Sześćdziesiąt osiem lat temu dokonano oblotu radzieckiego myśliwca MiG-15,
który wszedł do służby na początku 1949 roku. Był to trzeci prototyp
maszyny nad którą pracowali radzieccy inżynierzy z biura projektowego
Mikojana i Guriewicza
Do
napędzania samolotu wykorzystano turboodrzutowe silniki brytyjskiej
produkcji Nene i Nene II ze słynnych zakładów Rolls Royce, które
ostatecznie zamieniono na RD-45F, czyli kopie angielskiego Nene II.
Następnie inżynierzy skupili się nad poprawą osiągów i właściwości
eksploatacyjnych maszyny. Gdy to się udało postanowiono przetestować
doświadczalne samoloty w listopadzie i grudniu 1948 roku.
Obloty
wypadły pozytywnie i 1948 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu samolotu
do produkcji seryjnej i na uzbrojenie pod nazwą MiG‑15. Łącznie w latach
1949–50 w ZSRR wyprodukowano 1344 samolotów. Myśliwiec ten był również
produkowany w Polsce, Czechosłowacji, Finlandii i w Chinach.
Dane techniczne MIG-15:
Dane techniczne MIG-15:
Rozpiętość | 10,08 m |
Długość | 10,1 m |
Masa startowa | 4806 kg |
Maksymalna prędkość | 1031 km/h |
Pułap | 15200 m |
Zasięg | 1505 km (z dodatkowymi zbiornikami) |
Uzbrojenie | 2 działka NS-23 kal. 23 mm i działko N-37 kal. |
Komentarze
Prześlij komentarz