Największą
aktywnością na Facebooku charakteryzują się osoby energiczne i otwarte
na innych. Żadna z cech osobowości nie ma natomiast związku z ilością
wejść na ten portal – pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez
Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie
Wielu z nas zaczyna i kończy dzień z
Facebookiem. To dzięki niemu możemy na bieżąco śledzić co dzieje się u
naszych znajomych oraz nawiązywać nowe relacje. Anna Krasińska,
absolwentka psychologii SWPS, pod kierunkiem dr Katarzyny Growiec,
postanowiła sprawdzić w ramach swojej pracy magisterskiej, jakie cechy
naszej osobowości przejawiają się w tym, jak korzystamy z tego portalu
oraz czy w świecie wirtualnym jesteśmy dalej sobą? Do analizy wyników
autorka badania posłużyła się tzw. Wielką Piątką, czyli opracowanym w
1992 roku pięcioczynnikowym modelem osobowości, na który składają się
takie cechy jak: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na
doświadczenia, ugodowość i sumienność.
Przeprowadzone na 100 osobach badania wskazują, że żadna z analizowanych cech osobowościowych nie skłania w większym stopniu do zarejestrowania się w serwisie.
Wydawać by się mogło, że ekstrawertycy, osoby otwarte na doświadczenia i
mniej neurotyczne są bardziej skłonne do skorzystania z portalu.
Badanie pokazało, że wcale tak nie jest. Introwertycy oraz neurotycy
równie często są obecni w mediach społecznościowych.
– Wnioskować można, że Facebook i
internetowe zawieranie oraz podtrzymywanie znajomości jest szansą dla
osób introwertycznych na nawiązywanie satysfakcjonujących relacji
interpersonalnych. Dzieje się tak dlatego, że łatwiej jest takim osobom
nawiązać kontakt wirtualny niż rzeczywisty, ponieważ niesie on ze sobą
mniej lęku i stresu związanego z ekspozycją społeczną. Żadna z
analizowanych cech osobowości nie miała jednak związku z ilością wejść
na serwis w ciągu doby ani spędzanym na nim czasem – mówi Anna
Krasińska.
Wyniki badania pokazują także, że osoby ekstrawertyczne charakteryzują się wysoką aktywnością osobistą na portalu Facebook. Oznacza to, że są one bardziej skłonne do ujawniania siebie: częściej
wyrażają własne zdanie poprzez komentowanie, klikanie „Lubię to”,
udostępnianie zdjęć rodziny, przyjaciół i miejsc, które zobaczyły. – Tego typu osoby mają też w sieci więcej znajomych, a więc wraz ze wzrostem poziomu ekstrawersji wzrasta także liczba znajomych zebranych na profilu, czyli inaczej mówiąc, liczba interakcji społecznych – tłumaczy Anna Krasińska, autorka badań.
Okazało się również, że osoby
otwarte na doświadczenia częściej kierują swoją aktywność na innych
użytkowników. Spędzają czas grając w gry wspólnie z innymi
użytkownikami, angażują się w akcje społeczne oraz charytatywne, a także
poszukują nowych znajomych. – Są to charakterystyczne aktywności
uwarunkowane motywacją kontaktu z innymi ludźmi. Wykryto również, że im
wyższy jest jej poziomem u osoby, tym dłużej posiada ona aktywne konto
na badanym portalu społecznościowym – mówi Anna Krasińska. – Oznacza to,
że otwartość na doświadczenie jako wymiar opisujący tendencję do
poszukiwania doświadczeń życiowych oraz tolerancję wobec nowości jest
cechą, która skłoniła osoby badane do założenia konta na Facebooku
jeszcze wtedy, gdy był on w Polsce nowością – podsumowuje Krasińska.
Źródło: SWPS
Przeczytaj także: Karolina Kowalkiewicz w czołówce światowego rankingu mma kobiet
Komentarze
Prześlij komentarz