Członkowie Koła Naukowego Pojazdów i Robotów
Mobilnych Politechniki Wrocławskiej znaleźli się w finałowej fazie
międzynarodowego konkursu Hyperloop organizowanego przez Spece-X. Do udziału w konkursie zaproszone zostały uczelnie techniczne i firmy inżynierskie z całego świata
Zespół z Politechniki Wrocławskiej jest odpowiedzialny za
zaprojektowanie elektrycznego układu napędowego głównej czołowej turbiny
ultraszybkiego pojazdu, magnetycznego systemu poziomującego pojazd oraz
układu zasilania pojazdu w energię elektryczną.
Drużynę PW tworzą: Wojciech Pawlak, Piotr Konieczny, Patrick Rutkowski, Tomasz Dziubak oraz doktorant i lider koła naukowego, Zbigniew Żelazny pracują razem z multidyscyplinarnym zespołem, złożonym z ekspertów z całej Polski.
Hyperloop to zupełnie nowy
środek transportu, połączenie pociągu i samolotu, który umożliwi podróż
np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości
dźwięku. Kapsuła pojazdu porusza się w specjalnej rurze, w
której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki
temu znacząco jest zredukowany opór powietrza. Maszyna porusza się bez
kontaktu z podłożem, wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska
powietrzne.
Międzynarodowy konkurs Hyperloop organizowany jest przez firmę SpaceX pod patronatem jej założyciela Elona Muska. 44-letni biznesmen, przedsiębiorca, wizjoner i filantrop pochodzi z Ameryki Północnej i jest założycielem firm PayPal, SpaceX i Tesla Motors. SpaceX (Space Exploration Technologies) zajmuje się projektowaniem i konstruowaniem rakiet nośnych dla pojazdów kosmicznych, To właśnie tu skonstruowano rakiety Falcon 1 i Falcon 9, statek kosmiczny Dragon oraz opracowano projekt Hyperloop, dotyczący kolei szybkich prędkości. W związku z tym ostatnim projektem SpaceX ogłosił konkurs, którego celem jest przyspieszenie rozwoju funkcjonalnego prototypu Hyperloop.
Otwarty konkurs skierowany jest do studentów i niezależnych zespołów inżynierskich, który zadaniem jest zaprojektować i zbudować najlepszą kapsułę (Hyperloop). Pojazdy zostaną przetestowane na specjalnie wybudowanym torze w
sąsiedztwie siedziby SpaceX w Hawthorne w Kalifornii w lecie.
Szczegółowe informacje (regulamin konkursu, lista zadań oraz formularz zgłoszeniowy) znajdują się na stronie internetowej »
Źródło: PW/SpaceX/własne
Komentarze
Prześlij komentarz