Prawidłowa
interpretacja kolorów w pewnych okolicznościach drogowych bywa
kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa. Zdarza się to głównie,
gdy zasady na drodze wyznacza sygnalizacja świetlna. Jak radzi sobie
w takiej sytuacji daltonista, czyli osoba nierozróżniająca
kolorów? Zapamiętuje układ świateł – zielone na górze,
czerwone na dole, żółte w środku. W niektórych krajach jak
Turcja czy Rumunia daltonista nie może siadać za kierownicą.
W Polsce jest to dopuszczalne, o ile nie jest to zawodowy
kierowca
Sposób na niewidzenie
Kierowca z wadą
daltonizmu nie ma możliwości odebrać komunikatu, który wysyła
sygnalizator za pomocą pojawiających się kolorów: zielonego,
żółtego i czerwonego. Jak wobec tego może zrozumieć informację
i w porę na nią zareagować? Jeśli kierowca nie rozpoznaje
kolorów, pomocne może okazać się zapamiętanie kolejności
świateł. Jego reakcja wówczas będzie uzależniona od tego, jakie
światło zapali się w jakim położeniu – mówi Zbigniew
Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Należy jednak brać pod
uwagę, że w różnych krajach sygnalizator może mieć różne
położenie. W Polsce ustawia się je pionowo, ale np. w wielu
stanach USA czy w Kanadzie sygnalizator umieszczony jest
horyzontalnie.
Pomocne kształty
Osoba z wadą wzroku
musi wyjątkowo uważać i zdawać sobie sprawę, że prawidłowe
zapamiętanie kolejności świateł ma kluczowe znaczenie dla
szybkiej i prawidłowej reakcji – mówią trenerzy Szkoły
Jazdy Renault, która działa na terenie lotniska
Warszawa-Bemowo. Reakcja kierowców nierozpoznających koloru
czerwonego bywa na tyle opóźniona, że droga hamowania przed
sygnalizatorem zmniejsza się od 39% do nawet 100%*. W krajach takich jak
Kanada czy Stany Zjednoczone zaprojektowano już sygnalizatory
ułatwiające kierowcy z problemami wzroku lepiej i szybciej
zareagować na komunikat jaki jest wysyłany. Pojawiające się
światła czerwone, żółte i zielone oprócz oznaczeń
kolorystycznych mają wówczas różne kształty – kwadrat, trójkąt
czy klasyczne w takiej sytuacji koło**.
Prawo jazdy
W Polsce, podobnie jak w
większości krajów Unii Europejskiej, daltonista może bez
większych przeszkód uzyskać prawo jazdy. Jeśli jednak ktoś
ubiega się o pracę zawodowego kierowcy, musi przejść testy, które
w przypadku zdiagnozowania daltonizmu pozbawiają go możliwości
zawodowego prowadzenia pojazdu. Niektóre kraje, takie jak Turcja czy
Rumunia w żadnym wypadku nie dopuszczają osób z tą wadą wzroku
za kierownicę**.
* Colour-blind
drivers’ perceptron of traffic signals, Morley G. Whillans
** dailytech.com
Szkoła
Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy
Renault na świecie, która mieści się w Warszawie na Bemowie. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów
indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów
dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej
jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych,
kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu
drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła
Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa
Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego. Szczegóły:
szkolajazdyrenault.pl
Komentarze
Prześlij komentarz