Przejdź do głównej zawartości

Hybrydy popularniejsze od diesli, od elektryków Polaków odstrasza cena - wynika z badania ING


Gdyby Polacy kupowali dziś nowy samochód, najczęściej decydowaliby się na auto napędzane silnikiem benzynowym, a następnie rozpatrywaliby pojazd hybrydowy. Mimo że najmniej osób rozważałoby zakup samochodu elektrycznego, to popularnością tylko nieznacznie ustępuje on już dieslowi – wynika z badania ING


Choć na polskich drogach bezspornie dominują samochody napędzane silnikami spalinowymi, to gdyby Polacy kupowali dziś nowe „cztery kółka”, auta hybrydowe wyraźnie wyprzedziłyby popularnością diesle. Z badania „Finansowy Barometr ING” wynika, że samochód z silnikiem wysokoprężnym rozważałoby dziś tylko 36% Polaków. Tymczasem kupno hybrydy za prawdopodobne uznaje 45% badanych, a auta elektrycznego 32%. Zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem pozostaje jednak silnik benzynowy (57%).
Przy wyborze samochodu ważniejsze koszty niż troska o środowisko
Do przesiadki na samochód elektryczny Polaków przekonują przede wszystkim względy finansowe: niższe koszty eksploatacji – wskazuje na nie trzech na czterech respondentów - i ulgi podatkowe przy zakupie (70%). Istotnym czynnikiem zachęcającym Polaków do kupna elektryka byłby także odpowiednio duży zasięg samochodu, na który wskazuje 69% respondentów. Nieco mniejsze znaczenie ma natomiast pozytywny wpływ samochodów elektrycznych na środowisko (61%).
Co czwarty Polak byłby skłonny dopłacić do samochodu elektrycznego nie więcej niż 10% w porównaniu z ceną auta z silnikiem spalinowym. Tyle samo respondentów dopuszcza możliwość zapłacenia za elektryka 10-25% więcej niż za tradycyjny pojazd. Koszt samochodu elektrycznego powyżej tej kwoty wydaje się być psychologiczną barierą dla Polaków. Tym bardziej, że co piąty Polak byłby gotowy zapłacić za auto elektrycznie nie więcej niż za samochód z silnikiem spalinowym, a tyle samo respondentów deklaruje, że  w ogóle nie jest zainteresowane elektrykiem.
Polacy postrzegają auta elektryczne jako pojazdy prestiżowe. Osoby, które widzą w samochodzie oznakę statusu i dobrego wizerunku byłyby gotowe zapłacić za elektryka 10-25% więcej niż za zwykłe „cztery kółka”. W tej chwili jednak to za mało żeby myśleć o własnej Tesli. Samochody elektryczne są obecnie około dwa razy droższe niż analogiczne samochody z silnikiem spalinowym. Trudno spodziewać się, żeby ich cena znacząco obniżyła się, dopóki nie spadną koszty produkcji – czy to ze względu na postęp technologiczny (tańsze i bardziej pojemne baterie), czy na ekonomię skali (masowa produkcja). Aby przyspieszyć ten proces, rządy niektórych państw, m.in. USA i Norwegii zdecydowały się subsydiować zakup aut elektrycznych – mówi Karol Pogorzelski, ekonomista ING Banku Śląskiego.
Pytanie, czy Polska powinna postąpić podobnie? Naszym zdaniem polski rząd nie powinien się spieszyć z dopłatami do zakupu samochodów elektrycznych. Ich upowszechnienie nie zmniejszy w istotny sposób zanieczyszczenia środowiska, jak ma to miejsce np. w Norwegii. Większość energii w naszym kraju jest wciąż produkowana z tzw. „brudnych źródeł”. Zamiast w samochodach, paliwa kopalne byłyby więc spalane w elektrowniach. Ponadto, w Polsce nie są na razie produkowane na szeroką skalę ani samochody elektryczne, ani komponenty do nich. Dlatego subsydiowanie zakupu takich aut w Polsce, byłoby de facto wspieraniem przemysłu zagranicą, który już obecnie cieszy się wsparciem publicznym. Warto natomiast wspierać inwestycje, które sprawią, że Polska zajmie istotne miejsce w globalnym łańcuchu dostaw przy produkcji samochodów elektrycznych oraz infrastruktury do nich – dodaje Karol Pogorzelski.
Dla większości Polaków samochód jest głównym środkiem transportu
Samochód był najczęściej wskazywany jako główny sposób przemieszczania się we wszystkich krajach objętych badaniem ING. Jednak część krajów wydaje się być znacznie bardziej „samochodowa” niż inne. Dotyczy to USA, Luksemburga, Włoch, Australii i Francji.
Choć Polska nie wyróżnia się na tle innych krajów pod względem odsetka osób posiadających samochód (67%), to Polacy należą do jednych z największych miłośników prowadzenia samochodu. Siedzieć za kierownicą lubi co drugi Polak (54%), podczas gdy dla porównania tylko co trzeci mieszkaniec wysp brytyjskich (32%).
Finansowy Barometr ING to cykliczne badanie Grupy ING, badające zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych w Polsce i na świecie. Badanie zostało przeprowadzone w marcu-kwietniu  2018 r. na próbie 14 806 respondentów w 15 krajach, w tym 1015 z Polski.
Źródło; ING


