Stale rosnąca popularność prowadzenia działalności w systemie franczyzowym nie powinna nikogo dziwić. Przedsiębiorcy funkcjonujący pod dużą, rozpoznawalną marką mogą przecież liczyć na wiele korzyści. Wybierając biznes dla siebie warto jednak dokładnie sprawdzić ofertę, w którą planujemy zainwestować środki, bowiem w niektórych wypadkach współpraca ta może być korzystna tylko dla jednej ze stron
Nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej jest ryzyko. Niezależnie bowiem od branży, każdorazowo musimy liczyć
się z ewentualnością, że nasz pomysł „nie wypali” i będzie przynosił
dużo mniejsze zyski, niż początkowo zakładaliśmy. M. in. po to, by owo ryzyko zminimalizować, powstały systemy
franczyzowe. Dzięki nim możemy korzystać z gotowego konceptu, który
sprawdził się gdzie indziej i działać pod silną, rozpoznawalną marką, co
ułatwia osiąganie sukcesu.
Przystępując do wyboru franczyzy, na początku dostępne na rynku oferty powinniśmy ocenić zarówno pod kątem naszych możliwości, jak i chęci do działania w danej branży. Później warto jednak przeanalizować również warunki współpracy. Na co powinniśmy zwrócić przy tym szczególną uwagę?
Przystępując do wyboru franczyzy, na początku dostępne na rynku oferty powinniśmy ocenić zarówno pod kątem naszych możliwości, jak i chęci do działania w danej branży. Później warto jednak przeanalizować również warunki współpracy. Na co powinniśmy zwrócić przy tym szczególną uwagę?
Bariery wejścia
- Co naturalne, większość przedsiębiorców w pierwszej kolejności
skupia się na opłacie wstępnej. I nie ma w tym niczego dziwnego – w
niektórych systemach bariery wejścia są na tyle duże, że mogą zwyczajnie
przekroczyć nasze możliwości finansowe – opisuje Radosław Charubin,
franczyzodawca, twórca Lodów Bonano.
Mając na względzie wspomniane na wstępie ryzyko niepowodzenia, wiele
osób wybiera więc rozwiązania, w których koszt rozpoczęcia działalności
jest stosunkowo niski. Dodatkowo, dużym zainteresowaniem cieszą się także oferty, które
pozwalają wydatek ten nieco odłożyć w czasie. Przykładem tego może być
np. umożliwienie franczyzobiorcom pozyskanie niezbędnej do pracy maszyny
nie tylko za gotówkę, ale również na raty, poprzez leasing czy dzierżawę.
Opłata stała lub zmienna
Kolejnym, istotnym elementem jest uiszczana zwykle co miesiąc tzw. opłata franczyzowa, która może być naliczana w różny sposób.
- Prowadzenie własnego biznesu jest zdecydowanie najłatwiejsze, gdy
koszt ten znamy z góry i systematycznie, przez cały rok lub jak w
przypadku działalności sezonowej np. przez pół roku, płacimy dokładnie
tę samą kwotę – wyjaśnia przedstawiciel firmy Lody Bonano.
Po przeciwnej stronie jest z kolei system, w którym opłata ta
uzależniona jest od wysokości obrotów. W takim przypadku nie tylko
godzimy się na oddawanie coraz większej części naszych zysków w razie
osiągnięcia sukcesu, ale również musimy pozwolić franczyzodawcy na wgląd
w nasze księgi rachunkowe.
Wsparcie na każdym etapie działalności
Z całą pewnością trudno też przecenić rolę wsparcia, na jakie może
liczyć osoba prowadząca działalność pod należącym do kogoś innego
szyldem. Podstawą w tym wypadku powinno był pełne przeszkolenie do pracy
– bez tego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie w często zupełnie dla
nas nowej branży.
Do tego dochodzi np. doradztwo przy wyborze, a następnie
przystosowaniu lokalu, udostępnienie wszelkich materiałów promocyjnych,
dzięki którym franczyzobiorca swój punkt będzie mógł rozreklamować czy
pomoc w organizacji zespołu pracowników lub systemu zaopatrzenia.
- Zwróćmy także uwagę na to, kto odpowiada za promocję samej marki,
pod którą działamy. Zdecydowanie najkorzystniejszy będzie dla nas
system, w którym zadanie to przejmuje centrala. Niestety, w niektórych
przypadkach oznacza to dodatkowy koszt w postaci tzw. opłaty
marketingowej – przestrzega Radosław Charubin.
Czasem trzeba odstąpić od umowy…
- Elementem, na który niewiele osób zwraca uwagę, są warunki
odstąpienia od umowy. Spotkać się tu możemy z wieloma obostrzeniami, na
samym początku sprawdźmy zatem, co się stanie, jeśli np. po pół roku
uznamy, iż wybrany przez nas pomysł całkowicie do nas nie pasuje –
dodaje ekspert Lodów Bonano.
Niektórzy franczyzodawcy wprowadzają np. zapis o konieczności
prowadzenia działalności pod daną marką przez 2 lata. W takim wypadku,
niezależnie od wszystkiego, przez cały ten czas zobowiązujemy się do
uiszczania ustalonej wcześniej opłaty.
Takie podejście ma przede wszystkim na celu odwieść przedsiębiorców
od pochopnych decyzji o rezygnacji z prowadzenia biznesu. Pamiętajmy
bowiem, że nie zawsze możemy liczyć na zwrot z inwestycji już w
pierwszym roku – czasem na zyski trzeba poczekać nieco dłużej. Dobrze
więc, jeśli w naszym przypadku od umowy możemy odstąpić w dowolnej
chwili (zachowując przy tym trzymiesięczny okres wypowiedzenia), ale pod
warunkiem, że będziemy potrafili powstrzymać się przed działaniem pod
wpływem impulsu.
Źródło: LB
Komentarze
Prześlij komentarz