Przejdź do głównej zawartości

Mastercard: Warszawę odwiedza coraz więcej turystów z zagranicy, rosną też ich wydatki

Mastercard opublikował wyniki corocznego raportu Global Destination Cities Index – zestawienia klasyfikującego 132 miasta na całym świecie pod względem liczby turystów zagranicznych oraz ich wydatków. Jeśli chodzi o liczbę przyjazdów, pozycję globalnego lidera utrzymał Bangkok, natomiast Warszawa, jako jedyne sklasyfikowane miasto z Polski, zajęła 65. miejsce, awansując o siedem pozycji w stosunku do zeszłorocznego rankingu. W 2016 r. zagraniczni turyści zostawili w Warszawie aż 2,8 mld PLN, co jest efektem dynamicznego wzrostu ich wydatków w ostatnich latach – najszybszego w Europie

Szybki awans Warszawy

Warszawa w globalnym zestawieniu najczęściej odwiedzanych miast przesunęła się o siedem pozycji – z 72. miejsca na 65. W 2016 r. stolicę Polski odwiedziło 1,72 mln zagranicznych turystów, zaś rok wcześniej było to 1,46 mln. Ponadto, według prognoz Mastercard, w bieżącym roku liczba ta wyniesie ok. 1,81 mln.

Dynamika wzrostu liczby zagranicznych przyjazdów na poziomie 18% między 2015 i 2016 r. plasuje Warszawę na drugim miejscu w Europie (po Sofii – 18,2%) oraz na dziewiątym globalnie (najwyższy wzrost w Seulu – 32,7%). Coraz większa liczba zagranicznych turystów w stolicy Polski, widoczna w ostatnich miesiącach, stanowi kontynuację trendu z poprzednich lat. Średni wzrost odwiedzin w latach 2009-2016 na poziomie 9,4% plasuje Warszawę na czwartym miejscu spośród 36 europejskich miast ujętych w rankingu – po Bukareszcie (10,4%), Lizbonie (10,2%) i Sofii (9,4%[1]).

Wśród obcokrajowców odwiedzających Warszawę przeważają ci, którzy przyjeżdżają w celach turystycznych (79,5%), mniej jest podróżujących służbowo (20,5%). Prawdopodobnie w związku z tym szczyt ruchu turystycznego przypada na okres między lipcem i wrześniem. Globalnie, miastem z największym odsetkiem podróżujących prywatnie jest stolica Malezji, Kuala Lumpur (92,2%), zaś biznesmenów najbardziej przyciąga chiński Szanghaj (48,4% wszystkich zagranicznych przyjazdów).

Wzrost wydatków najwyższy w Europie

Rosnąca liczba zagranicznych turystów w stolicy Polski przekłada się na ich coraz większe wydatki. W 2016 r. zostawili oni w Warszawie 777 mln USD (ok. 2,8 mld PLN), a więc o ok. 0,5 mld PLN więcej niż rok wcześniej. Według prognoz Mastercard, w tym roku suma wydatków przekroczy 800 mln USD (ok. 2,9 mld PLN). Średni koszt pobytu poniesiony przez jednego turystę w Warszawie wyniósł w 2016 r. 451 USD (1615 PLN) i był wyższy niż rok wcześniej (445 USD, 1594 PLN). Prognozuje się, że średni wydatek w 2017 r. wróci do poziomu 445 USD. Globalnie turyści najwięcej wydali w 2016 r. w Dubaju – 28,5 mld USD, czyli ponad 36 razy więcej niż w Warszawie. Na kolejnych miejscach podium uplasowały się Nowy Jork (17 mld USD) i Londyn (16 mld USD).

Chociaż suma wydatków plasuje Warszawę na dosyć odległym, 84. miejscu na świecie (27. w Europie), to stolica Polski w porównaniu do pierwszego zestawienia z 2009 r. notuje najwyższy średni roczny przyrost przychodów na Starym Kontynencie, na poziomie 10,9% (CAGR). Z kolei wzrost wydatków o 19,6% między rokiem 2015 a 2016 był drugim najwyższym w Europie (zaraz po Sofii – 19,7%) i siódmym globalnie (liderem jest Osaka – 58,5%).

Jeśli chodzi o charakterystykę wydatków, to w 2016 r. goście zza granicy największe sumy wydali w Warszawie na zakupy (63,2%, 1 020 PLN), a mniejsze na wizyty w restauracjach (15,3%, 247 PLN) oraz na zakwaterowanie (11,7%, 189 PLN). Spośród liderów rankingu, przyjezdni największą część swojego budżetu wydają na zakupy w Londynie (46,7%), na restauracje – w Seulu (47%), zaś na zakwaterowanie – w Paryżu (44,8%).

