Łódź napędzana
wyłącznie energią słoneczną zbudowana przez studentów Politechniki
Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie po raz kolejny wystartuje w Mistrzostwach
Świata Łodzi Solarnych w Monako
W lipcu polski zespół ponownie zmierzy się z
drużynami z całego świata. Studencka łódź wystartuje w trzech
konkurencjach - sprint, slalom i fleet, czyli konkurencja
wytrzymałościowa. Łódź, która poradzi sobie z trzema odmiennymi
konkurencjami musi być szybka, zwrotna i wytrzymała.
Zespół
pracujący nad projektem od strony technicznej to studenci Politechniki
Warszawskiej. Wśród nich znajdziemy specjalistów z różnych dziedzin:
elektroniki, konstrukcji czy napędu. O organizacyjną stronę projektu
dbają studenci ze Szkoły Głównej Handlowej. W naszym zespole każdy
zajmuje się tym, w czym jest najlepszy. Łącząc różne dziedziny wiedzy
odkrywamy rozwiązania, których w pojedynkę byśmy nie dostrzegli - mówi
Andrzej Gut, koordynator projektu.
Zespół podkreśla rolę
doświadczenia w projektowaniu, wykonaniu i testowaniu rozwiązań, jakie
zdobył podczas ubiegłorocznej edycji Solar1 Monte Carlo Cup - To
przybliżyło nas nie tylko do techniki ale i do technologii wykonywania
poszczególnych części łodzi solarnej. Doświadczenie jest z naszej
perspektywy najważniejsze przy realizacji tego typu projektów. Teraz
wiemy, że w Monako liczy się niezawodność - zapewnia Michał Sadowski,
kierownik techniczny.
Studenci Politechniki Warszawskiej chcą
udoskonalić nową konstrukcję o hydroskrzydła, które umożliwią pływanie
bezwypornościowe. - Wykonujemy autorski projekt hydroskrzydeł, które
mają za zadanie utrzymywać łódź nad powierzchnią wody w znaczącym
stopniu redukując opory ruchu, dzięki czemu łódź może płynąć jeszcze
szybciej. Dopracowanie hydroskrzydeł, tak by działały zgodnie z
symulacjami jest w tym momencie naszym największym wyzwaniem –
przekonuje Michał Sadowski. Po przekroczeniu prędkości granicznej profil
hydrodynamiczny powoduje wypchnięcie kadłuba ponad taflę wody. Pod jej
powierzchnią pozostają jedynie elementy konstrukcji hydroskrzydeł. -Jak
dotąd żadnemu zespołowi z Polski nie udało się tego dokonać – dodaje
Andrzej Gut.
Studenci planują zakończyć budowę łodzi z końcem
maja. Wtedy zespół więcej czasu będzie spędzał nad Zalewem Zegrzyńskim,
gdzie przeprowadzi testy łodzi i dokona optymalizacji poszczególnych
parametrów pod kątem zawodów w Monako.
Studencka inicjatywa po raz
kolejny została doceniona przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa
Wyższego. Projekt jest finansowany ze środków UE w ramach programu
"Najlepsi z najlepszych". Głównym Partnerem projektu WUT Solar Boat jest
Grupa Azoty. Dzięki współpracy z instytucjami i przedsiębiorstwami z
branży, studenci mają możliwość realizacji projektu.
Solar1 Monte
Carlo Cup to pierwsze mistrzostwa łodzi solarnych rozgrywane na otwartym
morzu. W tym roku odbędzie się ich trzecia edycja. Mistrzostwa to nie
tylko współzawodnictwo, ale przede wszystkim promocja odnawialnych
źródeł energii oraz wspieranie innowacyjnych działań.
Źródło: PW
Komentarze
Prześlij komentarz