Ministerstwo Rozwoju
zadeklarowało ostatnio wprowadzenie przez rząd ulg inwestycyjnych dla
przedsiębiorców, którzy będą wdrażać w swych firmach innowacje. Na takie
rozwiązanie, jak pokazuje raport EFL „Innowacje w MŚP. Pod lupą”, czeka
co piąty polski przedsiębiorca działający w sektorze MŚP
Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP,
zapytani o to, co najbardziej pomogłoby im w przekształceniu ich biznesu
w przedsięwzięcie bardziej innowacyjne, na czwartym miejscu wymienili
ulgi podatkowe i zachęty fiskalne. Na wyższych miejscach znalazły się
takie czynniki jak stały popyt na ich produkty i usługi, duża
konkurencja, która wymusza wykorzystanie innowacyjności jako przewagi
nad innymi firmami i determinacja kierownictwa firmy. W tych trzech
przypadkach rząd bezpośrednio nie ma możliwości interweniować, więc ulgi
inwestycyjne są pierwszym z listy czynników podanych przez samych
przedsiębiorców, na który władza ma realny i bezpośredni wpływ.
Jak pokazuje raport EFL, to właśnie brak
środków finansowych najczęściej blokuje wdrażanie innowacji. Ci sami
respondenci zapytani, co najbardziej hamuje wdrażanie innowacji w firmie
na drugim miejscu listy czynników umieścili wysokie koszty prowadzenia
firmy, na trzecim – niewielkie zasoby finansowe własne firmy, które
można by przeznaczyć na innowacje, na piątym zaś – wysoki koszt
zewnętrznych środków finansowania innowacji. Są to trzy czynniki
dotyczące tak naprawdę jednego problemu: finansów firmy.
– Gdyby zachęt podatkowych było więcej, to więcej firm decydowałoby się na wprowadzanie innowacji – twierdzi Jarosław Kępa, prezes CIMAT Sp. z o.o., jeden z badanych na potrzeby raportu EFL. – W
przedsiębiorstwach zawsze pieniądz jest czynnikiem decydującym.
Wiadomo, że my nie jesteśmy fundacjami, jesteśmy firmami produkującymi,
które muszą generować zysk, później dzielony na dywidendę – i tak dalej.
Z tego jesteśmy rozliczani. Prowadzenie działu rozwojowego również
wiąże się z tym, że ma on w przyszłości pracować na ten zysk. Jeżeli
jest jakakolwiek forma pomocy, czy to dotacji unijnych, czy zwolnień
podatkowych, na pewno działa motywująco na zarządy.
Jak widać, nie samymi ulgami podatkowymi
polscy przedsiębiorcy chcą zwiększyć swoją innowacyjność. Są oni raczej
ukierunkowani na poprawę ogólnego klimatu i warunków prawnych dla firm
decydujących się na inwestowanie w innowacje. Uważają, że pozytywny
efekt przyniosłyby większe szanse na bezzwrotne dotacje na innowacje
(uważa tak 32,2 proc. ankietowanych) oraz zmiana przepisów prawnych na
bardziej przyjazne firmom innowacyjnym (twierdzi tak 30,1 proc.
ankietowanych). Przydałoby się także zwiększenie dostępności
zewnętrznych źródeł finansowania. Reasumujac: każde rozwiązanie, które
pozwoli przedsiębiorcy zredukować koszty wdrożenia innowacji, będzie
przez niego mile widziane.
Źródło: EFL/Infowire
Komentarze
Prześlij komentarz