inżynierii Airbus Helicopters Jean-Brice Dumont,
wielokrotnie podkreślał w trakcie uroczystości, że liczy na to,
iż współpraca z trzema polskimi uczelniami zaowocuje innowacyjnymi
rozwiązaniami, które będzie można zastosować w maszynach
produkowanych przez firmę.
„Ta
umowa pozwoli nam sprawdzić się na trudnym, bo bardzo wymagającym
polu produkcji helikopterów. Da też szansę zdobyć nowe
doświadczenie naszym studentom i naukowcom” – powiedział z
kolei PAP Henryk Krawczyk rektor Politechniki Gdańskiej, który wraz
z rektorami Politechniki Łódzkiej i radomskiej uczelni podpisał we
wtorek dokumenty dotyczące współpracy z producentem śmigłowców.
Podpisanie
umowy miało miejsce w trakcie otwartych we wtorek w siedzibie Amber
Expo w Gdańsku targów Balt Military Expo 2014. W imprezie, która
potrwa do czwartku, bierze udział ponad 120 firm z kraju i zagranicy
– m.in. z Czech, Francji, USA, Niemiec, Włoch, Rosji, Szwecji,
Norwegii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Danii, Nowej
Zelandii i Izraela. Oprócz prezentacji sprzętu wojskowego i
uzbrojenia w ramach targów odbędą się liczne konferencje,
prezentacje i pokazy.
Airbus
Helicopters (do niedawna Eurocopter) jest największym światowym
producentem śmigłowców. Jak podaje firma, ma ona 46-procentowy
udział w rynku śmigłowców cywilnych i wojskowych. Firma zatrudnia
ponad 23 tys. pracowników na całym świecie. W tej chwili w około
150 krajach w użyciu jest około 12 tys. helikopterów
wyprodukowanych przez spółkę.
Airbus
Helicopters wraz z firmą Heli Invest tworzy jedno z konsorcjów
(oferujące śmigłowiec EC725 Caracal), które otrzymało
zaproszenie do składania ostatecznych ofert w przetargu na 70
śmigłowców wielozadaniowych dla polskiego wojska. Do postępowania
zaproszono też konsorcjum Sikorsky International Operations Inc.,
Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze, które
proponuje śmigłowce Black Hawk oraz Wytwórnię Sprzętu
Komunikacyjnego PZL Świdnik oferującą maszynę AW-149.
Komentarze
Prześlij komentarz