29
kwietnia w Filharmonii Krakowskiej im Karola Szymanowskiego odbędzie
się wyjątkowy koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Orkiestra prowadzona przez Maestro Michaiła Jurowskiego – który
po raz pierwszy wystąpi w Krakowie – zaprezentuje kompozycje
Roberta Schumanna oraz Richarda Straussa. Partie solowe wykonają –
wybitny niemiecki pianista Florian Uhlig, a także polski organista
Roman Perucki
„Nie
umiem napisać koncertu dla wirtuozów, muszę zastanowić się nad
czymś innym...” – to słowa z listu Schumanna do narzeczonej,
wspaniałej pianistki Klary Wieck, z roku 1839. Dojrzewała w nim
wtedy idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od kompozycji
królujących na ówczesnych estradach, dedykowanych li tylko popisom
biegłości solistów. W kolejnych latach powracał kilkakrotnie do
swego projektu, a ukończył go w roku 1845 tworząc Koncert
a moll op. 54.
Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że wraz z tym
dziełem otworzyła się nowa epoka rozwoju koncertowego gatunku,
utwór zaś (pierwszą wykonawczynią była Klara, wówczas już żona
kompozytora) szybko
podbił estrady całej
Europy. Podziwiano (ale też początkowo krytykowano) osobliwą
syntezę gatunków, łączącą idee symfonii, koncertu i sonaty;
tradycyjny dialog solisty i zespołu ustępuje tu też częstemu
integrowaniu partii fortepianu w symfoniczną tkankę, jak gdyby był
jednym z instrumentów orkiestry. Droga wskazana przez Schumanna
okazała się atrakcyjna dla następców – wielkie koncerty
romantyczne i neoromantyczne (zwłaszcza pokrewny ideowo Koncert
a-moll Griega) w
mniejszym lub większym stopniu nawiązywały do tej właśnie
koncepcji. Podczas wieczoru partię solową wykona Florian Uhlig,
wybitny niemiecki pianista, który wśród swych imponujących
dokonań ma także projekt rejestracji płytowej wszystkich dzieł
fortepianowych Schumanna (wcześniej nagrał analogiczny komplet
Ravela). Obejmuje on już 9 płyt CD ciesząc się uznaniem
publiczności i krytyków.
Kilka
lat po Koncercie
a moll, w 1848
r., powstała muzyka teatralna do inscenizacji dramatu Manfred
Lorda Byrona – z jej kilku fragmentów szczególną popularność
zdobyła błyskotliwa, pełna dramatyzmu uwertura, jedno z
najlepszych dzieł symfonicznych Schumanna. Zabrzmi ona podczas
wieczoru Sinfonii Iuventus pod batutą jej Pierwszego
Dyrygenta Gościnnego Michaiła Jurowskiego. Mroczny
wyraz i dramatyczne napięcia dzieła korespondują z historią
„faustowskiego” bohatera, o którego duszę, znękaną poczuciem
winy za śmierć ukochanej, walczą demony.
Kilka
dzieł muzycznych zasłynęło genialnymi „gestami otwarcia”,
które stały się motywami doskonale znanymi i rozpoznawalnymi na
całym globie. Należy do nich m.in. początek organowej Toccaty
d moll Bacha,
Piątej symfonii
Beethovena oraz poematu symfonicznego Tako
rzecze Zaratustra
Richarda Straussa (1896). Niesamowita, pełna potęgi i patosu
fanfara (ilustrująca wg autorskiego komentarza wschód słońca) z
„archetypicznymi” kwintami i akordem C-dur, wzmocnionym organowym
pleno
jest szczególnie popularna, odkąd w swej Odysei
kosmicznej użył jej
(1968) Stanley Kubrick. Tym bardziej warto poznać całe,
olśniewające dzieło, z którego pochodzi – poemat symfoniczny
genialnego neoromantyka, mistrza barwnej orkiestracji oddanego
szczególnie muzyce programowej – a więc takiej, która ma u
podstaw poetyckie czy literackie przesłanie. Tu inspiracją był
oczywiście przesławny traktat Friedricha Nietzschego, który swe
poglądy o naturze bytu, o śmierci Boga, idei wiecznego powrotu
wkłada w usta legendarnego perskiego kapłana. To zarazem jedna z
niewielu – i ogromnie ciekawa – próba muzycznego opisania nie
zdarzeń czy postaci, lecz idei i filozoficznych refleksji,
anonsowanych tytułami dziewięciu części rozbudowanego poematu.
KONCERT
SYMFONICZNY
POLSKIEJ
ORKIESTRY SINFONIA IUVENTUS
sobota, 29
kwietnia 2017, godz. 19.00
Filharmonia
Krakowska im. Karola Szymanowskiego
- WYKONAWCYMichaił Jurowski – dyrygentFlarian Uhlig – fortepianRoman Perucki – organy
Polska Orkiestra Sinfonia IuventusW PROGRAMIERobert Schumann – Uwertura do „Manfreda” op. 115Robert Schumann – Koncert fortepianowy a-moll op. 54Richard Strauss – „Tako rzecze Zaratustra”
Komentarze
Prześlij komentarz