Tempo zmian, jakie mają
miejsce w Volvo Cars w najbliższych latach nie spadnie, pomimo sukcesu
jakim było potrojenie zysków w 2015 r. do 6.6 miliarda koron szwedzkich –
powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars
Samuelsson
nawiązał do opublikowanego ostatnio raportu finansowego firmy za 2015
r., podkreślając wzrost marży zysku z 1.6% w 2014 r. do 4% w 2015 r.,
aczkolwiek zaznaczył też, że to dopiero połowa drogi aby dorównać w tym
zakresie konkurencji z segment premium.
Odnowienie
marki Volvo to proces, który obecnie trwa. Póki co nasze działania
okazały się być efektywne, ale nadal zamierzamy usilnie pracować nad
tym, co wymaga jeszcze poprawy. Jesteśmy całkowicie skupienie na
przyszłości marki. Kolejne etapy rozwoju naszej marki będą jeszcze
bardziej ekscytujący niż ten pierwszy, który już mamy za sobą, zaznaczył Samuelsson.
Aktualnie
Volvo jest w trakcie procesu transformacji marki, w który zainwestowane
zostanie łącznie przeszło 75 miliardów koron szwedzkich. Szwedzki
producent ma ambicje umocnienia swojej globalnej pozycji jako marki
segmentu premium. Aby to osiągnąć marka zainwestowała w konstrukcję
własnej platformy modularnej, nowoczesnej gamy silnikowej, rozwój sieci
zakładów produkcyjnych o kolejny zakład – dedykowany dla rynku
amerykańskiego. Światło dzienne ujrzały już też pierwsze auta z nowej
gamy modelowej oraz najnowsze rozwiązania techniczne w dziedzinie
bezpieczeństwa, łączności oraz autonomicznej jazdy.
W
opinii Samuelssona obok tych istotnych zmian, marka ma średnioterminowy
plan rozwoju, którego efektem będzie dalszy wzrost globalnej sprzedaży,
zyskowności oraz mocy produkcyjnych, jak również wzmocnienie pozycji,
jako jednego z wiodących globalnych producentów samochodów klasy
premium.
Oto główne obszary, na które między innymi będzie kładziony nacisk w nadchodzących latach:
Produkty
Kolejny
etap transformacji marki rozpocznie się od całkowitego odnowienia
portfolio produktowego marki. Większe modele, z serii 90 oraz 60 będą
powstały w oparciu o platformę Scalable Product Architecture (SPA).
Wprowadzana będzie także globalna strategia dot. mniejszych samochodów,
według której adaptując rozwiązania jakościowe oraz technologiczne znane
z większych modeli powstanie nowa seria mniejszych aut bazujących na
platformie Compact Modular Architecture (CMA). Nowa,
powiększona gama mniejszych modeli wzmocni obecność Volvo na tym coraz
bardziej istotnym rynku charakteryzującym się wzrostem – powiedział Håkan Samuelsson.
Sprzedaż
Volvo
planuje kontynuację repozycjonowania marki, tak aby konkurować z
globalnymi rywalami rynkowymi. Jednym ze środków do osiągnięcia tego
celu jest wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim oraz chińskim,
podwojenie udziału rynkowego w Europie oraz osiągnięcie globalnego
poziomu sprzedaży 800 000 samochodów rocznie. Jak podkreślił Samuelsson: zarówno mix sprzedażowy, jak i zysk poprawią się, gdy tylko z taśmy produkcyjnej zjadą nasze nowe produkty.
Produkcja
Szwedzka
fabryka Volvo w Torslandzie będzie w przyszłości kontynuowała produkcję
większych modeli z serii 90 oraz 60. Belgijska fabryka w Ghent skupi
się całkowicie na mniejszych modelach z serii 40 opartych na platformie
CMA. Nowopowstający zakład w USA rozpocznie działanie w 2018 i będzie
odpowiadał za produkcję modeli z serii 60 na platformie SPA. Zakłady w
Państwie Środka będą produkowały samochody na rynek wewnętrzny oraz do
dalszego eksportu. Pracujemy nad
wprowadzeniem globalnego planu rozwoju, który umożliwi nam budowę
samochodów w regionach, gdzie znajdą swoich nabywców. Dzięki temu rośnie
nie tylko wydajność procesu, lecz także minimalizowane jest ryzyko
wahań kursów walut – zauważył Samuelsson.
Zyskowność
Celem
marki jest osiągnięcie dwukrotnego wzrostu zysku operacyjnego w
porównaniu z jego obecnym poziomem, taka by wyrównać do poziomu
konkurencyjnych marek z segmentu premium.Ten rok będzie kolejnym, gdy zanotujemy rekordową sprzedaż, a naszą zyskowność ulegnie istotnej poprawie – podkreślił Samuelsson.
Elektryfikacja
Volvo
będzie także pozycjonować się jako globalny lider w dziedzinie
produkcji samochodów hybrydowych. Planowane jest wypuszczenie serii
cztero- oraz trzyclindrowych jednostek hybrydowych typu plug-in, które
będą punktem odniesienia w swoim segmencie pod kątem oferowanego poziomu
emisji spalin oraz mocy. Jednostki będą dostępne we wszystkich seriach
modelowych. Prowadzone są także prace nad całkowicie elektrycznym
pojazdem, który ujrzy światło dzienne w 2019 r. Przynajmniej
10% naszej globalnej sprzedaży rocznej mają zgodnie z planem
średnioterminowego rozwoju stanowić samochody wykorzystujące zasilanie
elektryczne w układzie napędowym, zaznaczył Samuelsson.
Autonomiczna jazda
Volvo
jeszcze w 2017 r. w szwedzkim Goeteborgu rozpocznie jeden z najbardziej
zaawansowanych programów badawczych obejmujących jazdę autonomiczną.
Stu klientów otrzyma samochody umożliwiające autonomiczną jazdę, do
sprawdzenia w typowych zastosowaniach codziennego transportu, co
umożliwi marce Volvo wzmocnienie pozycji globalnego lidera w dziedzinie
technologii autonomicznej jazdy. Ogłosiliśmy,
że do 2020 r. nikt nie powinien zostać ciężko ranny ani zginąć w nowych
samochodzie marki Volvo. Autonomiczna jazda jest jedną z dróg, aby
wizja ta stała się rzeczywistością, podkreślił Samuelsson.
Koszty
W
miarę zwiększania obrotów oraz zyskowności marki, firma będzie nadal
kłaść nacisk na utrzymanie właściwego poziomu kosztow, aby w efekcie
osiągnąć zakładany wynik zrostu rentowności operacyjnej. Będziemy się rozwijać, ale nigdy nie staniemy się opasłym producentem, który osiada na laurach – zauważył Samuelsson. Wzrost
poziomu produkcji to nadrzędny priorytet. Przez ostatnie 5 lat
wykonaliśmy mnóstwo pracy, ale nadal jest przed nami jeszcze długa
droga.
Komentarze
Prześlij komentarz