Wakacje w pełni, wiele osób wybierając się na urlop, podróżuje samolotem. Po przyjeździe na lotnisko może się jednak okazać, że nasz lot jest mocno opóźniony, a w najgorszej sytuacji odwołany. Co zrobić w takim przypadku, jakie prawa nam przysługują?
Planujemy
urlop, Kupujemy wycieczkę, pakujemy walizki i podekscytowani
wyjazdem przyjeżdżamy na lotnisko. Okazuje się, że nasz lot jest
mocno opóźniony. Pojawia się zdenerwowanie i rozczarowanie. Co
możemy zrobić w takiej sytuacji? Oprócz czekania raczej niewiele.
Przysługują nam jednak pewne prawa, dlatego dobrze wiedzieć co nam
się należy w przypadku opóźnionego bądź odwołanego lotu.
Opóźnienie
lub odwołanie lotu
Prawa
pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr
261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej.
Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji opóźnionego lub
odwołanego lotu mają pewne obowiązki względem pasażerów.
Jeżeli
lot jest opóźniony o co najmniej 2
godziny, przewoźnik
powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację
dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć
świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej
opieki i odszkodowania. Pasażerom oczekującym na opóźniony lot
przysługuje również prawo
do opieki –
przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych
posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania.
Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch
rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Jeżeli
opóźnienie samolotu przedłuża się powyżej
5 godzin, pasażerowie
mają prawo do zwrotu
kosztów biletów lub
lotu powrotnego do
pierwszego miejsca odlotu. Z kolei zakwaterowanie w hotelu wraz z
transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność
oczekiwania przekracza
dobę.
Może
się jednak okazać, że w ostatniej chwili lot zostanie odwołany. W
takiej sytuacji pasażerom również przysługuje prawo do opieki.
Ponadto, mogą skorzystać z innego zaproponowanego połączenia
(najwcześniejszy możliwy termin) albo zwrotu kosztu biletu.
Przewoźnik ma obowiązek w ciągu 7 dni dokonać zwrotu kosztów
zakupu biletu lotniczego.
Prawo
do odszkodowania
W
sytuacji, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika co
najmniej trzy godziny oraz
gdy lot został odwołany, pasażerowie mogą również dochodzić od
linii lotniczych odszkodowania.
Jego
wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
·
250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
·
400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między
1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
·
600 euro dla pozostałych rejsów.
Wniosek
o odszkodowanie należy złożyć u przewoźnika. Linie lotnicze nie
będą jednak ponosiły odpowiedzialności, jeżeli
odpowiednio wcześnie poinformowały o odwołaniu lotu i innych
możliwościach podróży :
- dwa tygodnie przed planowanym lotem
- do 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu
- mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący się nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu
- także w sytuacji zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było przewidzieć i nie były zależne od linii lotniczej np. sytuacji polityczna, strajki, warunki atmosferyczne, zagrożenie bezpieczeństwa.
Odszkodowanie
powinno nastąpić w formie pieniężnej lub za zgodą pasażera w
formie vouchera, lub innej usługi.
Jak
starać się o rekompensatę finansową?
W
pierwszej kolejności należy zebrać wszystkie potrzebne dokumenty,
paragony, rachunki. Jeżeli jest taka możliwość, warto uzyskać
pisemne potwierdzenie świadków (innych pasażerów, obsługi
lotniska). Następnie należy przygotować wniosek o odszkodowanie do
przewoźnika, wskazującą na zaistniałe fakty. Kopie dokumentów
np. biletów czy paragonów, powinny być dołączone do pisma. Linie
lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie wniosku. Po tym czasie pasażer
powinien otrzymać decyzję. W sytuacji jej braku lub decyzji
odmownej można wystąpić ze skargą o naruszenie przepisów
unijnych do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy
Urzędzie Lotnictwa Cywilnego – jest to jednak możliwe dopiero po
wyczerpania procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego,
dlatego w pierwszej kolejności musimy dochodzić swoich praw u linii
lotniczych.
Dodatkowe
ubezpieczenie
Dobrym
rozwiązaniem jest wykupienie przed podróżą specjalnej polisy
turystycznej. Większość ubezpieczeń dostępnych na rynku oferuje
bogaty pakiet świadczeń, w tym pomoc medyczną, pakiet assistance,
ubezpieczenie NNW, czy OC. W ramach takiego ubezpieczenia dostępne
są również świadczenia związane z utratą bagażu, czy właśnie
opóźnienia lotu. Pasażer, którego samolot jest opóźniony lub
odwołany (zazwyczaj opóźnienie to musi być dłuższe niż 5
godzin) ma zagwarantowany zwrot wydatków poniesionych na zakup
artykułów pierwszej potrzeby (art. spożywcze, środki
higieniczne).
W
celu uzyskania zwrotu kosztów od ubezpieczyciela pasażer powinien
uzyskać pisemne oświadczenie linii lotniczych potwierdzające fakt,
przyczynę oraz okres opóźnienia lotu/odwołania lotu. Konieczne
jest także zachowanie wszelkich rachunków i dowodów zapłaty i
natychmiastowe poinformowanie ubezpieczyciela o zaistniałej
sytuacji.
Warto
podkreślić, że uprawnienia do odszkodowania z polisy są
niezależne od tych przysługujących względem przewoźnika.
Źródło: EAP
Komentarze
Prześlij komentarz