Komisja tegorocznej edycji Konkursu RINA-KORAB wybrała
najlepszą pracę magisterską, zrealizowaną w roku 2015 na Wydziale
Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. To praca mgra
inż. Piotra Matusza pt. „Projekt pasywnego systemu kompensacji nurzania
kolumny rynnowej”, opracowana pod nadzorem prof. dra hab. inż. Czesława
Dymarskiego
Uczestnicy konkursu RINA-KORAB walczyli o nagrodę, przyznawaną przez
międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające projektantów statków i
inżynierów okrętowców RINA (The Royal Institution of Naval Architects),
Towarzystwo Okrętowców Polskich "KORAB" oraz WOiO. Finałowym etapem
konkursu była publiczna prezentacja prac dyplomowych nominowanych do
nagrody.
Praca laureata, poświęcona zagadnieniu kompensacji nurzania kolumny
rynnowej, została uznana za najlepszą spośród czterech dopuszczonych do
etapu finałowego konkursu. Opracowany przez niego system znajduje
zastosowanie we wszystkich jednostkach pływających, prowadzących
operacje związane z wydobyciem ropy czy gazu spod dna morskiego.
Zadaniem systemu jest utrzymanie możliwie stałej wartości siły
napinającej kolumnę rynnową, czyli rurę łączącą podwodny szyb odwiertu z
jednostką znajdującą się na powierzchni, pomimo ciągłej zmiany pozycji
jednostki (platformy wiertniczej lub statku) względem odwiertu na skutek
działania fal morskich.
Co zainspirowało laureata do podjęcia właśnie tego tematu?
– Wybrana przeze mnie specjalizacja to "Technologie podwodne", a
systemy takie jak ten zaprojektowany przeze mnie to jedne z podstawowych
systemów umożliwiających prowadzenie prac wiertniczych – mówi mgr inż.
Piotr Matusz. – Zawsze interesowały mnie urządzenia, których zadaniem
jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa załogi oraz środowiska. W
sytuacjach ekstremalnych pozwalają one bowiem na uniknięcie wystąpienia
sytuacji szczególnie niebezpiecznej, takiej jak np. wyciek ropy z
uszkodzonego odwiertu.
Praca zwycięzcy konkursu RINA-KORAB jest odpowiedzią na realne
zapotrzebowanie rynku. Po eksplozji na platformie wiertniczej Deepwater
Horizon w roku 2010, inżynierowie zajmujący się przemysłem podwodnym,
zintensyfikowali swoje działania mające na celu poprawienie
bezpieczeństwa wydobycia ropy naftowej ze złóż podwodnych. Systemy
kompensacji nurzania, poprawiające poziom bezpieczeństwa prac
wiertniczych, są coraz częściej stosowane i unowocześniane. Stanowią
element złożonych systemów, umożliwiających bezpieczne przerwanie i
zamknięcie wydobycia oraz odłączenie się jednostki wiertniczej od
podwodnego szybu w sytuacji awaryjnej. Pozwala to uniknąć strat
środowiskowych, sprzętowych oraz ludzkich.
Pozostałe finałowe prace, zaprezentowane 16 marca br., to:
- „Projekt żurawia obrotowego na platformę półzanurzalną o wysięgu 60 m i udźwigu 1000kN”, autor: Jacek Jastrzębski, promotor pracy: prof. dr hab. inż. Czesław Dymarski
- „Ocena zgodności modeli elementów skończonych z wykorzystaniem kryterium MAC”, autor: Marta Nowacka, promotor pracy: dr inż. Maciej Kahsin
- „Zastosowanie analizy modalnej w detekcji uszkodzeń na przykładzie konstrukcji wsporczej morskiej turbiny wiatrowej”, autor: Leszek Samson, promotor pracy: dr inż. Maciej Kahsin.
Wszyscy uczestnicy finałowego etapu konkursu uzyskali bezpłatne
roczne członkostwo w Towarzystwie Okrętowców Polskich KORAB oraz w The
Royal Institution of Naval Architects RINA. Zwycięzca otrzymał dodatkowo
kolejny rok bezpłatnego członkostwa w obu organizacjach, a także
nagrodę pieniężną.
Źródło: PG
Komentarze
Prześlij komentarz