W
grudniu doszło do sporych przetasowań w popularności medialnej liderów
kluczowych polskich ugrupowań. Ewa Kopacz wygrała z Jarosławem
Kaczyńskim zaledwie 15 publikacjami – wynika z raportu „Scena
Polityczna” przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”
O
nowym liderze Platformy Obywatelskiej ukazało się 1187 materiałów.
Odnośnie Kaczyńskiego niewiele mniej - 1172 informacji. Jeszcze w
listopadzie różnica w ilości wzmianek na temat przywódców tych dwóch
głównych ugrupowań była znacznie większa i wynosiła 440, aktualnie
spadła do 15! Kaczyński medialnie zrównuje się z nową premier rządu.
Poza tym osiągnął większy ekwiwalent reklamowy w prasie niż Kopacz. AVE
publikacji na jego temat wynosiło prawie 34 mln złotych.
Kaczyński
osiągnął znaczną przewagę nad pozostałymi politykami w social media.
Jego obecność na Facebooku, Twitterze i YouTubie przybrała ogromne
rozmiary. Informacje o nim stanowiły aż 50 proc. wszystkich materiałów
zebranych w mediach społecznościowych odnośnie analizowanych liderów.
Kolejne miejsce zajął Janusz Palikot, którego dotyczyło 24 proc.
wzmianek. Następnie Leszek Miller, a dopiero na czwartej pozycji
przywódca PO.
Najczęściej o Ewie Kopacz pisano w
„Rzeczpospolitej”, „Fakcie” i „Gazecie Wyborczej”. Natomiast doniesienia
medialne o Kaczyńskim pojawiały się głównie w „Gazecie Wyborczej”,
„Gazecie Polskiej Codziennie” oraz „Super Expressie”.
Z analizy
wydźwięków publikacji na temat liderów w dziennikach ogólnopolskich
wynika, że w grudniu spadła liczba tekstów krytycznych wobec nich.
Dziennikarze praktycznie nie komentowali negatywnie działań Janusza
Piechocińskiego i Zbigniewa Ziobro. Jedyny wzrost nieprzychylnych
materiałów można odnotować w przypadku Janusza Palikota.
W
analizowanym okresie zainteresowanie wszystkimi politykami spadło
względem poprzedniego miesiąca. Nastąpiła medialna stagnacja.
Ugrupowanie rządzące cały czas zajmuje pierwsze miejsce w rankingu pod
względem liczby publikacji. Jednak wolumen materiałów o PO zmniejszył
się o prawie 30 proc. Podobny spadek odnotowała też partia, zajmująca
drugie miejsce. Swoją pozycję zmienił Sojusz Lewicy Demokratycznej –
ugrupowanie znalazło się na czwartym miejscu i w porównaniu do listopada
liczba wzmianek na jego temat zmalała aż o połowę. Na podium wskoczyło
Polskie Stronnictwo Ludowe.
Partia dominująca w przekazach
prasowych osiągnęła ekwiwalent reklamowy w wysokości 74 mln złotych. Pod
względem AVE Prawo i Sprawiedliwość wyprzedziło Platformę Obywatelską,
osiągając wynik 76 mln złotych.
Badanie „Scena Polityczna”
realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy
ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki
aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku zawiera on
analizę obecności polityków w social media.
Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Komentarze
Prześlij komentarz