Bolid skonstruowany przez studentów Politechniki Śląskiej w Gliwicach zajął drugie miejsce w kategorii pojazdów miejskich napędzanych wodorem w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon Europe 2016 – poinformował we wtorek rzecznik uczelni Paweł Doś
Podczas wyścigu rozegranego w Londynie pojazd o nazwie HydroGENIUS –
zaprojektowany i wykonany przez zespół Smart Power – przejechał na
jednym metrze sześciennym wodoru aż 281 km.
W 31. edycji Shell Eco-marathon Europe - największego, a zarazem
najbardziej prestiżowego i innowacyjnego konkursu pojazdów
energooszczędnych - zmierzyło się ponad 200 reprezentacji szkół
wyższych, przedsiębiorstw i stowarzyszeń z całej Europy i Afryki. Do
wyścigu stanęły też czołowe zespoły z amerykańskiej i azjatyckiej edycji
zawodów. Wśród drużyn, które samodzielnie projektują, budują i testują
najbardziej wydajne pod względem energetycznym pojazdy, znalazł się
zespół Smart Power reprezentujący Politechnikę Śląską.
Pasjonaci zrzeszeni w kole naukowym Modelowania Konstrukcji Maszyn,
będący studentami Wydziałów Mechanicznego Technologicznego, Automatyki,
Elektroniki i Informatyki oraz Wydziału Elektrycznego, wystartowali w
kategorii pojazdów miejskich napędzanych wodorem. Przed uczestnikami
zorganizowanego po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii wyścigu postawiono
konkretne zadanie – pokonać jak największy dystans, mając do dyspozycji
jedynie litrową butlę wodoru.
Trasa wiodła wokół Olimpijskiego Parku im. Królowej Elżbiety w Londynie
i była zaplanowana tak, by jak najwierniej odwzorowywała warunki
panujące podczas jazdy po mieście. W trakcie wyścigu politechniczny
bolid o nawie HydroGENIUS osiągnął wynik 281 km/m3 wodoru. Tym samym
zajął wysoką drugą lokatę, ustępując jedynie konstrukcji francuskiej.
"Drugie miejsce w zawodach Shell Eco-marathon Europe to imponujący
wynik. Uzyskanie tak wysokiej lokaty było możliwe dzięki zastosowaniu
nowego układu napędowego oraz optymalizacji działania ogniwa wodorowego,
a także zaangażowaniu w wyścig doktorantów, którzy – wówczas jeszcze
jako studenci – uczestniczyli w poprzednich edycjach konkursu. Nie do
przecenienia jest też wsparcie, jakiego udzieliły nam władze uczelni,
wydziałów i sponsorzy" - powiedział opiekun zespołu Smart Power prof.
Wojciech Skarka z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki
Śląskiej.
Zespół Smart Power bierze udział w zawodach Shell Eco-marathon Europe
od 2012 roku. Startując początkowo w kategorii prototypów, w ubiegłym
roku po raz pierwszy spróbował sił w kategorii urban concept hydrogen.
Drużyna Smart Power nieprzerwanie jest rekordzistą Polski w
energooszczędnej jeździe we wszystkich kategoriach, w których do tej
pory startowała.
W tegorocznej edycji wyścigu zespół uczestniczył w składzie: Roman
Kotysz, Aleksandra Musiol, Mateusz Smarduch (kierowca), Maciej Kolbe
(kierowca), Aleksandra Kusz, Mateusz Mertin, Michał Olszewski, Sebastian
Siekiera, Kamil Grylewicz, Maciej Malinowski, Krzysztof Słocki,
Grzegorz Zieliński, Monika Stasicka, Tomasz Chromik oraz Sebastian Gleń.
Opiekunami koła naukowego są: prof. Wojciech Skarka, mgr inż. Mateusz
Wąsik, mgr inż. Mateusz Tyczka oraz mgr inż. Ryszard Skoberla.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Komentarze
Prześlij komentarz