Przejdź do głównej zawartości

Wybieramy właściwe ogumienie na lato

Dobrze dobrane opony letnie to komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Na co zwracać uwagę, by właściwie wybrać ogumienie spośród szerokiej oferty rynkowej?

Sygnałem do zmiany opon z zimowych na letnie jest temperatura powietrza. Jeżeli przez okres tygodnia utrzymuje się ona w dzień powyżej 7°C, a w nocy powyżej 4°C to znak, że nareszcie czas udać się do serwisu. Opony letnie, projektowane do eksploatacji w temperaturach dodatnich na suchych i mokrych nawierzchniach, różnią się od zimowych budową i składem mieszanki. Dzięki większej zawartości kauczuku w gumie są twardsze i bardziej odporne na zużycie. Wzór bieżnika charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, zapewniająca oponie większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie – lepszą przyczepność i hamowanie. 

Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować odpowiednie właściwości podczas jazdy w deszczu czy na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia niższe opory toczenia, co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. Brak zimowych lameli sprawia z kolei, że opony są cichsze. By z szerokiej oferty rynkowej właściwie wybrać letnie ogumienie, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, dotyczących samochodu, sposobu i częstotliwości użytkowania, a przede wszystkim poznać podstawowe  parametry opisujące oponę.

Rozmiar zgodnie z kartą pojazdu

Rozmiar opony ustalany jest przez jego producenta. Warto przestrzegać tych instrukcji, by podczas użytkowania otrzymywać właściwe dane prędkościomierza i przebiegu. Rozmiar podawany jako 195/65R15 91H – oznacza  oponę radialną (R), przeznaczoną na 15 calową felgę, o 195 mm szerokości i profilu 65 (stosunek wysokości do szerokości). Końcowe 91H to indeksy nośności i ładowności. Zgodnie z tą informacją maksymalna prędkość z jaką okresowo można się na tej oponie poruszać wynosi 210 km/h (indeks H), a maksymalny ciężar przypadający na oponę może wynosić 615 kg. Warto o tym pamiętać przed wakacyjną podróżą, planującprzewóz rowerów, dodatkowy bagażnik na dachu czy ciężkie bagaże.

Cena równa się jakość?

Oferowane przez producentów ogumienie dostępne jest w trzech podstawowych segmentach jakościowych: premium, medium lub economy. Opony z poszczególnych klas różnią się trwałością, osiągami oraz ceną. „Światowe koncerny, produkujące opony premium prześcigają się w opracowywaniu innowacyjnych technologii, poprawiających osiągi. Przykładem jest YOKOHAMA, uczestnicząca w największych wydarzeniach motorsportu na świecie, takich jak WTCC czy ERC i wykorzystująca zdobyte tam doświadczenia dla potrzeb doskonalenia i tworzenia nowych opon do codziennego użytku. Dzięki temu opony japońskiej marki zapewniająkomfort, precyzję prowadzenia i, co najważniejsze, najwyższy poziom bezpieczeństwa” –mówi Artur Posuszny z ITR CEE, będącej dystrybutorem opon marki YOKOHAMA. Segment ekonomiczny dedykowany jest mniej wymagającym kierowcom, właścicielom samochodów o mniejszej mocy silników, optymalizującychniezbędne wydatki na samochód.

Co mówią etykiety?

W wyborze ogumienia, z pomocą przychodzą umieszczone na oponach etykiety. Znajdują się na nich piktogramy określające oszczędność paliwa i bezpieczeństwo oraz uzyskane przez każdy z nich oceny w skali od A (najwyższa) do G (najniższa), a także kategorię generowanego hałasu i liczbę decybeli. Charakteryzujące budowę opony parametry są ze sobą ściśle powiązane i mają na siebie wzajemny wpływ. „Im niższe opory toczenia, tym dłuższa droga hamowania i mniejsze bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni nie zawsze idzie w parze z oporami toczenia, przekładającymi się na mniejsze zużycie paliwa”– mówi Artur Posłuszny z ITR CEE.

Opony z wysoką oceną w parametrze oszczędności paliwa sprawdzą się w samochodach eko, w hybrydach z napędem elektrycznym i zwykłych autach miejskich. Będą dobrym wyborem dla użytkowników, którzy cenią komfort i przyjemność z jazdy, nie rozwijając bardzo dużych prędkości. Amatorzy szybkiej sportowej jazdy powinni wybierać opony z najwyższą klasą w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. „Najlepsze opony sportowe, wysoko oceniane w testach jak np. ADVAN Sport V105, przy doskonałych parametrach hamowania, mają jednocześnie klasę F lub nawet G w kategorii oszczędności paliwowej” – dodaje Artur Posłuszny. Warto pamiętać, że jeszcze ważniejsze niż parametry z naklejki są styl jazdy kierowcy i odpowiednia eksploatacja opony – przede wszystkim utrzymywanie odpowiedniego poziomu ciśnienia, pozwalającego na maksymalizacje osiągów i przebiegów każdej opony.

