Kierowcy wybierając warsztat
niezależny szukają dziś już nie tylko niskich cen. Ważne są też m.in.
odpowiednie podejście do klienta, wykwalifikowany personel i standard
porównywalny z wizytą w stacjach autoryzowanych-wynika z ostatnich badań przeprowadzonych przez Instytut
Badawczy ARC na zlecenie firmy Castrol
Przyjęło się, że do warsztatu niezależnego przyjeżdżamy z autem po
zakończeniu gwarancji. Tymczasem, dzięki przepisom unijnym, nawet nowe
auta mogą być obsługiwane serwisach niezależnych bez obaw o utratę
gwarancji. Klient ma więc duży wybór. Jaki powinien być niezależny punkt
naprawczy, aby kierowcy chcieli korzystać z jego usług i do niego
wracać?
Wybierając niezależny warsztat samochodowy, 82 proc. respondentów
kieruje się przede wszystkim jego renomą i dobrymi opiniami. A te,
oprócz znajomych czy rodziny, można też znaleźć w internecie – blisko
połowa klientów korzysta z wyszukiwarek internetowych i czyta informacje
na forach dyskusyjnych. Co ciekawe, internet nie służy nam do umawiania
wizyty – tu preferowane są bardziej tradycyjne formy, jak rozmowa
telefoniczna lub kontakt osobisty. Warto zauważyć, że prawie co trzeci
badany zdecyduje się na wizytę w serwisie, kiedy będzie miał tam
możliwość doglądania naprawy.
Standard porównywalny z obsługą w stacjach autoryzowanych
W ofercie warsztatu najważniejsze dla klientów są kwestie związane
bezpośrednio z jakością i warunkami naprawy. Jednak obok elementów
takich, jak konsultowanie dodatkowych wydatków dotyczących naprawy (na
co wskazało 94 proc. badanych), przejrzystość kosztów (92 proc.) czy
gwarancja na naprawy (91 proc.) istotną rolę zaczynają odgrywać również
inne aspekty. Blisko 2/3 kierowców oczekuje bowiem, że w serwisie będzie
czysto, prawie 60 proc. chce doglądać napraw, niemal połowa spodziewa
się, że będą zapewnione toalety dla klientów, 42 proc. oczekuje, że
warsztat da samochód zastępczy na czas naprawy, a 40 proc. badanych
chciałoby czekać na odbiór auta w wygodnej poczekalni.
Kompetentny i uprzejmy personel
Kwestia, która najbardziej przeszkadza respondentom podczas
korzystania z usług serwisu, to nieuprzejmość personelu – wskazało na to
aż 91 proc. kierowców. Klienci zdecydowanie nie lubią też opóźnień w
usłudze (86 proc.) czy płacenia za nieuzgodnione naprawy (84 proc.).
Wśród cech personelu szczególnie pożądana jest rzetelność (97 proc.) i
doświadczenie (96 proc.), a także umiejętność doradzenia klientowi (93
proc.) oraz znajomość nowoczesnych technologii (91 proc.). Wygląda więc
na to, że stały rozwój kompetencji pracowników – nie tylko tych
specjalistycznych lecz także związanych z różnymi aspektami obsługi
klienta – to przyszłość niezależnego sektora napraw.
Zaufanie ważniejsze niż cena
Aż 84 proc. badanych wróci do tego samego warsztatu, bo ufa, że tam
dobrze mu naprawią samochód. Niska cena jako powód korzystania z tego
samego serwisu plasuje się dopiero na 3. miejscu – wskazało na nią 63
proc. kierowców. Inne istotne elementy to bliskość miejsca zamieszkania,
na co wskazało 2/3 badanych czy terminowość usług (62 proc.).
Wiarygodność i renomę punktu naprawczego może zwiększyć współpraca ze
znaną marką – za najbardziej prestiżową wśród firm olejowych kierowcy
uznali markę Castrol.
* Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badawczy ARC
Rynek i Opinia na zlecenie firmy Castrol w sierpniu 2014 r. na grupie
509 kierowców samochodów (metodą CAWI), którzy odwiedzili niezależny
warsztat samochodowy przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Komentarze
Prześlij komentarz