Chociaż
karta kredytowa na polskim rynku obecna jest już od prawie 20 lat,
to wciąż ma ją w portfelu mniej niż 40 proc. z nas. Ponad 80
proc. Polaków uważa kartę za wygodne narzędzie do płacenia,
jednak wielu nadal obawia się, że nie potrafi z niej odpowiednio
korzystać - wynika z raportu Biura Informacji Kredytowej i Fundacji
Kronenberga przy Citi Handlowy
Od początku 2010 roku obserwujemy tendencję
spadkową dotyczącą liczby kart kredytowych w Polsce. W tym
okresie, tj. od grudnia 2009 roku, liczba kart kredytowych
zmniejszyła się z 10,9 mln do 6,1 mln, co oznacza że z rynku ubyło
łącznie 4,7 mln kart kredytowych. To efekt procesu czyszczenia
przez banki portfeli z kart nieaktywnych. Jednocześnie polski rynek
ma duży potencjał jeśli chodzi o ten instrument płatniczy, który
szacuje na 12 mln kart - mówi Marcin Domagała, dyrektor biura
ds. zarządzania i rozwoju oferty produktowej w Citi Handlowy. -
Potwierdzają to też badania, w których jedynie 16 proc.
respondentów deklaruje, że karty nie potrzebuje - dodaje Domagała.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez Millward
Brown na zlecenie Biura Informacji Kredytowej i Fundacji Kronenberga
przy Citi Handlowy zalewie 37 proc. Polaków deklaruje posiadanie
karty kredytowej. A kto ma ją w swoim portfelu? 2 na 5 mężczyzn i
co trzecia kobieta, osoby w wieku 35-44 lat, głównie z wyższym
wykształceniem (51 proc.).
Najczęstszymi powodami, dla których nie posiadamy
karty kredytowej są obawy związane z wysokimi kosztami oraz uratą
kontroli nad wydatkami. Co trzeci z nas boi się ukrytych kosztów
(33 proc.) i wysokiego oprocentowania (31 proc.). Jedna czwarta zaś
wiąże posiadanie karty z możliwością popadnięcie w spiralę
długów. Na równi obawiają się kradzieży środków z karty
lub utraty samej karty.
Zaledwie 2 proc. Polaków twierdzi, że nie zna
zasad funkcjonowania produktu, jakim jest karta kredytowa.
Dostrzegają także korzyści korzystania z takiego produktu. Wśród
głównych wymieniane są wygoda płacenia (84 proc.), łatwy dostęp
do dodatkowych środków (64 proc.) oraz elastyczność zarządzania
środkami (52 proc.)
Z badania wynika, że tylko 15 proc. z badanych
zdecydowałoby się na wyrobienie karty kredytowej w innym banku niż
ich bank, czyli np. taki, w którym mają konto osobiste. A co
skłoniłoby ich do tego? Prawie połowę, bo aż 44 proc.
przekonałyby zniżki i rabaty. Dla 37 proc. badanych byłaby to
akceptowalność karty na całym świecie.
Badanie zostało zrealizowane przez Millward Brown
na zlecenie Biura Informacji Kredytowej i Fundacji Kronenberga przy
Citi Handlowy. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów
telefonicznych - CATI, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie
1001 respondentów w wieku 18+ w dniach 8-12 marca 2014. Kryteria
doboru uwzględniały: płeć, wiek, wykształcenie, wielkość
miejscowości i województwo.
Źródło: citibank.pl
Przeczytaj także: Bill Gates znów najbogatszy na świecie
Komentarze
Prześlij komentarz