Założenie biznesu przez kobiety wpływa na ich
postawy, przekonania i temperament-dowodzą badania psycholog
SWPS, która chciała odpowiedzieć na pytania: co niesie za sobą uruchomienie własnej firmy, jakie zmiany zachodzą w
osobowości oraz co wpływa na sukces
przedsiębiorczy i jak zmienia on kobiety?
Jak przekonuje badaczka kobiety, które odniosą sukces w biznesie różnią się
temperamentem, osobowością, przekonaniami i postawami od tych, które
poniosą porażkę lub nie zamierzają zajmować się biznesem. Co więcej,
samo rozkręcenie własnej firmy powoduje zmiany ich przekonań i postaw. –
Jest to tak ważne wydarzenie życiowe, że może nawet modyfikować cechy
temperamentu – tłumaczy dr Magda Drzewiecka-Sarosiek, która
przeprowadziła specjalne badania na ten temat w ramach pracy doktorskiej
w SWPS.
Badanie
przeprowadziła wśród prawie 450 pań, z których połowa właśnie podjęła
decyzję o założeniu własnej firmy i po roku od podjęcia tej decyzji.
Pozwoliło to na porównanie tej samej grupy w dwóch ważnych życiowo
momentach. Wyniki wyraźnie pokazują, że na decyzje o podjęciu ryzyka
zawodowego wpływają temperament, osobowość i poczucie własnej
przedsiębiorczości. – Badanie wykazało, że inne zmienne decydują o
intencji przedsiębiorczej, a inne o obiektywnym i subiektywnym sukcesie w
spełnieniu planów zawodowych – dodaje dr Drzewiecka-Sarosiek.
Jakie czynniki
wewnętrzne wpływają na osiągnięcie sukcesu? Cechy temperamentu i
osobowości pośrednio wpływają na osiągnięcie przez kobietę sukcesu
biznesowego, ale bezpośrednio decyduje o tym intensywność odczuwanych
pozytywnych emocji. O tym, czy czuje, że sukces odniosła, decyduje tylko
jej temperament. Jak dodaje badaczka, panie których plan na biznes powiódł się,
prezentują najniższy poziom reaktywności emocjonalnej (co oznacza dużą
odporność emocjonalną) i perseweratywności (mają małe skłonności do
rozpamiętywania i przeżywania minionych zdarzeń), a także najwyższy
poziom aktywności, wytrzymałości, ekstrawersji, sumienności, optymizmu,
przekonania o własnej skuteczności i zadowolenia z życia. – Osoby, które
łatwiej się relaksują, patrzą optymistycznie w przyszłość, oczekują
najlepszego nawet w niepewnych czasach, zazwyczaj osiągają lepsze wyniki
biznesowe – dodaje autorka.
Analiza wyników
pokazała, że wbrew potocznej opinii jakoby temperament był genetycznie
ukształtowany i niezmienny, tak nie jest. Cechy temperamentu ulegają
zmianie w wyniku zdarzeń uważanych za pozytywne, tj. sukcesu. – Okazało
się, że cena, jaką trzeba zapłacić za sukces w prowadzeniu firmy, jest z
początku negatywna. W pierwszym etapie kariery zauważalne są zmiany
cech temperamentu (spadek wrażliwości i wytrzymałości), przekonań
(zmniejszenie poczucia własnej skuteczności przedsiębiorczej i poziomu
optymizmu), a także wzrost stresu – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.
Według statystyk
obecnie w Polsce notuje się najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik
przedsiębiorczości kobiet. Jednak, jak twierdzi psycholog, jest
stosunkowo mało badań prowadzonych w tym zakresie w kraju. Większość z
nich dotyczy głównie mężczyzn albo stanowią studium porównawcze różnych
grup: bezrobotnych, samozatrudnionych i pracowników firm. Brakuje badań
monitorujących losy tej samej grupy w dłuższym odcinku czasu.
Wyniki badania mogą
okazać się przydatne przy tworzeniu programów szkoleń dla kobiet
przedsiębiorców, ponieważ pokazują zasadność rozwijania różnych
umiejętności w zależności od etapu firmy. – Na początku należy głównie
oddziaływać na poczucie skuteczności poprzez inwestowanie w wiedzę z
zakresu zarządzania firmą, księgowości, marketingu, analizy branży i
konkurencji. W fazie prowadzenia firmy najważniejsze jest natomiast
zadbanie o dobrostan kobiet. Warto postawić wtedy na wsparcie
emocjonalne w postaci coachingu indywidualnego lub spotkania
networkingowe z większą grupą – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek. Jak dodaje
autorka, te wskazówki dotyczą również wsparcia ze strony najbliższych
osób – merytorycznego, a potem mentalnego.
Badanie zostało
przeprowadzone w latach 2012-2013,w ramach pracy doktorskiej Magdy
Drzewieckiej-Sarosiek obronionej w 2014 roku pod opieką naukową dr hab.
Anny Zalewskiej, prof. SWPS.
Źródło: SWPS
Komentarze
Prześlij komentarz