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Od teraz na zawsze, czyli romantyczna historia Niny i Hugo. Zobacz trailer filmu

Co się stanie gdy porzucona na ślubnym kobiercu Nina, by zapomnieć o tym co ją spotkało wyruszy z jej przyjacielem z dzieciństwa na wyspę Mauritius, na której miała spędzić miesiąc miodowy ze swoim przyszłym mężem? Komedia produkcji RPA z 2016 roku Od teraz na zawsze (Vir Altyd) nakręcona przez Jaco Smit na podstawie scenariusza Ivana Botha i DonnaLee Roberts, którzy także zagrali w tym filmie główne role to ciepła i romantyczna opowieść o poszukiwaniu szczęścia, radości życia i o tym, co jest w życiu najważniejsze. A jej głównie bohaterowie Hugo i Nina podczas tej podróży odkrywają, że młodzieńcze uczucie nie wygasło. Jak się zakończy idylla przekonacie się oglądając ten film. By was do tego zachęcić zobaczcie trailer. Zobacz trailer filmu Od teraz na zawsze:

Arash i T-Pain w hicie "Sex Love Rock N Roll".Zobacz teledysk do piosenki

"Sex Love Rock N Roll" to tytuł jednego z najbardziej tanecznych hitów ostatnich lat nagranego wspólnie przez irańską gwiazdę muzyki dance, Arasha i popularnego amerykańskiego wykonawcę hip-hop i R&B, T-Paina Nagrany w 2014 numer znalazł się na ostatniej płycie Arasha zatytułowanej "Superman" wydanej tego samego roku 4 listopada. Utrzymany w rytmie pop dance przebój odbiega od tego, co do tej pory przyzwyczaił nasz Arash i ukazuje nowe możliwości tego zdolnego twórcy, który ostatnio pracował przy hicie Margaret ( Margaret - Cool Me Down - YouTube) 38-letni Arash pochodzi z Iranu, a obecnie mieszka w Szwecji i jest popularny piosenkarzem i producentem muzycznym oraz autorem wielu przebojów, m.in. "One D ay ", "Broken Angel", "Iran Iran", "Always", "Pure Love", "Boro Boro", czy "Temptation". 30-letni T-Pain, to pseudonim artystyczny Faheema Rasheeda Najma, amerykański

Już w Sobotę wystartuje Roztańczony PGE Narodowy 2018

22 września, w Sobotę wystartuje najbardziej roztańczona impreza w Polsce - Roztańczony PGE Narodowy 2018 na której wystąpi wiele gwiazd muzyki tanecznej z zagranicy i Polski, wśród nich m.in. Shanguy, Sabrina, Londonbeat, Cleo, grupa Boys oraz Zenon Martyniuk z zespołem Akcent Będzie to kolejna edycja tej imprezy. Poprzednia zakończyła się wielkim sukcesem, bo w Warszawie na Stadionie PGE Narodowy, który jest oficjalną areną piłkarskiej reprezentacji Polski i Euro 2018 przy rytmach muzyki dance i disco bawiło się wielu sympatyków tych rytmów, a przed telewizorem zasiadła rekordowa publiczność. W Sobotę imprezie wezmą udział m.in. autorzy hitu hit I've been thinking about you, zespół Londonbeat, Sabrina, która podbiła świat przebojem Boys, Boys, Boys oraz Shanguy, który wylansował przebój La Louze. Zobacz teledysk Sabriny do wielkiego hitu Boy, Boys, Boys: Polskę reprezentować będzie Cleo, Filip Lato, Zenon Martyniuk z zespołem Akcent, Sławomir,  Boys,  Long &am