Przejdź do głównej zawartości

Te zawody nie istniały jeszcze 5 lat temu

Na rynku pracy pojawiają się nowe profesje, w których pożądane są kompetencje obecnych 20- i 30-latków. Również innowacyjność gospodarki powoduje, że powstają specjalności, w których liczy się przede wszystkim kreatywność, znajomość nowych technologii i trendów. Co ciekawe, w wielu z nich można znaleźć zatrudnienie bez względu na ukończony kierunek studiów

Druk 3D przyszłością gospodarki

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przewidywał, jak duże znaczenie będzie miał druk w technologii 3D. Tymczasem wartość tego rynku rośnie na całym świecie, a innowacyjna metoda została wskazana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako jedna z priorytetowych dziedzin gospodarki, na której będą koncentrowały się wydatki przeznaczone na badania. Druk 3D ma bowiem zastosowanie w wielu branżach i jest wykorzystywany przez najnowocześniejsze firmy na świecie – od medycyny, przez budownictwo, po design i jubilerstwo. W Polsce fachowców biegłych w tej technologii jest wciąż bardzo mało, a zapotrzebowanie na nich z czasem będzie rosło.

Wiesz czym jest Snapchat, Wine czy Pokemon Go?

Ogromny potencjał biznesowy tkwi także w mediach społecznościowych. Facebook przekroczył już jakiś czas temu barierę miliarda użytkowników i generuje gigantyczne przychody z reklam, które sięgają nawet rzędu 4,3 miliarda dolarów za kwartał[1]. Firmy na stałe zatrudniają, więc community managerów lub specjalistów ds. social media, którzy odpowiadają za komunikację w mediach społecznościowych. Do pracy w tym zawodzie konieczna jest nie tylko biegła znajomość obsługi poszczególnych kanałów i aplikacji społecznościowych, ale też stałe śledzenie aktualnych trendów. Niezbędna jest także umiejętność analitycznego myślenia i znajomość narzędzi monitorujących.

– W tej profesji przydaje się też szereg kompetencji miękkich, takich jak: komunikatywność, czy umiejętność szybkiego reagowania i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Na stanowiskach związanych z social media pracują specjaliści z bardzo różnorodnym wykształceniem, więc studenci, którzy marzą o takiej karierze powinni przede wszystkim na bieżąco śledzić branżowe trendy, doszkalać się w tym obszarze i starać się o praktyki w działach marketingu bądź różnego typu agencjach reklamowych – radzi dr Piotr Miller z biura karier PWSZ w Skierniewicach.

Z nowymi mediami związana jest również popularność specjalistów ds. content marketingu. Osoba na takim stanowisku odpowiedzialna jest m.in. za tworzenie i zarządzenie treściami na blogach i stronach firmowych – W tym zawodzie pożądane są z kolei osoby z tzw. lekkim piórem i wiedzą marketingową. Zdobyć ją można m.in. na studiach takich jak zarządzanie czy finanse i rachunkowość. Wybrany kierunek nie jest jednak przeszkodą do podjęcia pracy na tym stanowisku. W tym wypadku liczy się przede wszystkim kreatywność i umiejętność redagowania tekstów – dodaje Kinga Kwiatkowska, PWSZ w Skierniewicach.

Kariera przyszłości dla humanistów

Zawodem, w którym odnajdą się zarówno absolwenci kierunków humanistycznych, jak i ścisłych czy analitycznych jest researcher. Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji w internecie oraz innych źródłach np. archiwach. Zebrane dane często poddawane są później analizie na podstawie określonych narzędzi. Researcherzy są szczególnie potrzebni w branży medialnej, kreatywnej i firmach doradztwa personalnego. Zakres specjalizacji jest jednak bardzo szeroki i może dotyczyć nawet niszowych branż.

