Łódź napędzana wyłącznie energią słoneczną zbudowana przez studentów Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie po raz kolejny wystartuje w Mistrzostwach Świata Łodzi Solarnych w Monako
W lipcu polski zespół ponownie zmierzy się z drużynami z całego świata. Studencka łódź wystartuje w trzech konkurencjach - sprint, slalom i fleet, czyli konkurencja wytrzymałościowa. Łódź, która poradzi sobie z trzema odmiennymi konkurencjami musi być szybka, zwrotna i wytrzymała.
Zespół pracujący nad projektem od strony technicznej to studenci Politechniki Warszawskiej. Wśród nich znajdziemy specjalistów z różnych dziedzin: elektroniki, konstrukcji czy napędu. O organizacyjną stronę projektu dbają studenci ze Szkoły Głównej Handlowej. W naszym zespole każdy zajmuje się tym, w czym jest najlepszy. Łącząc różne dziedziny wiedzy odkrywamy rozwiązania, których w pojedynkę byśmy nie dostrzegli - mówi Andrzej Gut, koordynator projektu.
Zespół podkreśla rolę doświadczenia w projektowaniu, wykonaniu i testowaniu rozwiązań, jakie zdobył podczas ubiegłorocznej edycji Solar1 Monte Carlo Cup - To przybliżyło nas nie tylko do techniki ale i do technologii wykonywania poszczególnych części łodzi solarnej. Doświadczenie jest z naszej perspektywy najważniejsze przy realizacji tego typu projektów. Teraz wiemy, że w Monako liczy się niezawodność - zapewnia Michał Sadowski, kierownik techniczny.
Studenci Politechniki Warszawskiej chcą udoskonalić nową konstrukcję o hydroskrzydła, które umożliwią pływanie bezwypornościowe. - Wykonujemy autorski projekt hydroskrzydeł, które mają za zadanie utrzymywać łódź nad powierzchnią wody w znaczącym stopniu redukując opory ruchu, dzięki czemu łódź może płynąć jeszcze szybciej. Dopracowanie hydroskrzydeł, tak by działały zgodnie z symulacjami jest w tym momencie naszym największym wyzwaniem – przekonuje Michał Sadowski. Po przekroczeniu prędkości granicznej profil hydrodynamiczny powoduje wypchnięcie kadłuba ponad taflę wody. Pod jej powierzchnią pozostają jedynie elementy konstrukcji hydroskrzydeł. -Jak dotąd żadnemu zespołowi z Polski nie udało się tego dokonać – dodaje Andrzej Gut.
Studenci planują zakończyć budowę łodzi z końcem maja. Wtedy zespół więcej czasu będzie spędzał nad Zalewem Zegrzyńskim, gdzie przeprowadzi testy łodzi i dokona optymalizacji poszczególnych parametrów pod kątem zawodów w Monako.
Studencka inicjatywa po raz kolejny została doceniona przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt jest finansowany ze środków UE w ramach programu "Najlepsi z najlepszych". Głównym Partnerem projektu WUT Solar Boat jest Grupa Azoty. Dzięki współpracy z instytucjami i przedsiębiorstwami z branży, studenci mają możliwość realizacji projektu.
Solar1 Monte Carlo Cup to pierwsze mistrzostwa łodzi solarnych rozgrywane na otwartym morzu. W tym roku odbędzie się ich trzecia edycja. Mistrzostwa to nie tylko współzawodnictwo, ale przede wszystkim promocja odnawialnych źródeł energii oraz wspieranie innowacyjnych działań.
Źródło: PW
Komentarze
Prześlij komentarz