Amerykańskie testy zderzeniowe IIHS spędzają sen z powiek niejednemu producentowi samochodów. Wypadające bardzo dobrze w testach Euro NCAP modele, niejednokrotnie zawodziły w amerykańskiej próbie. Pod lupę wzięto nowe Volvo XC60. Wynik? Kolejny szwedzki model uzyskał najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+
Gdy kilka lat temu amerykański Instytut Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego zapowiedział przeprowadzenie nowego testu zderzeniowego producenci z branży motoryzacyjnej wstrzymali oddech. Choć mogłoby się wydawać, że samochód o bezpiecznej, sprawdzonej konstrukcji spełni swoje zadanie w każdych warunkach, to jednak rzeczywistość okazała się inna. Zmiana parametrów testu zderzeniowego sprawiła, że kolejne modele cenionych marek samochodów spadały w klasyfikacji bezpieczeństwa, chowając do kieszeni gwiazdki z testu Euro NCAP. Ale nie Volvo. XC60 to kolejny model Volvo, który zdobył najwyższą notę. Jak widać szwedzka marka produkuje samochody bezpieczne, a nie tylko samochody zdające testy.
Nowe zasady
Metodologia testów IIHS różni się od tych prowadzonych przez europejski Instytut Euro NCAP. Największą różnicą jest zmiana pozycji uderzenia pojazdu oraz elementu, z którym następuje zderzenie czołowe. W przypadku norm Euro NCAP samochód uderza w nieruchomą, częściowo odkształcalną przeszkodą przy prędkości 64km/h. Obszar zderzenia obejmuje 40% przedniej części pojazdu. W testach IIHS został on zmniejszony do 25%, a przeszkoda jest całkowicie nieodkształcalna, co ma symulować zderzenie np. z betonowym filarem wiaduktu. Rezultatem tych zmian jest kumulowanie energii w mniejszej części karoserii i skierowanie jej strumienia prosto w kierowcę.
Test IIHS oprócz odporności konstrukcji na zderzenia, która zapewnia mechaniczną ochronę pasażerów, ocenia również wyposażenie samochodu w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które pozwalają złagodzić skutki wypadku lub całkowicie go uniknąć.
Ocena odporności na zderzenia wystawiana jest na podstawie sześciu testów, obejmujących testy obrysowe frontalne i boczne oraz badanie odporności na uderzenia i wytrzymałość kolejnych elementów karoserii. Sprawdzane jest także działanie świateł mijania i drogowych, systemów automatycznej zmiany strumienia, a także skuteczność lamp halogenowych, wyładowczych (ksenonowych/HID) oraz LED.
Na wyróżnienie Top Safety Pick+ mogą liczyć jedynie najbezpieczniejsze pojazdy na rynku. Samochód musi otrzymać ocenę dobrą w 4 z 5 kategorii, zadowalającą w kategorii zapobiegania przed zderzeniami oraz przejść pozytywnie test reflektorów. Nowe Volvo XC60 spełniło wszystkie te wymagania.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Nowe Volvo XC60 to model naszpikowany zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. System City Safety, który zapobiega czołowym zderzeniom i wykrywa pieszych oraz rowerzystów, Steer Assist, który może przejąć kontrolę nad torem jazdy w sytuacji awaryjnej i pozwoli uniknąć kolizji, system automatycznego hamowania, Pilot Assist, wspomagający jazdę na prostych odcinkach, system monitorowania martwego pola BLIS, zapobieganie zderzeniom z dużymi zwierzętami, czujniki parkowania i kamera 360o – to właśnie rozwiązania, które czynią XC60 jednym z najbezpieczniejszych samochodów na rynku.
Wynik testu IIHS nie powinien dziwić. Volvo od zawsze uważane jest za lidera bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej i prekursora nowych rozwiązań w tym obszarze. Na wysokości zadania zarówno w teście Euro NCAP, jak i IIHS stanęły poprzednie modele szwedzkiego producenta, jak S90, V90 czy XC90. Teraz dołączył do nich kolejny: nowe Volvo XC60.
Komentarze
Prześlij komentarz