Przejdź do głównej zawartości

Polacy chętnie jedzą pizzę

Pizza zamawiana na wynos, mrożona lub przygotowywana samodzielnie, gości na talerzach trzyosobowej rodziny przeciętnie raz na kwartał – wynika z analizy Banku BGŻ BNP Paribas. Jej konsumpcja jest jednak większa, szczególnie, że ¼ Polaków spożywa ją przede wszystkim w restauracjach
Z danych GUS wynika, że od 2013 do 2016 roku miesięczne wydatki gospodarstw domowych na pizzę i inne półprodukty mączne wzrosły o 20 proc. Jedna osoba w gospodarstwie przeznaczała około 2,50 zł miesięcznie na pizzę zamawianą do domu oraz mrożoną. W tym samym czasie miesięczne wydatki na makarony wzrosły o ponad 5 proc. do około 2,30 zł, zaś wydatki ogółem na pieczywo i produkty zbożowe zwiększyły się zaledwie o 1,4 proc. do 41,90 zł na osobę.
Aż 96 proc. konsumentów sięga po pizzę, przy czym 70 proc. spożywa ją w domu (według badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Pollster). Głównie jest to pizza zamawiana w restauracji, z dowozem do miejsca zamieszkania. Zaledwie 10 proc. Polaków wybiera pizzę mrożoną ze sklepu, zaś 20 proc. z nich przygotowuje ją samodzielnie.
 – Dzień Pizzy jest dobrą okazją do przyjrzenia się zmianom preferencji Polaków w zakresie konsumpcji. Przeciętne spożycie artykułów zbożowych w gospodarstwach domowych od końca lat 90-tych sukcesywnie się obniża, przy czym spadek był najbardziej widoczny w przypadku pieczywa i mąki. Niewiele jest innych produktów żywnościowych, których konsumpcja obniżyła się w większym stopniu. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się makaron, pizza oraz w ostatnich latach kasza – jedyne kategorie w grupie produktów zbożowych, które zanotowały wzrost zakupów – Marta Skrzypczyk, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.
Nadal stosunkowo mało popularna wśród Polaków jest pizza mrożona – 45 proc. badanych przez GFK Polonia (Polska na widelcu 2014) deklaruje, że jej nie spożywa. Konsumenci, którzy się na nią decydują, robią to dość rzadko – zaledwie 12 proc. sięga po pizzę mrożoną częściej niż raz w miesiącu.
Jednak, według danych Euromonitor, w ostatnich latach pizza mrożona była najszybciej rosnącym segmentem dań gotowych w Polsce. W latach 2010-2015 wartość jej sprzedaży rosła o prawie 6 proc. rocznie, podczas gdy cały rynek dań gotowych przyrastał o 2 proc. rocznie. Statystyczny Polak wydał w ubiegłym roku na pizzę mrożoną 5,7 zł, o ponad 2 zł więcej niż w 2010 roku. Rodzina składająca się z trzech osób w 2010 roku kupiła niespełna dwie pizze mrożone, a w 2016 roku pozwoliła sobie jeszcze dodatkowo na pół pizzy.
Niewykluczone, że wraz z dostosowywaniem produktu do nowych potrzeb konsumentów (np. pizza bezglutenowa), spożycie pizzy w Polsce będzie jeszcze rosło.

Źródło: Bank BGŻ BNP Paribas

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...

Brazylijska piękność nago. Jessika Alves w sierpniowym "Playboyu"

Jessika Alves wystąpiła w sesji jubileuszowego wydania magazynu „Playboy”. Piękna brazylijska aktorka przyznała w jednym z wywiadów, że jest szczęśliwa, że mogła pokazać swoje naturalne piękno i zdradziła, że nigdy jeszcze nie chodziła tak długo nago w życiu jak podczas rozbieranych zdjęć Sesja zdjęciowa do sierpniowego "Playboya" z udziałem Jessiki Alves była kręcona w Sul do Rio.  Pi ę kna aktorka, która niedawno zakończyła zd j ęcia do ostatniej części telenoweli "Em Familia",  11 sierpnia pojawi się w programie "Super Chef VIP w 2014", w kt ó rym uczestnicy b ę dą walczyli o nagrodę w wysokości 50.000 dolarów.   Efekty sesji z udziałem pięknej panny Alves możemy podziwiać w jubileuszowym wydaniu brazylijskiej edycji magazynu "Playboy". A trzeba przyznać, że jest się czym zachwycać, bo urodziwa  Jessika wygląda zjawiskowo i seksownie. To zasługa w dużym stopniu jej naturalnego wdzięku, ale i wynik pracy stylistów,...

Mistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej już w czerwcu

16 czerwca rozpoczną się Mistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej, których gospodarzem jest Polska. Mecz będą odbywały się na stadionach w Kielcach, Lublinie, Gdyni, Bydgoszczy, Krakowie i w Tychach Na początku czekają nas dwa spotkania w Grupie A, w której w Piątek 16 czerwca Szwecja U-21 zmierzy się z Anglią U-21 w Kielcach, o godz. 18:00, a Reprezentacja Polski U-21 powalczy ze Słowacją U-21 o godzinie 20:45 w Lublinie W sobotę, 17 czerwca  w Grupie B Portugalia U-21 zagra z Serbia U-21 o godz. 18:00 w Gdyni, a Bydgoszczy zmierzą się Reprezentacja Hiszpanii U-21- Macedonią U-21  o godzinie 20:45 W niedzielę, 18 czerwca w Grupie C Niemcy U-21 zagrają z Czechami U-21 w Tychach o godz. 18:00, a w Krakowie Dania U-21 zmierzy się z Włochami U-21 o godz. 20:45. Zobacz Miasta Gospodarzy Euro U21 Polska 2017: