Co
musiałoby się stać, by z dnia na dzień wzrósł nakład książki
„Pióropusz” o ponad 2000%?Czy Smarzowski zdecydowałby się na
ekranizację prozy Pilcha, gdyby „Pod mocnym aniołem” nie
zostało nagrodzone i nie zyskało rozgłosu? Czy czytelnicy sami
sięgaliby po „Gnój” - pierwszą powieść debiutującego,
nieznanego autora Kuczoka? Dowiedźcie się co naprawdę daje Nike i
odkryjcie nieznane dotychczas fakty o prestiżowej nagrodzie
O
nagrodzie i zwycięzcach
Literacka nagroda
Fundacji Agory przyznawana jest systematycznie - już 19 lat (od
1997) - dla najlepszej książki każdego minionego roku. To
podsumowanie wszystkich wydawnictw i pozycji, które miały
premierę w ubiegłym, zakończonym roku. Zwycięzca dostaje
statuetkę Nike (zaprojektowaną przez Gustawa Zemłę) oraz nagrodę
pieniężną w wysokości 100 tysięcy złotych.
W
konkursie startować mogą wszystkie gatunki literackie (oprócz prac
zbiorowych i opracowań). Muszą to być dzieła autorów
żyjących. Patrząc na nagrodzonych przez lata, nasuwają się
wnioski, że jury przy swoich wyborach raczej omija literaturę
faktu, reportaże. Preferowane są powieści.
Cztery razy Nike przyznano za tomy poetyckie, raz za dramat, zbiór
esejów, autobiografię.
Dodatkowo internauci mogą głosować na swoich faworytów i
tutaj największą popularnością cieszą się książki z kategorii
non-fiction. Faworytką
odbiorców jest Olga Tokarczuk. Czytelnicy wybrali jej różne utwory
aż pięć razy
(„Prawiek i inne czasy”,
„Dom
dzienny, dom nocny”, „Gra na wielu bębenkach”, „Bieguni”
i tegoroczna nagroda – ze strony jury i internautów –
„Księgi Jakubowe”). To rekordowa ilość.
Nagrody
Nike nie można też ani nie przyznać ani podzielić. Raz
jednak w historii zdarzyło się, że nominowany odmówił udziału w
konkursie i poprosił o wykluczenie z listy.
Był nim Marcin Świetlicki (za tomik wierszy „Jeden”). Twórca
nie chciał być powiązany z Agorą, która wcześniej wytoczyła
proces poecie Jarosławowi Markowi Rymkiewiczowi.
Rekordowe liczby – wzrosty sprzedażowe
To
obecnie najbardziej prestiżowe i mające realny wpływ na wielkość
sprzedaży, polskie wyróżnienie. Wydawcy odnotowują znaczące
wzrosty zainteresowania książką, jak i innymi utworami danego
autora. Po ogłoszeniu wyników, muszą być przygotowywane dodruki
książek – podwojenie lub potrojenie nakładu.
Według
danych sklepu internetowego empik.com
– w dniu ogłoszenia zwycięzcy następuje nagły wzrost
zainteresowania i sprzedaży produktu.
Powieść Mariana Pilota „Pióropusz” – po wyróżnieniu jej
Nike – odnotowała ponad 20-krotny wzrost sprzedaży.
Wysokie
wzrosty do ponad 1000 %,
zauważono też przy książkach takich jak „Traktat o łuskaniu
fasoli”, „Nasza Klasa”, „Piosenka o zależnościach i
uzależnieniach” czy „Książka twarzy”. W wielu przypadkach,
po wręczeniu nagrody i nagłośnienia tego w mediach, następuje
kilkunastokrotnie zwiększone zainteresowanie danym tytułem. Rok po
wręczeniu nagrody zwycięska powieść natychmiast sprzedaje się
kilkanaście do kilkudziesięciu razy lepiej niż rok wstecz.
Największa kumulacja jest w pierwszym tygodniu po ogłoszeniu
wyników.
U tegorocznej laureatki – Olgi Tokarczuk i jej powieści „Księgi Jakubowe” – przez tydzień po zwycięstwie (względem wcześniejszego tygodnia) sprzedaż wzrosła dziesięciokrotnie. Ten czas jest zwykle okresem, kiedy czytelnicy okupują księgarnie, chcąc przeczytać dzieło uznane za książkę roku.
W
mediach również następuje znaczny wzrost publikacji o laureacie.
Premiera książki to kilka lub kilkanaście artykułów, jednak o
prestiżowej nagrodzie piszą wszyscy i są to już liczby notek
mierzone w tysiącach. Przykładowo o
książce Joanny Bator – „Ciemno, prawie noc”, od dnia premiery
do nagrodzenia Nike, pojawiło się ponad 500 publikacji
(mniej więcej po równo dzieliło się to na portale i social
media). Analogicznie
– przez rok od nagrody - było ich już ponad 3 razy więcej, czyli
prawie 1800 (dane
z serwisu Newspoint). Tym razem przeważał Facebook i serwisy
społecznościowe, gdzie ludzie dzielili się wrażeniami po
lekturze.
Nike
to nie tylko prestiż, ale i naturalny zabieg marketingowo-promocyjny
- zwiększenie świadomości o autorze i dziele, wzrost sprzedaży.
Choć
niektórzy dyskutują nad artystycznymi i komercjalnymi walorami tej
nagrody – wyznacza ona czytelnikom nurty, pokazuje ważne książki,
którymi warto się zainteresować. W dobie malejącego
zainteresowania czytelnictwem oraz promowania popkulturowych pozycji
– Nike zachęca do czytania i sprawia, że ludzie sięgają po
dobrą literaturę i to ona staje się pożądana.
Tekst
na podstawie danych sprzedażowych serwisu empik.com oraz badań
Internetu przeprowadzonych przez serwis Newspoint.
Komentarze
Prześlij komentarz