Wrzesień jest najbardziej pracowitym okresem w fińskim świecie designu. Dlaczego? Bo to właśnie w tym miesiącu odbywa się Helsinki Design Week, czyli największe w Północnej Europie, coroczne wydarzenie, prezentujące projekty z wielu dziedzin, m.in. mody, architektury czy kultury miejskiej. W całym mieście prezentowane będą wystawy – w tym również wyjątkowa polska ekspozycja, The Nature of Things – a na niej, 14 produktów odzwierciedlających polskie rzemieślnictwo, lokalną tradycję, a jednocześnie, innowacyjność. Wystawa będzie dostępna w Messukeskus w Helsinkach, od 12 do 16 września. Wśród prezentowanych produktów zobaczymy aż 8 łódzkich marek
Fiński design kojarzy się przede wszystkim z prostotą, wysokiej jakości rzemiosłem i nawiązywaniem do natury. To sprawia, że polskie produkty doskonale wpisują się w tamtejszy sposób projektowania. Wystawa The Nature of Things,prezentująca współczesne polskie projekty, to rozważanie na temat unikatowości przedmiotu, jego funkcji i formy. Ekspozycja ma na celuprzybliżenie międzynarodowej społeczności współczesnego polskiego wzornictwa i jego specyfiki.
Polska reprezentacja w Finlandii
Ręcznie tkane Kilimy z Polski, ikona lat 60 w postaci fotela 366 Metal czy kolekcja plakatów od Studia Warto, to tylko kilka z 8 łódzkich marek, które znajdą się na wystawie. Zobaczymy na niej również: LUMIO, Two or three things, Projekt68, Wood&Paper czy Goldie&Oldie. Wybrane przedmioty prezentowane są przez pryzmat trzech uzupełniających się nurtów będących źródłem inspiracji dla rodzimych twórców.
Lokalność, tradycja i innowacja
Pierwszy z nurtów, lokalność – skupia się na wykorzystaniu form, technik rzemieślniczych i materiałów wyrastających z lokalnych tradycji, tak jak w przypadku kilimów od łódzkiej marki Tartaruga. Kolejnym źródłem inspiracji jest tradycja – czerpanie z kultury poprzednich pokoleń, nawiązanie dialogu z przeszłością, ale także stworzenie nowych definicji dla gotowych rozwiązań, charakterystyczne dla projektów 366 Concept i Projekt68.
GOLDIE_6000_elite
Innowacja natomiast, to odważne spojrzenie w przyszłość przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Jest to obszar eksploracji, w którym polscy projektanci dotykają tych samych problemów i mówią tym samym językiem, co najlepsi reprezentanci tej dyscypliny na świecie.
-Dziś mocniej niż kiedykolwiek znaczenia nabiera tradycja lokalna, historia, świadomość odrębności. Jednocześnie intensywny rozwój technologii nie pozwala zapomnieć o konieczności reagowania na wciąż nowe rozwiązania. Marki, które będziemy mieć okazję oglądać podczas wystawy doskonale łączy w swoich projektach te cechy– mówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.
Two or three things
Wyróżnione trzy nurty definiujące naturę polskiego wzornictwa, analizowane wspólnie pozwalają zobaczyć zjawiska, które budują tożsamość kulturową oraz wpisują polskie projektowanie w kontekst międzynarodowy.
366 Concept_366 Metal
Wystawa dostępna będzie od 12 do 16 września 2018 roku w Messukeskus, zlokalizowanym w Helsinkach. Na ekspozycji zobaczymy również produkty marek: ZACZYN, HOP DESIGN, JULIA, WellDone®Dobre Rzeczy, Mleko Living i August Design Studio. Więcej informacji pod adresem: http://www.lodzdesign.com.
Komentarze
Prześlij komentarz