Potrafi omijać przeszkody bez konieczności
sterowania, śledzić człowieka w jego misji, tworzyć mapy i
obserwować teren operacyjny niezależnie od warunków oświetlenia.
Robot RoboKIS 2 został zaprezentowany w Warszawie na wystawie towarzyszącej
międzynarodowym zawodom zawodów robotów M-ELROB 2014. Zawody
rozgrywane były w dniach 23-27 czerwca
Robot Mobilny Pola Walki RoboKIS 2 wyposażony jest
w trzy rodzaje kamer: termowizyjną, noktowizyjną i światła
widzialnego. Zbudował go zespół doktorantów pod kierownictwem
prof. Dominika Sankowskiego w Instytucie Informatyki Stosowanej (IIS)
Politechniki Łódzkiej przy współpracy łódzkich przedsiębiorstw.
„RoboKIS 2 świetnie sprawdza się w zadaniach
związanych z obserwacją, zwiadem. Trzy rodzaje kamer pozwalają mu
działać w różnych warunkach oświetleniowych. Robot mógłby
podążać w zadanym kierunku wykrywając i omijając przeszkody,
więc nie trzeba nim cały czas sterować. Potrafi też podążać za
człowiekiem i śledzić go. W ten sposób odciąża operatora.
Testowaliśmy go na poligonach wojskowych i strażackich, gdzie
wzbudził duże zainteresowanie” – powiedział PAP Piotr Duch,
doktorant Instytutu Informatyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej.
Robot został zbudowany w ramach grantów
otrzymanych najpierw z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a potem z
Narodowego Centrum Nauki. Prace rozpoczęły się w 2009 r., przez
kilka lat powstały dwa prototypy. Udoskonalony demonstrator
technologii powstawał we współpracy z żołnierzami polskiego
wojska. Jest na nim zamontowany system nawigacji GPS i skaner
laserowy, który pozwala na tworzenie mapy terenu. Robot waży
niewiele ponad 70 kg i osiąga prędkość około 6 km/h, może
pracować przez 6 godzin.
„Nasz system jest tak napisany, że łatwo można
go przenieść na inne platformy. Cały czas szukamy kogoś, kto
byłby zainteresowany zakupem i komercjalizacją. Celujemy w Wojsko
Polskie, Straż Pożarną i inne służby specjalne. Grant został
zrealizowany we współpracy z łódzkimi przedsiębiorstwami Prexer
i Sochor, które odpowiadały za mechanikę, oraz GreenPoint, która
opracowała za układy elektroniczne” - wyliczał Piotr Duch.
Pojazd porusza się na sześciu kołach z
niezależnymi napędami elektrycznymi na niezależnym zawieszeniu
wszystkich kół, ma elektryczne akumulatory i niezależne elementy
sterowania. Może być wyposażony w rozmaite elementy wykonawcze:
ramię, które potrafi udźwignąć ciężar do 4,5 kg, chwytak,
reflektor lub głowicę optoelektroniczną. Obok rozpoznawania terenu
czy patrolowania go, może wykonywać drobne prace inżynierskie.
Komentarze
Prześlij komentarz