Studenci
mechaniki z Politechniki Białostockiej wystartują latem w czterech
krajach Europy w zawodach Formula Student, w których ścigają się
na skonstruowanych przez siebie bolidach. We wtorek białostoccy
studenci zaprezentowali swój pojazd
Na pierwsze
zawody w Wielkiej Brytanii (9-13 lipca) polska ekipa z koła
naukowego wydziału mechanicznego wyjeżdża już za kilka dni.
Później starty odbędą się w Czechach (6-10 sierpnia), na
Węgrzech ( 21-24 sierpnia) oraz we Włoszech (29 sierpnia-1
września).
W
zawodach Formula Student
będzie oceniania konstrukcja wraz z całą dokumentacją
techniczną oraz jazda. Opiekun naukowy projektu, dr Dariusz Szpica
tłumaczył, że testy techniczne muszą być także podparte
dokumentacją projektową ze szczegółowymi analizami, wyliczeniami.
Oprócz umiejętności i talentu związanego z konstruowaniem pojazdu
(oceniamy jest także design) studenci muszą się też wykazać
umiejętnościami takimi, jak zarządzanie projektem, kontaktami ze
sponsorami, organizacją finansów.
W
konkurencjach na torze wyścigowym pojazd będzie musiał m.in.
przejść test jazdy po ósemce, kiedy oceniane będzie zawieszenie,
rozegrany będzie również sprint na dystansie ok. 1 km. Odbędzie
się również wyścig na dystansie 22 km ze zmianą kierowcy w
połowie trasy. Oceniona również zostanie ekonomiczna strona
pojazdu.
Białostocki zespół wystartuje w zawodach Formuła Student nowym ulepszonym bolidem o nazwie CMS02. Jego budowa została wyceniona na 160-180 tys. zł, a bolid powstał dzięki
pomocy kilkunastu lokalnych firm. Prace nad pojazdem trwały 3 lata.
W ekipie, która projektowała, konstruowała i testowała pojazd
jest 35 osób. Do jego budowy wykorzystano nowoczesne technologie,
m.in. druku 3D, oraz nowe materiały.
Bolid ma
moc 55 koni mechanicznych przy 9,8 tys. obrotów na minutę. Pojazd
został wyposażony m.in. wykonany z aluminium autorski tłumik,
który redukuje hałas do wymaganych w regulaminie maksymalnie 110
decybeli. Przy produkcji kolektora dolotowego, baku, deski
rozdzielczej oraz obudów części elektronicznych CMS02 zastosowano druk 3D.
Pojazd waży
200 kg i jest dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów o 70 kg
lżejszy od ubiegłorocznego. Nowością jest m.in. system, który
odpowiada za elektroniczne sterowanie zmianą biegów łącznie z
możliwością zmiany automatycznej, co jest nowością w tego typu
pojazdach. CMS02 osiąga prędkość 100 km/godz. w 3,5 sekundy -
opowiadał szef ekipy Mariusz Mejłun.
By bolid był jak najbardziej aerodynamiczny zastosowano z tyłu
specjalne skrzydło wykonane z włókien węglowych i kevlarowych, dzięki temu
wyścigówka ma odpowiedni docisk na oś i może mieć
lepsze przyspieszenie.
Dziekan
wydziału mechanicznego Politechniki Białostockiej prof. Andrzej
Seweryn powiedział, że marzeniem całej ekipy jest zajęcie miejsca
w najlepszej piętnastce zawodów. Podkreślał, że uczelnia jest
bardzo dumna ze swoich studentów, którzy mimo mniejszych możliwości
finansowych rywalizują z innymi. W zawodach startować będzie
kilkaset ekip z niemal wszystkich liczących się uczelni
technicznych w Europie. Prorektor PB, dr hab. Grażyna Łaska dodała,
że bolid jest przykładem transferu wiedzy zdobywanej na uczelni do
praktyki.
Komentarze
Prześlij komentarz