Natłok informacji i pozostawanie w kontakcie ze środowiskiem pracy
przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu przytłaczają pracowników i obniżają
ich produktywność – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”
Aż 66 proc. menadżerów uczestniczących w badaniu uznało, że pracownicy
obarczeni zbyt dużą liczbą komunikatów i informacji są problemem, z
którym trzeba będzie się zmierzyć w najbliższej przyszłości. Niestety,
aż 44 proc. respondentów przyznało, że obecnie nie są gotowi stawić
czoła temu wyzwaniu.
Badanie Deloitte przeprowadzono wśród ponad 2,5 tys. liderów biznesu z
94 krajów świata, w tym również z Polski. Respondenci wskazali na
dwanaście trendów, które wpływają i będą wpływać na podejmowanie decyzji
biznesowych. Jednym z nich było obarczenie pracowników zbyt dużą
ilością informacji.
„Stały dostęp do skrzynki pocztowej i natłok wiadomości, z którymi
należy się zapoznać, powodują, że pracownicy nie mają czasu na
rzeczywiste i efektywne zaangażowanie w pracę. Jest to poważny problem
dla przedsiębiorstwa, jednak z naszego badania wynika, że prawie sześciu
na dziesięciu (57 proc.) respondentów, twierdzi, że ich organizacje są
słabe, jeżeli chodzi o pomoc pracownikom w zarządzaniu harmonogramem
działań oraz przepływem informacji. Skutkiem tych trudności może być
znaczny spadek produktywności pracowników” – mówi Magdalena Jończak, Dyrektor zarządzająca praktyką Human Capital w Dziale Konsultingu Deloitte Polska.
Victoria Woollaston w artykule o częstotliwości korzystania z
urządzeń mobilnych, oszacowała, że pracownicy sprawdzają pocztę
przeciętnie aż do 150 razy dziennie . Eksperci Deloitte oszacowali, że
zakładając średnie wynagrodzenie $30 na godzinę, dla firm
zatrudniających 1 000 pracowników, koszt godziny, kiedy pracownik nie
jest zaangażowany w pracę, przekracza $10 milionów rocznie. Jednak
pomimo tego, większość przedsiębiorstw nie wie jak sprawić, aby
informacje były łatwe do znalezienia. Z badania Deloitte wynika, że w
rzeczywistości 72 proc. pracowników zadeklarowało, że nadal nie może
znaleźć w systemach informatycznych ich firm potrzebnych informacji,
przez co tracą czas na ich szukanie. Dlatego istotne jest, by działy HR
podejmowały działania, które będą stanowić przeciwwagę dla sposobów
komunikacji, które przytłaczają pracowników.
„Firmy powinny dążyć do tego, by środowisko pracy było mniej
złożone i skomplikowane, stworzyć bardziej elastyczne standardy pracy
oraz pokazać menedżerom i pracownikom jak ustalać priorytety dla swoich
działań. Jedną ze strategii, jaką firmy stosują, aby pomóc pracownikom,
jest tworzenie mniejszych, bardziej sprawnych zespołów projektowych.
Inne sposoby to możliwe do wyegzekwowania wytyczne dotyczące wysyłania
wiadomości e-mail, organizacji spotkań i podróży służbowych oraz
szkolenia pracowników w tych dziedzinach. Wiele czasu można zaoszczędzić
po prostu ograniczając czas trwania spotkań do 30 minut czy stosując
ograniczenia opcji „cc” i „odpowiedz wszystkim” w wiadomościach e-mail” – mówi Natalia Pisarek, Starszy Konsultant w zespole Human Capital w Deloitte Polska.
Eksperci Deloitte zwracają jednak uwagę na zmianę, która się
dokonała. Historycznie, zarządzanie czasem i informacją było
postrzegane, jako prywatny problem pracownika, z którym powinien
poradzić sobie sam. Teraz, pomimo braku przygotowania ze strony
pracodawców, by aktywnie radzić sobie z tym zagadnieniem, traktuje się
tę kwestię jako wspólny problem, wymagający działania ze strony firmy.
Coraz częściej pracodawcy postrzegają pracownika przytłoczonego zbyt
dużą liczbą informacji jak wyzwanie biznesowe i wyzwanie z zakresu
zarządzania wydajnością. To o tyle istotne, że z badań Julian Birkinshaw oraz Jordan Cohen wynika, że pracownicy marnują aż 41 proc.
swojego czasu na rzeczy, które przynoszą małą satysfakcję osobistą i nie
pomagają im wykonywać ich pracy.
Źródło: Deloitte
Komentarze
Prześlij komentarz