Odpowiednie do stylu i miejsca jazdy

Aby wybrać właściwie należy więc określić najważniejsze cechy użytkowania, takie jak styl jazdy – sportowy lub spokojny, a także warunki użytkowania – miasto, autostrada, czy bezdroża. Równie ważne będą osobiste preferencje, takie jak większe poczucie bezpieczeństwa lub oszczędność zużywanego paliwa. Zdaniem ekspertów w mieście najlepiej sprawdzą się opony o niskim oporze toczenia, na autostrady najlepiej wybrać oponę o wysokich parametrach bezpieczeństwa i niskim poziomie hałasu. Na bezdrożach najlepsze osiągi zapewnią opony oznaczone symbolem 4x4, o większej odporności na uderzenia i zużycie, z bardziej agresywnym bieżnikiem.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Od teraz na zawsze, czyli romantyczna historia Niny i Hugo. Zobacz trailer filmu

Co się stanie gdy porzucona na ślubnym kobiercu Nina, by zapomnieć o tym co ją spotkało wyruszy z jej przyjacielem z dzieciństwa na wyspę Mauritius, na której miała spędzić miesiąc miodowy ze swoim przyszłym mężem? Komedia produkcji RPA z 2016 roku Od teraz na zawsze (Vir Altyd) nakręcona przez Jaco Smit na podstawie scenariusza Ivana Botha i DonnaLee Roberts, którzy także zagrali w tym filmie główne role to ciepła i romantyczna opowieść o poszukiwaniu szczęścia, radości życia i o tym, co jest w życiu najważniejsze. A jej głównie bohaterowie Hugo i Nina podczas tej podróży odkrywają, że młodzieńcze uczucie nie wygasło. Jak się zakończy idylla przekonacie się oglądając ten film. By was do tego zachęcić zobaczcie trailer. Zobacz trailer filmu Od teraz na zawsze:

Arash i T-Pain w hicie "Sex Love Rock N Roll".Zobacz teledysk do piosenki

"Sex Love Rock N Roll" to tytuł jednego z najbardziej tanecznych hitów ostatnich lat nagranego wspólnie przez irańską gwiazdę muzyki dance, Arasha i popularnego amerykańskiego wykonawcę hip-hop i R&B, T-Paina Nagrany w 2014 numer znalazł się na ostatniej płycie Arasha zatytułowanej "Superman" wydanej tego samego roku 4 listopada. Utrzymany w rytmie pop dance przebój odbiega od tego, co do tej pory przyzwyczaił nasz Arash i ukazuje nowe możliwości tego zdolnego twórcy, który ostatnio pracował przy hicie Margaret ( Margaret - Cool Me Down - YouTube) 38-letni Arash pochodzi z Iranu, a obecnie mieszka w Szwecji i jest popularny piosenkarzem i producentem muzycznym oraz autorem wielu przebojów, m.in. "One D ay ", "Broken Angel", "Iran Iran", "Always", "Pure Love", "Boro Boro", czy "Temptation". 30-letni T-Pain, to pseudonim artystyczny Faheema Rasheeda Najma, amerykański

Już w Sobotę wystartuje Roztańczony PGE Narodowy 2018

22 września, w Sobotę wystartuje najbardziej roztańczona impreza w Polsce - Roztańczony PGE Narodowy 2018 na której wystąpi wiele gwiazd muzyki tanecznej z zagranicy i Polski, wśród nich m.in. Shanguy, Sabrina, Londonbeat, Cleo, grupa Boys oraz Zenon Martyniuk z zespołem Akcent Będzie to kolejna edycja tej imprezy. Poprzednia zakończyła się wielkim sukcesem, bo w Warszawie na Stadionie PGE Narodowy, który jest oficjalną areną piłkarskiej reprezentacji Polski i Euro 2018 przy rytmach muzyki dance i disco bawiło się wielu sympatyków tych rytmów, a przed telewizorem zasiadła rekordowa publiczność. W Sobotę imprezie wezmą udział m.in. autorzy hitu hit I've been thinking about you, zespół Londonbeat, Sabrina, która podbiła świat przebojem Boys, Boys, Boys oraz Shanguy, który wylansował przebój La Louze. Zobacz teledysk Sabriny do wielkiego hitu Boy, Boys, Boys: Polskę reprezentować będzie Cleo, Filip Lato, Zenon Martyniuk z zespołem Akcent, Sławomir,  Boys,  Long &am