Studenci z Koła Naukowego "Oktan" Politechniki Łódzkiej 16 lstopada wezmą udział międzynarodowym konkursie pojazdów o napędzie chemicznym
Chem-E-Car 2014 w amerykańskiej Atlancie. Zaprezentują pojazd napędzany
parą wodną wytworzoną w wyniku rozkładu perhydrolu
To trzecia odsłona projektu Chemcar, czyli pojazdu napędzanego reakcją
chemiczną wybudowanego przez Koło Naukowe "Oktan" na Wydziale Inżynierii
Procesowej i Ochrony Środowiska PŁ.
Napęd wykorzystany w tym niewielkim pojeździe oparty jest o reakcję
rozkładu perhydrolu (30 proc. roztworu nadtlenku wodoru w wodzie) w
obecności katalizatora platynowego. Wytwarzana w ten sposób para wodna
napędza tłokowy silnik parowy, który poprzez przekładnie napędza koła
pojazdu. Produktami reakcji chemicznej są tlen i woda.
Jak powiedział PAP podczas czwartkowego pokazu pojazdu Konrad
Gładyszewski z Koła Naukowego "Oktan", podstawę pojazdu stanowi deska
dębowa, a osadzone na niej elementy m.in. parowy silnik tłokowy czy
butle, wykonane są bądź to z mosiądzu, bądź ze stali nierdzewnej, bo
takie są wymogi techniczne konkursu.
"Część elementów została wydrukowana w drukarce 3D m.in. przekładnie,
które sami zaprojektowaliśmy. Pojazd powstawał na wydziale, ale część
elementów robiliśmy też sami w garażach" - przyznał student PŁ.
Podczas prób pojazd przejechał ponad 30 metrów, ale jego twórcy
zapewniają, że ma większe możliwości. Amerykański konkurs będzie właśnie
polegał na precyzji przejazdu wylosowanego dystansu. Im pojazd znajdzie
się bliżej wyznaczonego punktu końcowego w czasie dwóch minut, tym
większa szansa na wygraną.
"Chcemy bawić się i pokazywać swoją kreatywność, swoje pomysły. Chcemy
też pokazać co umiemy, rywalizować z zagranicznymi studentami,
uczelniami i pokazać, że my też jesteśmy zdolni" - powiedział PAP jeden z
twórców pojazdu Robert Filipczak.
Wcześniej dwa inne pojazdy z napędem alternatywnym skonstruowane przez
studentów Koła Naukowego "Oktan" brały udział w konkursach w Niemczech -
w Bruchsal pojazd napędzany także dzięki katalitycznemu rozkładowi
nadtlenku wodoru zajął 4. miejsce. W Akwizgranie zaś wystartowali z
pojazdem napędzanym ogniwem paliwowym na kwasie mrówkowym. Teraz
spróbują swoich sił w Atlancie.
System napędowy oparty o rozkład wysoko stężonego nadtlenku wodoru
stosowany był m.in. w niemieckich okrętach podwodnych (U-Boot) z okresu
II wojny światowej, a obecnie stosowany jest w tzw. plecakach
odrzutowych.
Przedstawiciele uczelni podkreślają, że głównym celem projektu jest
kształtowanie wśród młodych inżynierów nawyków pracy w zespole oraz
myślenia projektowego. "Najważniejszy w tej rywalizacji jest rozwój studentów. Oni uczą się
sztuki inżynierskiej, tego co później w pracy zawodowej jest im
potrzebne" - przekonuje prodziekan ds. studenckich dr Jarosław Sowiński.
Studenci z Koła Naukowego "Oktan" Politechniki Łódzkiej otrzymali ponad
90 tys. dofinansowania na budowę pojazdu i udział w amerykańskim
konkursie w ramach drugiej edycji programu "Generacja Przyszłości"
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W sumie nagrodzono w niej 26 projektów, które łącznie otrzymają 4,9 mln zł dofinansowania.
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Przeczytaj także: Polacy opracowali tekstroniczny modułowy system pomiarowy
Przeczytaj także: Polacy opracowali tekstroniczny modułowy system pomiarowy
Komentarze
Prześlij komentarz