Dobrze dobrane opony letnie to komfort jazdy,
ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Na co zwracać uwagę, by
właściwie wybrać ogumienie spośród szerokiej oferty rynkowej?
Sygnałem do zmiany opon z zimowych na letnie jest temperatura
powietrza. Jeżeli przez okres tygodnia utrzymuje się ona w dzień powyżej
7°C, a w nocy powyżej 4°C to znak, że nareszcie czas udać się do
serwisu. Opony letnie, projektowane do eksploatacji w temperaturach
dodatnich na suchych i mokrych nawierzchniach, różnią się od zimowych
budową i składem mieszanki. Dzięki większej zawartości kauczuku w gumie
są twardsze i bardziej odporne na zużycie. Wzór bieżnika charakteryzuje
mniejsza liczba rowków i nacięć, zapewniająca oponie większą
powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie – lepszą
przyczepność i hamowanie.
Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają
wodę i pozwalają zachować odpowiednie właściwości podczas jazdy w
deszczu czy na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia niższe
opory toczenia, co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. Brak zimowych
lameli sprawia z kolei, że opony są cichsze. By z szerokiej oferty
rynkowej właściwie wybrać letnie ogumienie, warto odpowiedzieć sobie na
kilka podstawowych pytań, dotyczących samochodu, sposobu i
częstotliwości użytkowania, a przede wszystkim poznać podstawowe
parametry opisujące oponę.
Rozmiar zgodnie z kartą pojazdu
Rozmiar opony ustalany jest przez jego producenta. Warto
przestrzegać tych instrukcji, by podczas użytkowania otrzymywać właściwe
dane prędkościomierza i przebiegu. Rozmiar podawany jako 195/65R15 91H –
oznacza oponę radialną (R), przeznaczoną na 15 calową felgę, o 195 mm
szerokości i profilu 65 (stosunek wysokości do szerokości). Końcowe 91H
to indeksy nośności i ładowności. Zgodnie z tą informacją maksymalna
prędkość z jaką okresowo można się na tej oponie poruszać wynosi 210
km/h (indeks H), a maksymalny ciężar przypadający na oponę może wynosić
615 kg. Warto o tym pamiętać przed wakacyjną podróżą, planującprzewóz
rowerów, dodatkowy bagażnik na dachu czy ciężkie bagaże.
Cena równa się jakość?
Oferowane przez producentów ogumienie dostępne jest w trzech
podstawowych segmentach jakościowych: premium, medium lub economy. Opony
z poszczególnych klas różnią się trwałością, osiągami oraz ceną.
„Światowe koncerny, produkujące opony premium prześcigają się w
opracowywaniu innowacyjnych technologii, poprawiających osiągi.
Przykładem jest YOKOHAMA, uczestnicząca w największych wydarzeniach
motorsportu na świecie, takich jak WTCC czy ERC i wykorzystująca zdobyte
tam doświadczenia dla potrzeb doskonalenia i tworzenia nowych opon do
codziennego użytku. Dzięki temu opony japońskiej marki
zapewniająkomfort, precyzję prowadzenia i, co najważniejsze, najwyższy
poziom bezpieczeństwa” –mówi Artur Posuszny z ITR CEE, będącej
dystrybutorem opon marki YOKOHAMA. Segment ekonomiczny dedykowany jest
mniej wymagającym kierowcom, właścicielom samochodów o mniejszej mocy
silników, optymalizującychniezbędne wydatki na samochód.
Co mówią etykiety?
W wyborze ogumienia, z pomocą przychodzą umieszczone na oponach
etykiety. Znajdują się na nich piktogramy określające oszczędność paliwa
i bezpieczeństwo oraz uzyskane przez każdy z nich oceny w skali od A
(najwyższa) do G (najniższa), a także kategorię generowanego hałasu i
liczbę decybeli. Charakteryzujące budowę opony parametry są ze sobą
ściśle powiązane i mają na siebie wzajemny wpływ. „Im niższe opory
toczenia, tym dłuższa droga hamowania i mniejsze bezpieczeństwo kierowcy
i pasażerów. Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni nie zawsze idzie w
parze z oporami toczenia, przekładającymi się na mniejsze zużycie
paliwa”– mówi Artur Posłuszny z ITR CEE.
Opony z wysoką oceną w parametrze oszczędności paliwa sprawdzą się w
samochodach eko, w hybrydach z napędem elektrycznym i zwykłych autach
miejskich. Będą dobrym wyborem dla użytkowników, którzy cenią komfort i
przyjemność z jazdy, nie rozwijając bardzo dużych prędkości. Amatorzy
szybkiej sportowej jazdy powinni wybierać opony z najwyższą klasą w
kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. „Najlepsze opony
sportowe, wysoko oceniane w testach jak np. ADVAN Sport V105, przy
doskonałych parametrach hamowania, mają jednocześnie klasę F lub nawet G
w kategorii oszczędności paliwowej” – dodaje Artur Posłuszny. Warto
pamiętać, że jeszcze ważniejsze niż parametry z naklejki są styl jazdy
kierowcy i odpowiednia eksploatacja opony – przede wszystkim
utrzymywanie odpowiedniego poziomu ciśnienia, pozwalającego na
maksymalizacje osiągów i przebiegów każdej opony.
Odpowiednie do stylu i miejsca jazdy
Aby wybrać właściwie należy więc określić najważniejsze cechy
użytkowania, takie jak styl jazdy – sportowy lub spokojny, a także
warunki użytkowania – miasto, autostrada, czy bezdroża. Równie ważne
będą osobiste preferencje, takie jak większe poczucie bezpieczeństwa lub
oszczędność zużywanego paliwa. Zdaniem ekspertów w mieście najlepiej
sprawdzą się opony o niskim oporze toczenia, na autostrady najlepiej
wybrać oponę o wysokich parametrach bezpieczeństwa i niskim poziomie
hałasu. Na bezdrożach najlepsze osiągi zapewnią opony oznaczone symbolem
4x4, o większej odporności na uderzenia i zużycie, z bardziej
agresywnym bieżnikiem.
Komentarze
Prześlij komentarz