Przejdź do głównej zawartości

70 lat kultowego Volvo PV444. Poznaj historię tego wyjątkowego samochodu


1 września 1944 roku w Royal Tennis Hall w Sztokholmie odbyła się premiera nowego modelu Volvo – PV 444. Nikt nie spodziewał się, że pokazany wówczas prototyp stanie się hitem sprzedażowym nie tylko w Szwecji, ale i w Stanach Zjednoczonych. Łącznie sprzedano ponad 200 tysięcy egzemplarzy tego modelu na całym świecie. W niektórych momentach na PV 444 klienci musieli czekać nawet rok
Królewskie przyjęcie

Podczas gdy na świecie toczyła się II Wojna Światowa, Volvo starało się patrzeć w przyszłość – na pokój, który wkrótce miał nadejść. 1 września 1944 roku szwedzki koncern motoryzacyjny, aby uświetnić obchody 18-lecia swojej działalności, zorganizował wielką wystawę w nowo wybudowanej Royal Tennis Hall w Sztokholmie. Odwiedzający mieli okazję zobaczyć na własne oczy największe osiągnięcia i wynalazki motoryzacyjne Volvo. Gwoździem programu były dwa nowe modele Volvo: PV 60 i PV 444, nazwane w magazynie klienckim „Ratten” – „gołębiami pokoju Volvo”. Ale to PV 444 wywołało największy zachwyt i podziw zgromadzonych w Royal Tennis Hall, pomimo, że był to wyłącznie prototyp, którego nie można było nawet uruchomić.

W prezentacji wzięło udział wielu znamienitych gości, m.in.: Premier Per Albin Hansson, Książę Gustaf Adolf, Książęta Carl i Eugen oraz Książę Carl Johan – wuj Króla Karola XVI Gustawa. Na zewnątrz budynku, wzdłuż Lidingövägen, przez 10 dni trwania wystawy wiły się kolejki chętnych do zobaczenia PV 444. Magnesem okazała się loteria, w której główną nagrodą było nowe auto. Pomimo, że bilety wstępu na wystawę dla osób posiadających abonament telefoniczny w Sztokholmie były darmowe, wielu z nich dobrowolnie uiszczało opłatę za wejście, w wysokości 1 korony. Volvo cały dochód ze sprzedaży biletów przekazało później na rzecz Czerwonego Krzyża. Wrześniową wystawę w Sztokholmie odwiedziło łącznie prawie 150 tys. osób.
Solidność i bezpieczeństwo
Prototyp PV 444 zaprezentowany w Royal Tennis Hall był efektem prac, które trwały jedynie kilka lat. Przez ten czas 40 projektantów opracowywało i udoskonalało projekt. Na początku, w marcu 1944 roku, powstał drewniany model PV 444 o rzeczywistych rozmiarach. Pomalowano go na czarno, a srebrną farbą wyrysowano miejsca na okna. Taki oto projekt zaprezentowano założycielom Volvo – Assarowi Gabrielssonowi i Gustafowi Larsonowi, którzy w krótkim czasie podjęli decyzje o produkcji auta, która stała się przełomowym momentem w historii Volvo.
Już po zakończeniu wrześniowej wystawy Volvo podpisało aż 2300 umów sprzedaży nowego PV 444. Jednak minęło jeszcze trochę czasu zanim samochody zostały dostarczone nabywcom. Przez 3 lata, w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów, Volvo poddawało nowy model ciężkim próbom i dopiero 3 lutego 1947 roku pierwszy samochód otrzymał pełną akceptację. Miesiąc później rozpoczęto produkcję.
Volvo PV 444 było nie tylko solidnym, lecz także bardzo bezpiecznym autem. Jako pierwsze na świecie miało pasy bezpieczeństwa, klejoną przednią szybę i spryskiwacze. W aucie zastosowano nowoczesny, czterocylindrowy silnik górnozaworowy. W tamtych czasach wiele aut nadal korzystało z mniej wydajnych jednostek dolnozaworowych. Silnik miał pojemność 1.4 litra. Jego pierwsza wersja miała moc 40 KM. Cena auta wynosiła 4800 koron. Każdy z modeli, określonych literą „A”, był pomalowany czarną farbą celulozową, natomiast metalowe części wewnątrz samochodu utrzymane zostały w kolorystyce jasnozielonej.
Rekordowa sprzedaż
Magazyn „Ratten” napisał, że PV 444 „uczyni społeczeństwo w Szwecji szczęśliwe, a kiedy nastanie pokój również uszczęśliwi inne społeczeństwa poza granicami kraju”. Przepowiednia się spełniła. Volvo z PV 444 weszło na najważniejszy rynek eksportowy – Stany Zjednoczone. 15 sierpnia 1955 roku pierwsza próbna dostawa samochodów przybyła do Los Angeles. Rok później Volvo zajęło drugie miejsce wśród marek importowanych do Kalifornii.
Pierwotnie zamiarem Volvo było wyprodukowanie 8 000 PV 444. Było to dość odważne założenie, ponieważ nigdy wcześniej szwedzki koncern nie stworzył więcej niż 2 000 samochodów. Jednak z PV 444 trafiono w dziesiątkę. W 1958 roku wyprodukowano niemal 200 000 tych aut. Jeśli uwzględnić zmodernizowane PV 544, które było produkowane do października 1965 roku, łącznie wyprodukowano 440 000 samochodów, z czego 160 000 z nich zostało eksportowanych, a 280 000 sprzedanych w Szwecji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...