Przejdź do głównej zawartości

Nagroda Literacka Nike skończyła 19 lat! Sprawdź mało znane fakty z jej funkcjonowania!

Co musiałoby się stać, by z dnia na dzień wzrósł nakład książki „Pióropusz” o ponad 2000%?Czy Smarzowski zdecydowałby się na ekranizację prozy Pilcha, gdyby „Pod mocnym aniołem” nie zostało nagrodzone i nie zyskało rozgłosu? Czy czytelnicy sami sięgaliby po „Gnój” - pierwszą powieść debiutującego, nieznanego autora Kuczoka? Dowiedźcie się co naprawdę daje Nike i odkryjcie nieznane dotychczas fakty o prestiżowej nagrodzie

O nagrodzie i zwycięzcach
Literacka nagroda Fundacji Agory przyznawana jest systematycznie - już 19 lat (od 1997) - dla najlepszej książki każdego minionego roku. To podsumowanie wszystkich wydawnictw i pozycji, które miały premierę w ubiegłym, zakończonym roku. Zwycięzca dostaje statuetkę Nike (zaprojektowaną przez Gustawa Zemłę) oraz nagrodę pieniężną w wysokości 100 tysięcy złotych.
W konkursie startować mogą wszystkie gatunki literackie (oprócz prac zbiorowych i opracowań). Muszą to być dzieła autorów żyjących. Patrząc na nagrodzonych przez lata, nasuwają się wnioski, że jury przy swoich wyborach raczej omija literaturę faktu, reportaże. Preferowane są powieści. Cztery razy Nike przyznano za tomy poetyckie, raz za dramat, zbiór esejów, autobiografię. Dodatkowo internauci mogą głosować na swoich faworytów i tutaj największą popularnością cieszą się książki z kategorii non-fiction. Faworytką odbiorców jest Olga Tokarczuk. Czytelnicy wybrali jej różne utwory aż pięć razy („Prawiek i inne czasy”,Dom dzienny, dom nocny”, „Gra na wielu bębenkach”, „Bieguni” i tegoroczna nagroda – ze strony jury i internautów – „Księgi Jakubowe”). To rekordowa ilość.
Nagrody Nike nie można też ani nie przyznać ani podzielić. Raz jednak w historii zdarzyło się, że nominowany odmówił udziału w konkursie i poprosił o wykluczenie z listy. Był nim Marcin Świetlicki (za tomik wierszy „Jeden”). Twórca nie chciał być powiązany z Agorą, która wcześniej wytoczyła proces poecie Jarosławowi Markowi Rymkiewiczowi.

Rekordowe liczby – wzrosty sprzedażowe
To obecnie najbardziej prestiżowe i mające realny wpływ na wielkość sprzedaży, polskie wyróżnienie. Wydawcy odnotowują znaczące wzrosty zainteresowania książką, jak i innymi utworami danego autora. Po ogłoszeniu wyników, muszą być przygotowywane dodruki książek – podwojenie lub potrojenie nakładu.
Według danych sklepu internetowego empik.com – w dniu ogłoszenia zwycięzcy następuje nagły wzrost zainteresowania i sprzedaży produktu. Powieść Mariana Pilota „Pióropusz” – po wyróżnieniu jej Nike – odnotowała ponad 20-krotny wzrost sprzedaży.
Wysokie wzrosty do ponad 1000 %, zauważono też przy książkach takich jak „Traktat o łuskaniu fasoli”, „Nasza Klasa”, „Piosenka o zależnościach i uzależnieniach” czy „Książka twarzy”. W wielu przypadkach, po wręczeniu nagrody i nagłośnienia tego w mediach, następuje kilkunastokrotnie zwiększone zainteresowanie danym tytułem. Rok po wręczeniu nagrody zwycięska powieść natychmiast sprzedaje się kilkanaście do kilkudziesięciu razy lepiej niż rok wstecz. Największa kumulacja jest w pierwszym tygodniu po ogłoszeniu wyników.

U tegorocznej laureatki – Olgi Tokarczuk i jej powieści „
Księgi Jakubowe” – przez tydzień po zwycięstwie (względem wcześniejszego tygodnia) sprzedaż wzrosła dziesięciokrotnie. Ten czas jest zwykle okresem, kiedy czytelnicy okupują księgarnie, chcąc przeczytać dzieło uznane za książkę roku.
W mediach również następuje znaczny wzrost publikacji o laureacie. Premiera książki to kilka lub kilkanaście artykułów, jednak o prestiżowej nagrodzie piszą wszyscy i są to już liczby notek mierzone w tysiącach. Przykładowo o książce Joanny Bator – „Ciemno, prawie noc”, od dnia premiery do nagrodzenia Nike, pojawiło się ponad 500 publikacji (mniej więcej po równo dzieliło się to na portale i social media). Analogicznie – przez rok od nagrody - było ich już ponad 3 razy więcej, czyli prawie 1800 (dane z serwisu Newspoint). Tym razem przeważał Facebook i serwisy społecznościowe, gdzie ludzie dzielili się wrażeniami po lekturze.
Nike to nie tylko prestiż, ale i naturalny zabieg marketingowo-promocyjny - zwiększenie świadomości o autorze i dziele, wzrost sprzedaży. Choć niektórzy dyskutują nad artystycznymi i komercjalnymi walorami tej nagrody – wyznacza ona czytelnikom nurty, pokazuje ważne książki, którymi warto się zainteresować. W dobie malejącego zainteresowania czytelnictwem oraz promowania popkulturowych pozycji – Nike zachęca do czytania i sprawia, że ludzie sięgają po dobrą literaturę i to ona staje się pożądana.
Tekst na podstawie danych sprzedażowych serwisu empik.com oraz badań Internetu przeprowadzonych przez serwis Newspoint.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...