Absolwenci i studenci najczęściej dobrze sprawdzają się również jako coolhunterzy. Wspomniana profesja jest dość „młoda”, została ujęta w Klasyfikacji Zawodów dopiero w 2010 r. W skrócie polega ona na łowieniu trendów, badaniu mechanizmów wyborów konsumenckich i doradztwie dla firm w ramach dopasowania produktów do potrzeb i oczekiwań nabywców. –Analitycy trendów rynkowych, określani również jako „coolhunterzy” to najczęściej młode osoby, które np. biorąc udział rozmaitych wydarzeniach, jak koncerty, festiwale itp. uważnie obserwują innych uczestników, a następnie informują firmy o popularnych wśród nich produktach, gadżetach, ale także określonych sposobach zachowania. W tej specjalności kluczowe są umiejętności komunikacyjne oraz dobra orientacja w tym, co w danym momencie jest albo: ma szansę stać się popularne wśród rówieśników – mówi Piotr Miller.

Rynek pracy ewoluuje i wraz z rozwojem nowych technologii, powstają liczne nowe zawody i specjalizacje, które będą wymagały od młodych ludzi dopasowywania się do aktualnych wymogów. Studenci, którzy planują karierę w branży kreatywnej powinni zadbać o solidne podstawy: wykształcenie, połączone z możliwie szybkim zdobywaniem doświadczenia zawodowego i bieżącym śledzeniem dość szybko zmieniających się wymagań pracodawców.


[1] http://www.forbes.pl/miliard-uzytkownikow-dziennie-facebook-rosnie-i-zarabia-na-reklamach,artykuly,200225,1,1.html



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...

Brazylijska piękność nago. Jessika Alves w sierpniowym "Playboyu"

Jessika Alves wystąpiła w sesji jubileuszowego wydania magazynu „Playboy”. Piękna brazylijska aktorka przyznała w jednym z wywiadów, że jest szczęśliwa, że mogła pokazać swoje naturalne piękno i zdradziła, że nigdy jeszcze nie chodziła tak długo nago w życiu jak podczas rozbieranych zdjęć Sesja zdjęciowa do sierpniowego "Playboya" z udziałem Jessiki Alves była kręcona w Sul do Rio.  Pi ę kna aktorka, która niedawno zakończyła zd j ęcia do ostatniej części telenoweli "Em Familia",  11 sierpnia pojawi się w programie "Super Chef VIP w 2014", w kt ó rym uczestnicy b ę dą walczyli o nagrodę w wysokości 50.000 dolarów.   Efekty sesji z udziałem pięknej panny Alves możemy podziwiać w jubileuszowym wydaniu brazylijskiej edycji magazynu "Playboy". A trzeba przyznać, że jest się czym zachwycać, bo urodziwa  Jessika wygląda zjawiskowo i seksownie. To zasługa w dużym stopniu jej naturalnego wdzięku, ale i wynik pracy stylistów,...

Mistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej już w czerwcu

16 czerwca rozpoczną się Mistrzostwa Europy U-21 w piłce nożnej, których gospodarzem jest Polska. Mecz będą odbywały się na stadionach w Kielcach, Lublinie, Gdyni, Bydgoszczy, Krakowie i w Tychach Na początku czekają nas dwa spotkania w Grupie A, w której w Piątek 16 czerwca Szwecja U-21 zmierzy się z Anglią U-21 w Kielcach, o godz. 18:00, a Reprezentacja Polski U-21 powalczy ze Słowacją U-21 o godzinie 20:45 w Lublinie W sobotę, 17 czerwca  w Grupie B Portugalia U-21 zagra z Serbia U-21 o godz. 18:00 w Gdyni, a Bydgoszczy zmierzą się Reprezentacja Hiszpanii U-21- Macedonią U-21  o godzinie 20:45 W niedzielę, 18 czerwca w Grupie C Niemcy U-21 zagrają z Czechami U-21 w Tychach o godz. 18:00, a w Krakowie Dania U-21 zmierzy się z Włochami U-21 o godz. 20:45. Zobacz Miasta Gospodarzy Euro U21 Polska 2017: