Uczeni z Akademii Morskiej w Szczecinie i Politechniki Warszawskiej razem ze stocznią w Turcji zbudują łódź
wykorzystującą odnawialne źródła energii – z napędem hybrydowym:
słoneczno-wiatrowo-elektrycznym. Uruchomienie i pierwszy rejs jednostki
ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku
Powstanie całkowicie nowy typ lekkiej jednostki hybrydowej -
łódź będzie przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów jachtów tego
typu w najbliższych 20 latach -wyjaśniła rzeczniczka uczelni Bogna Bartkiewicz
Kilkunastometrowy jacht dla ok. 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z
nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany będzie alternatywnie
przez odnawialne źródła energii. Kluczowym napędem jachtu będzie siła
wiatru działająca na żagle.
"Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze
względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w
porcie i akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa
emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik
elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami
wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal.
Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku,
elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności" - tłumaczy
Bartkiewicz.
Szczecińska uczelnia stworzy system sterowania i nawigacji, turecka
stocznia Milper w Tuzli zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp
Management stworzy układy konwersji i zarządzania energią, natomiast
zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad źródłami energii -
ekologicznymi akumulatorami.
Układy zasilające oparte na energii odnawialnej składać się będą m.in. z
aktywnych paneli słonecznych. Zapewnią one energię potrzebną zarówno
dla napędu, jak i innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych.
Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie,
będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki
zastosowaniu powłoki tlenku tytanu. Zapewnią energię potrzebną do
poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę. Produkcja energii przy
dobrych warunkach słonecznych zajmie ok. 2 godzin do osiągnięcia pełnej
pojemności akumulatorów. Koncepcja budowy jachtu zakłada też pozyskiwanie energii z wiatru.
Wówczas jednostka będzie mogła osiągnąć prędkości do 7 węzłów.
Projekt powstanie w ramach programu Era Net Transport. W jego ramach
funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające jednostki finansujące
badania naukowe w dziedzinie transportu, takie jak ministerstwa, agencje
rządowe oraz organizacje badawcze. W skład konsorcjum wchodzą 24
podmioty z 18 krajów - z Polski to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Komentarze
Prześlij komentarz