Rosjanie w sieci najczęściej szukają tematów militarnych, a Rosjanki wolą robić
zakupy w sieci-wynika z badań Gemiusa, który sprawdził, które strony rosyjskojęzycznej części
internetu, nazywanego runetem skrojone budzą zainteresowanie mężczyzn, a które
trafiają w gust i potrzeby kobiet
Dane z czerwca 2014 roku pokazują, że w Rosji strony WWW przegląda 70
mln dorosłych osób. Wśród użytkowników sieci przeważają kobiety,
których jest 37,6 mln, czyli o ponad 5 mln więcej niż mężczyzn (32,5
mln). Internet jak w soczewce odzwierciedla aktualne zainteresowania
osób, które z niego korzystają i pokazuje, jakimi wydarzeniami żyją.
Które strony internetowe przyciągają głównie kobiety, a które niemal
wyłącznie mężczyzn?
Mężczyźni najchętniej czytają o sprawach militarnych
Jak wynika z danych firmy Gemius, która monitoruje rosyjską sieć,
mężczyźni preferują strony internetowe dotyczące tematyki militarnej,
freelancingu oraz samochodów. W czerwcu 2014 roku najbardziej
przyciągały ich strony: wersja online magazynu o tematyce wojskowej
„Voyennoye obozreniye” Topwar.ru (89 proc. jej użytkowników to
mężczyźni), platforma dla freelancerów pośrednicząca między
zleceniodawcami a zleceniobiorcami Freelansim.ru oraz strona WWW
dotycząca motoryzacji Cartimes.ru (po 86 proc.).
Powody, dla których mężczyźni w Rosji bardziej niż kobiety interesują
się stronami internetowymi poświęconymi tematyce wojennej wyjaśnia Jadwiga Rogoża, analityczka Ośrodka Studiów Wschodnich zajmująca się tematyką rosyjską: –
Od kilku miesięcy Rosja de facto prowadzi działania militarne na
Ukrainie, a jednostronna i agresywna narracja medialna podsyca społeczne
zaangażowanie w tematykę wojenną, co dotyczy w pierwszej kolejności
męskiej części populacji – wyjaśnia.
Mężczyźni w Rosji chętnie odwiedzają też strony WWW, na których można
znaleźć między innymi newsy, aktualności ze świata sportu, informacje
finansowe i nowinki technologiczne.
Rok wcześniej (czerwiec 2013 roku) do najbardziej męskich stron
runetu zaliczały się: wersja online magazynu popularnonaukowego
„Populyarnaya Mekhanika” Popmech.ru (83 proc. użytkowników to
mężczyźni), serwis motoryzacyjny Exist.ru (83 proc.) oraz serwis dla
amatorów polowania i wędkarstwa Ohotniki.ru (81 proc.).
Kobiety chętnie robią zakupy online
W czerwcu 2014 roku kobietę można było najłatwiej spotkać na
stronach: serwis Funduszu Emerytalnego Federacji Rosyjskiej Pfrf.ru (88
proc. użytkowników to kobiety), platforma sklepu odzieżowego Bonprix.ru
(85 proc.) oraz strona WWW sklepu z odzieżą dla dzieci i kobiet w ciąży
Mamsy.ru (84 proc.).
Skąd takie zainteresowanie stroną Funduszu Emerytalnego Federacji
Rosyjskiej wśród kobiet? Jadwiga Rogoża tłumaczy, że to Rosjanki są
głównymi strażniczkami życia rodzinnego i domowych finansów. – Wzmożone
zainteresowanie kobiet stroną funduszu emerytalnego może wynikać z
faktu, że w ostatnich miesiącach fundusz ten i rosyjski rząd dokonywały
manipulacji ze składkami emerytalnymi. Początkowo informowano o czasowym
zamrożeniu składek na tzw. II filar, a następnie o przekazaniu tych
składek za rok 2013 na potrzeby anektowanego w marcu 2014 roku Krymu –
dodaje analityczka. Rosjanki są również zainteresowane stronami internetowymi, które są
powiązane z tematyką macierzyństwa, zakupów, stylem życia,
samokształceniem, edukacją i rozrywką.
W analogicznym okresie rok wcześniej (czerwiec 2013 roku) najbardziej
kobiecą stroną runetu był sklep online Yves-rocher.ru (88 proc.
użytkowników to kobiety). Kolejne miejsca należały do sklepu
internetowego Bonprix.ru (87 proc.) oraz platformy zawierającej zbiór materiałów dydaktycznych Alleng.ru (79 proc.).
Dane pochodzą z firmy Gemius, która monitoruje internet w ponad 30
krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej
(gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu
demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z
sieci, zarówno stron www, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji.
Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu
ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.
Komentarze
Prześlij komentarz