Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce.
Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już ok. 14-15 proc. ogółu
wartości eksportu towarowego. Od kilku lat stale rośnie rola producentów
części i akcesoriów samochodowych, których bardzo dobre wyniki
przekładają się na wzrost całej motobranży w Polsce
Oficjalne dane pokazują, że w skali roku eksport produktów
motoryzacyjnych, który jest główną siłą napędową motobranży, wynosi ok.
14-15 proc. (14,4 proc. w 2013 r.) wartości całego polskiego eksportu
towarowego. Znaczenie sektora dla gospodarki potwierdzają też m.in. dane
dotyczące działalności w specjalnych strefach ekonomicznych –
motobranża przeważa w 6 z 14 funkcjonujących nad Wisłą SSE.
W Polsce działalność prowadzi obecnie ok. 1,3 tys. producentów
motoryzacyjnych, a cały sektor – razem z przedsiębiorstwami
handlowo-usługowymi – to ponad 80 tys. firm.
Części dźwignią motobranży
Jak wynika z niedawnego raportu pn. „Branża motoryzacyjna w Polsce.
Liczby, podsumowania, analizy”, opublikowanego przez Stowarzyszenie
Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), między 2008 a
2013 r. wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła nominalnie aż o
69 proc. (z 30,3 do 51,1 mld zł). Równocześnie na znaczeniu traci
produkcja samochodów – stagnacja, a nawet spadki liczby wyprodukowanych
pojazdów osobowych, widoczne są od mniej więcej 2009 r.
Zdaniem Aleksandra Szczyrby, CEO polskiej firmy Ferroz Export, która
zajmuje sie eksportem układów wydechowych, również w 2015 r. branża
motoryzacyjna będzie jednym z mocniejszych sektorów polskiej gospodarki.
Głównym motorem rozwoju ma być eksport części i akcesoriów do innych
krajów, w tym przede wszystkim państw Europy Zachodniej.
„W 2014 r. wartość eksportowanych z Polski części i akcesoriów
samochodowych najprawdopodobniej przekroczy łącznie 30 mld zł. Będzie to
już o blisko 10 mld zł więcej względem wartości eksportu pojazdów.
Kwoty te z roku na rok zmieniają się na korzyść części i akcesoriów, co
pokazuje znaczenie ich producentów dla całej gospodarki kraju. Jest to
również o tyle ciekawe, że w społecznym odbiorze branża motoryzacyjna
kojarzona jest głównie z fabrykami dużych koncernów zagranicznych, a nie
producentami części oryginalnych czy też części przeznaczonych na rynek
wtórny” – komentuje Aleksander Szczyrba.
Rosnąca rola branży motoryzacyjnej jest widoczna także w odniesieniu
do finansów publicznych. Według oficjalnych danych za 2012 r., wpływy z
tytułu podatku od towarów i usług (VAT) związanego z działalnością
motobranży wynoszą w skali roku aż 6,2 mld zł. Z tej kwoty blisko połowa
(2,8 mld zł) przypadła na sprzedaż części, akcesoriów oraz usług
motoryzacyjnych.
Branża odprowadza też duże kwoty w formie składek na ubezpieczenia
społeczne pracowników. W 2013 r. było to ok. 4,7 mld zł. Jak oszacowała
tymczasem firma doradcza KPMG, liczba osób zatrudnionych w szeroko
pojętym sektorze motoryzacyjnym sięga w Polsce już ok. 350 tys., notując
przy tym od kilku lat stały wzrost.
Źródło: informacjepr.pl
Źródło: informacjepr.pl
Komentarze
Prześlij komentarz