Jak ludzie biznesu z różnych regionów Polski
postrzegają Warszawę? Jedni widzą w niej potencjał utożsamiając
ze Stadionem Narodowym i Wisłą, inni oceniają jedynie przez
pryzmat zabytków i atrakcji turystycznych – Łazienek czy Pałacu
Kultury i Nauki. Jaką przyszłość według przedsiębiorców ma
stolica, sprawdzała magistrantka SWPS
Z czym kojarzy ci się Warszawa? Jak widzisz jej
przyszłość? Jakie emocje wywołuje? Takie pytania zadała
Małgorzata Florczak 60 osobom zajmującym kierownicze stanowiska lub
prowadzącym własną firmę. Pod opieką naukową dr
Alicji Grochowskiej, psychologa biznesu SWPS, sprawdziła, jakie
są różnice w postrzeganiu Warszawy w dwóch grupach aktywnych
zawodowo przedsiębiorców: stale mieszkających i pracujących w
Warszawie oraz żyjących i działających w innych miastach Polski
takich jak: Szczecin, Koszalin, Wrocław, Łódź i Bielsko-Biała.
Wyniki badań pokazują, że biznesmani
z Warszawy lepiej oceniają stolicę niż ludzie biznesu z innych
miast. – Przebadani przeze mnie biznesmani uważają
to miasto za bardziej atrakcyjne, określając je jako szczere i
ekscytujące. Przyszłość miasta widzą w nowoczesności, której
symbolem dla warszawskich przedsiębiorców jest Stadion Narodowy i
zmieniająca się przestrzeń nad Wisłą – dodaje Małgorzata
Florczak, autorka badania.
Warszawa
kojarzona raczej z historią i zabytkami, z submarkami takimi jak
Łazienki Królewskie i Pałac Kultury wskazywanymi jako symbole
miasta – tak stolicę postrzegają osoby zatrudnione
na kierowniczych stanowiskach spoza Warszawy. Co więcej, w
obu badanych grupach w wizjach przyszłości Warszawy najdalej
uplasował się Sejm i Senat. – Można to tłumaczyć
faktem, iż badana submarka generowała najwięcej skojarzeń
negatywnych, a co najważniejsze pokazuje to, iż parlament RP ma
najmniej skojarzeń wspólnych z samym miastem – tłumaczy autorka.
Takie spostrzeganie marki miasta, odmienne z
perspektywy człowieka biznesu mieszkającego w Warszawie i
odwiedzającego ją, stwarza trudność w budowaniu spójnego
wizerunku miasta i jest wyzwaniem dla osób zarządzających marką.
– W budowaniu tożsamości marki miasta ważne jest, by była ona
spostrzegana w spójny sposób przez różne grupy interesariuszy.
Należałoby zatem podjąć takie działania w tworzeniu wizerunku
Warszawy, aby był on spójny. Trudność polega na tym, że miasto
zawsze jest spostrzegane inaczej przez jego mieszkańców i
przyjezdnych. Rozwiązaniem jest tutaj znalezienie „wspólnego
mianownika”, tych cech i skojarzeń do Warszawy, które są
podobnie spostrzegane z perspektywy mieszkańca i gościa –
podsumowuje dr
Alicja Grochowska.
Badanie zostało przeprowadzone w ramach pracy
magisterskiej w 2013 roku w SWPS, na grupie 28 kobiet i 32 mężczyzn
w wieku 22-69 lat.
Źródło: SWPS
Źródło: SWPS
Komentarze
Prześlij komentarz