Na pewno udałoby się zapobiec lub złagodzić
skutki wielu wypadków, gdyby samochody w standardzie były wyposażane w
zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Z takiego założenia wychodzi Volvo,
które opracowuje nowoczesne technologie i wprowadza je już do
podstawowych pakietów. Tak jest w przypadku nowego XC90, które posiada,
np. nowatorski system zabezpieczający przed skutkami wypadnięcia
samochodu z drogi
Wypadki, w których pojazd wypada z
drogi zdarzają się bardzo często, a ich przyczyny są różnorodne, m.in.
nieuwaga kierowcy, zmęczenie lub złe warunki pogodowe. W Stanach
Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to
prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych
wypadków drogowych. W Szwecji umiera w ten sposób jedna trzecia osób
tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku
umiera ok. 600 osób, co stanowi 18% wszystkich śmiertelnych wypadków.
Największe zagrożenie – urazy kręgosłupa
Wraz
z rozwojem motoryzacji zmieniały się również typy obrażeń
powypadkowych. W ciągu ostatnich dekad miał miejsce ogromny postęp w
kwestiach konstrukcji samochodów i systemach bezpieczeństwa.
Doprowadziło to do znacznej poprawy poziomu bezpieczeństwa aut. Wśród
użytkowników aut Volvo ryzyko odniesienia poważnych obrażeń bądź utraty
życia, od lat siedemdziesiątych, zostało zredukowane o ponad dwie
trzecie. Mimo tego nie udało się równie mocno zmniejszyć częstotliwości
urazów piersiowego oraz lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Tego typu
obrażenia są skutkiem określonego typu wypadków drogowych. – Śledząc
dane dotyczące wypadków zauważyliśmy, że bardzo duży wpływ na skutki
wypadków ma pozycja, w której znajduje się pasażer. Najczęstszymi
urazami w wypadkach, w których samochód wypada z drogi są przednie
złamania klinowe oraz kompresyjne złamania kręgosłupa – mówi Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa w Centrum Bezpieczeństwa Volvo.
Rozwiązanie Volvo – elektryczny napinacz pasów i amortyzacja uderzenia
Według
analiz Volvo, dzięki przytrzymaniu pasażera w prawidłowej pozycji oraz
amortyzacji uderzenia, można zredukować siłę uderzeniową o jedną
trzecią. Pozwala to w znacznym stopniu obniżyć ryzyko najpoważniejszych
urazów kręgosłupa.
W nowym XC90 dzięki zaawansowanym czujnikom,
system bezpieczeństwa jest w stanie wykryć zagrożenie wypadnięcia
pojazdu poza drogę. W takiej sytuacji przednie pasy zostają elektrycznie
napięte, dzięki czemu stabilizują pozycję pasażerów. Napinacz pasów
działa z prędkością 1 mm/ms, co oznacza, że jest on w stanie naciągnąć
10 cm pasa bezpieczeństwa w zaledwie 0,1 sek. Pasy pozostają mocno
zaciśnięte aż do momentu całkowitego unieruchomienia samochodu. Aby
zapobiec urazom kręgosłupa Volvo opracowało również specjalną
konstrukcję ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska. Mają one za
zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu,
np. w twarde podłoże.
Trzy metody crash testów przeprowadzane przez Volvo
Bazując
na danych z prawdziwych wypadków drogowych, Volvo opracowało trzy
metody crash testów, które mają na celu ocenę konsekwencji różnego
rodzaju wypadków związanych z opuszczeniem drogi przez samochód.
Pierwszy
z nich to tzw. test „Powietrzny”, w trakcie którego pojazd wypada z
drogi z prędkością, np. 80 km/h. Po etapie swobodnego lotu, samochód
ląduje na płaskiej powierzchni i jedzie dalej. Różnica poziomów w
trakcie tego testu wynosi 80 cm, przez co siła uderzenia w trakcie
lądowania jest bardzo duża. Można ją porównać do tej, jakiej poddany
jest pilot myśliwca w trakcie awaryjnego katapultowania się.
Innym
testem jest tzw. „Rów”, ma on na celu odzwierciedlenie sytuacji, w
której samochód wpada w dół o głębokości 80 cm. Inną metodą jest
„Nierówna nawierzchnia”. Sprawdza ona zachowanie samochodu na wyboistej
drodze w terenie. W tego rodzaju testach używane są specjalnie
zaprojektowane do tego manekiny. Najbardziej zaawansowanym manekinem w
testach Volvo jest „Thor”, który jest bardziej elastyczny w okolicach
ramion, dzięki czemu w trakcie crash testów świetnie oddaje ruchy
prawdziwego człowieka.
Pomagać i zapobiegać
Volvo
skupia się nie tylko na minimalizowaniu skutków wypadków, ale również
pomaga kierowcom ich unikać. Właśnie dlatego szwedzka firma tworzy
technologie zabezpieczające samochód przed niezamierzonym opuszczeniem
drogi. Przykładem jest Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na
właściwym pasie ruchu, a w razie potrzeby dokonuje niewielkich korekt
toru jazdy. Natomiast Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje
zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. W nowym XC90 znalazła się
również funkcja Rest Stop Guidance, która wskaże prowadzącemu najbliższy
punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.
Komentarze
Prześlij komentarz