„Nasz raport potwierdza globalny trend, zgodnie z którym branża turystyczna rozwija się szybciej niż światowa gospodarka. Wkład sektora turystycznego w PKB jest więc coraz istotniejszy i w Polsce wynosi już 6%, jak podaje Polska Organizacja Turystyczna” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. „Rolą firm takich jak Mastercard jest sprawiać, żeby płatności za usługi turystyczne były wygodne, bezpieczne i efektywne kosztowo – zarówno dla dostawców, jak i dla podróżujących. Zalety kart płatniczych najbardziej widoczne są w przypadku podróży zagranicznych, kiedy pozwalają uniknąć wizyt w kantorze czy przewożenia znacznych sum w gotówce, ale też umożliwiają rezerwowanie usług turystycznych online bez konieczności wykonywania zagranicznych przelewów” – dodaje Ciołkowski.

Przetasowania w pierwszej dziesiątce

W globalnym zestawieniu miast najczęściej odwiedzanych przez zagranicznych turystów liderem, podobnie jak rok temu, został Bangkok. Stolicę Tajlandii odwiedziło w 2016 r. 19,42 mln turystów. Na drugim miejscu pozostaje Londyn (19,06 mln), a na trzecim Paryż (15,45 mln). Na piątą pozycję kosztem Nowego Jorku wskoczył Singapur. Awans na siódme miejsce zanotował Seul, wobec czego pierwszą dziesiątkę zamyka teraz Stambuł. W przyszłym roku może się to jednak zmienić, a turecką metropolię w pierwszej dziesiątce prawdopodobnie zastąpi Hong Kong. Znaczny awans, bo nawet na szóstą pozycję, powinno, zgodnie z prognozami Mastercard, zanotować Tokio.

Pierwsza dziesiątka Global Destination Cities Index (dane za 2016 r.):
  1. Bangkok – 19,41 mln turystów 6. Nowy Jork – 12,70 mln
  2. Londyn – 19,06 mln 7. Seul – 12,39 mln
  3. Paryż – 15,45 mln 8. Kuala Lumpur – 11,28 mln
  4. Dubaj – 14,87 mln 9. Tokio – 11,15 mln
  5. Singapur – 13,11 mln 10. Stambuł – 9,16 mln
Wśród dziesięciu miast, które w latach 2009 – 2016 najbardziej zyskały na popularności, aż dziewięć leży w Azji lub na Bliskim Wschodzie. W najszybszym tempie rośnie popularność japońskiej Osaki – średni roczny przyrost przyjazdów zza granicy, liczony od 2009 r., wynosi w jej przypadku 24%.

Najwyższy średni roczny przyrost odwiedzin w latach 2009-2016:
  1. Osaka – 24% Tokio – 17,7%
  2. Chengdu – 22,7% Hanoi – 16,4%
  3. Kolombo – 20,3% Rijad – 15,9%
  4. Abu Zabi – 18,9% Lima – 15,2%
  5. Dżakarta – 18,2% Tajpej – 14,5%
Turystyka coraz ważniejsza dla gospodarki

Biorąc pod uwagę wartości PKB poszczególnych państw uwzględnionych w rankingu, ich suma wzrosła od 2009 r. o 21,9%. Jednocześnie w tym samym okresie suma wydatków zagranicznych turystów zwiększyła się według raportu Mastercard Global Destination Cities Index o 41,1%. Turystyka w największych metropoliach danego kraju jest więc istotnym „motorem napędowym” nie tylko lokalnej gospodarki, ale często też w szerszym odniesieniu – dla całego kraju.

Mastercard współpracuje z lokalnymi partnerami, aby miasta były przyjaźniejsze, zarówno dla odwiedzających je turystów, jak i mieszkańców. Już w ponad 100 miastach na świecie Mastercard wdrożył systemy wygodnych płatności bezgotówkowych za przejazdy komunikacją miejską. Na przykład w Londynie już ponad 40% wszystkich transakcji zakupu biletów na transport publiczny przebiega z wykorzystaniem technologii płatności zbliżeniowych. Posiadacze kart Mastercard podczas podróży mogą liczyć też na różne udogodnienia, takie jak dostęp do darmowych sieci Wi-Fi oraz specjalnych, wydzielonych stref na ponad 400 lotniskach. Z kolei platforma Priceless Cities daje możliwość przeżycia wyjątkowych chwil w 40 miastach na całym świecie, gwarantując pierwszeństwo w dostępie do niecodziennych wydarzeń, a także atrakcyjne oferty związane z zakupami, kulturą, sportem i rozrywką.

Ranking firmy Mastercard obejmuje najczęściej odwiedzane miasta na świecie pod względem liczby przyjezdnych z różnych krajów, zatrzymujących się na co najmniej jeden nocleg oraz środków finansowych wydawanych przez nich w docelowych miastach, a także zawiera prognozy rozwoju w zakresie liczby odwiedzających i pasażerów na 2017 r. Zestawienie pozwala zrozumieć, w jakim celu ludzie podróżują oraz w jaki sposób wydają pieniądze podczas wyjazdów. Dane publiczne wykorzystywane do analizy informacji o liczbie przyjezdnych i wysokości środków przez nich wydawanych w każdym ze 132 miast. Ranking oraz związane z nim raporty nie są oparte o dane transakcyjne Mastercard.

[1] Dokładny przyrost Sofii wynosi 9,37%, zaś Warszawy 9,36%.

Źródło: Mastercard


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...