W
październiku partia rządząca pobiła rekord liczby publikacji z
ubiegłego miesiąca. Na temat PO ukazało się 5,5 tys. materiałów,
o ponad tysiąc więcej w porównaniu do kluczowego rywala – PIS,
wynika z najnowszego badania
„Scena Polityczna” wykonanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring
Mediów”
Łącznie
w październiku ukazało się blisko 16 tys. publikacji na temat
partii politycznych obecnych w parlamencie. Prym popularności
medialnej nadal wiedzie Platforma Obywatelska – w ciągu miesiąca
liczba materiałów wzrosła o 273. Jednak największy przyrost
odnotowało Prawo i Sprawiedliwość. Jeszcze we wrześniu napisano o
nim w 3775 artykułach, a w kolejnym miesiącu już w 4580. Kolejne
miejsca w rankingu zajęli SLD i PSL. Zainteresowanie dziennikarzy
tymi partiami było zdecydowanie słabsze – SLD 2,7 tys., a PSL 2,1
tys.
Wykres
. Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie
polityczne od 1-31.10.2014
Partia
dominująca w przekazach prasowych osiągnęła ekwiwalent reklamowy
w wysokości 78 mln zł. Dla Prawa i Sprawiedliwość AVE był
mniejszy o 5 mln zł. Najniższy ekwiwalent miała Solidarna Polska –
3,5 mln zł.
O
Platformie Obywatelskiej najczęściej pisały „Dziennik Polski”,
„Dziennik Łódzki” oraz „Rzeczpospolita”. Z kolei tematykę
PIS poruszali głównie dziennikarze „Gazety Wyborczej” oraz
„Rzeczpospolitej”. O działaniach SLD czytelnicy mogli znaleźć
informację przede wszystkim w gazecie „Echo Dnia”.
Wykres
2. Zmiany w czasie ukazywania się przekazów prasowych na temat
liderów partii politycznych od 1-31.10.2014
Na
początku miesiąca dziennikarze interesowali się głównie tematem
expose Ewy Kopacz, która w swoim wystąpieniu podkreśliła, że jej
działania będą kontynuacją polityki Donalda Tuska. Kolejny
znaczący przyrost publikacji nastąpił w dniach 22-24 października
w związku z rzekomą rozmową byłego premiera z Władimirem
Putinem. Jarosław Kaczyński dominował w mediach 6 października,
kiedy „Newsweek” podał informację o planowanej dymisji polityka
w przypadku przegranych wyborów.
Donald
Tusk nadal jest zwycięzcą w zestawieniu liderów partii
politycznych, jednak liczba publikacji na jego temat znacząco
zmalała – z 3550 do 1684. Ekwiwalent reklamowy materiałów
wyniósł 50 mln zł. Co piąta informacja, jaki ukazała się w
dziennikach ogólnopolskich, miała wydźwięk negatywny. Jarosław
Kaczyński ponownie uplasował się na drugim miejscu w zestawieniu z
wynikiem zbliżonym do tego z ubiegłego miesiąca (1208) oraz AVE o
wartości 33 mln zł. Zmiana nastąpiła na kolejnych pozycjach.
Janusz Palikot z 464 publikacjami wyprzedził Janusza
Piechocińskiego.
Badanie „Scena Polityczna”
realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy
ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający
wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku
zawiera on analizę obecności polityków w social media.
Źródło: PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów
Komentarze
Prześlij komentarz