Mieszkanki Warszawy, Krakowa, Paryża, Marsylii i
Madrytu mają pozytywny obraz swoich miast, przy czym polskie miasta
otrzymały znacznie więcej pozytywnych ocen (Kraków 95%, Warszawa 90%,
wszystkie miasta ogółem 87%)-pokazały wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Grupy Lafarge. 37% krakowianek ocenia swoje miasto bardzo
pozytywnie – pod tym względem jest to 12% powyżej średniej ze
wszystkich pięciu badanych miast (25%)
KOBIETY W MIEŚCIE to kolejny projekt badawczy Grupy Lafarge, światowego lidera rozwiązań dla budownictwa, zrealizowany we współpracy z instytutem IPSOS. Badania zostały przeprowadzone w lutym 2015 roku w pięciu miastach Europy: w Warszawie, Krakowie, Paryżu, Marsylii i Madrycie i objęły łącznie 3015 osób. Celem było poznanie opinii mieszkańców wytypowanych metropolii, w szczególności kobiet, na temat ich życia w mieście.
Jak kobiety postrzegają miasto?
Miasto w oczach kobiet to głównie miejsce
pracy, rozwoju zawodowego, rozwoju intelektualnego, rozrywki i kontaktów
towarzyskich. Dla kobiet życie w mieście jest prostsze niż na wsi, bo
łatwiej im znaleźć pracę, mają lepszy dostęp do opieki medycznej,
banków, szkół, administracji oraz obiektów sportowych i miejsc rozrywki.
94% kobiet z Warszawy i 91% kobiet z Krakowa uważa, że miasto bardziej
niż wieś sprzyja ich samorealizacji, a także nawiązywaniu przyjaźni i
spotykaniu się z ludźmi.
- Dążenie kobiet do rozwoju i
niezależności pokazuje ich stosunek do życia w mieście. Postrzegają je
jako szansę na realizację zawodową
i możliwość zaspokojenia innych ważnych potrzeb, takich jak aktywność społeczna, edukacja i rozrywka. Miasto to „przyjaciel" kobiety, dający jej wsparcie w procesie samorealizacji – komentuje raport psycholog i terapeuta Maria Rotkiel.
Negatywne strony miasta to dla kobiet z
Warszawy przede wszystkim stres (Warszawa 64%, Kraków 41%), dla
krakowianek – zanieczyszczenie powietrza (Kraków 77%, Warszawa 46%).
Krakowianki częściej niż mieszkanki Warszawy wskazują na brak poczucia
bezpieczeństwa (Kraków 50%, Warszawa 39%) i brak zieleni (Kraków 43%,
Warszawa 4%). Warszawianki silniej odczuwają problemy mieszkaniowe
(Warszawa 43%, Kraków 6%) i zagęszczenie populacji (Warszawa 61%, Kraków
45%). 16% kobiet z Warszawy i 10% kobiet z Krakowa wskazuje na brak towarzystwa w mieście i
osamotnienie. Podobne podejście prezentują do trudności w dostępie do
rynku pracy (28-29%). Obawy z tego powodu są tu zdecydowanie wyższe niż w
badaniach innych miast (16%).
Jakich miast pragną kobiety?
W ocenie kobiet najważniejsze atuty miast
to dostęp do rozrywek oraz różnorodność form aktywności (Kraków 66%,
Warszawa 63%), dostęp do kultury (Kraków 69%, Warszawa 61%).
Warszawianki częściej niż mieszkanki Krakowa podkreślają znaczenie
dostępności pracy (62% wobec 34%), krakowianki częściej wskazują na rolę
atmosfery towarzyskiej (Kraków 24%, Warszawa 8%).
73% kobiet z Warszawy i 68% z Krakowa preferuje model miasta z
wieloma mniejszymi centrami, rozproszonymi na całym jego obszarze.
Według kobiet życie w mieście stałoby się przyjemniejsze dzięki
mniejszemu skażeniu środowiska (Kraków 75%, Warszawa 60%), łatwiejszemu
dostępowi do transportu i większej płynności ruchu samochodowego (Kraków
51%, Warszawa 48%). Dla kobiet z Polski ważniejszym niż dla
pozostałych badanych okazał się walor estetyki i architektury miasta
(Kraków 14%, Warszawa 13%, wszystkie miasta ogółem 10%).
- Ciągle się mówiło o animozjach
miedzy Warszawą a Krakowem. A tu proszę, ile nas łączy. Kobiety z
Warszawy i z Krakowa kochają swoje miasta, choć chętnie by coś w nich
zmieniły. Są uważnymi obserwatorkami życia miasta, lepiej niż mężczyźni
dostrzegają potrzebę zmian na lepsze. Miasta mają swoje plusy: dostęp do
nauki, kultury, rozrywek. Kobiety czerpią z tych możliwości garściami – ocenia dziennikarka Dorota Wellman.
Styl życia i zwyczaje kobiet w mieście
Kobiety uważają, że znacznie częściej niż
mężczyźni zajmują się obowiązkami domowymi (87%), dziećmi (83%)
i robieniem zakupów spożywczych (75%). Polki odpowiadają tu podobnie jak
mieszkanki Paryża, Marsylii i Madrytu. 39% kobiet z Krakowa
zadeklarowało, że to one częściej niż współmałżonek spędzają czas poza
domem: na czynnościach niezwiązanych z pracą, załatwiając sprawy administracyjne, spełniając zobowiązania rodzinne oraz korzystając z kultury i rozrywki. W Warszawie taką deklarację złożyło 35% kobiet, a średnia ze wszystkich badanych miast wynosi 42%. Więcej kobiet z
Krakowa niż z pozostałych miast uważa, że mężczyźni rzadziej oddają się
zajęciom związanym z kulturą (Kraków 59%, Warszawa 49%, wszystkie
miasta 46%).
|
- Wyniki badań
wskazują, że kobiety w Polsce są coraz bardziej wymagające, szczególnie
gdy chcą pogodzić karierę zawodową z organizacją domu i realizacją
swoich pasji. Miasta umożliwiają kobietom realizację ich zadań
życiowych, a kobiety są siłą napędową rozwoju miast – skomentowała wyniki badań Tatiana Oszmiańska, dyrektor marketingu i członek zarządu Lafarge w Polsce.
Transport publiczny jest najczęściej
używanym przez kobiety środkiem komunikacyjnym w miastach (Warszawa 70%,
Kraków 65%). W Krakowie 53% kobiet porusza się samochodem, a w
Warszawie 44%. Kobiety z Krakowa (8%) dokładnie dwa razy częściej
korzystają z roweru niż kobiety we wszystkich badanych miastach ogółem.
7% warszawianek wykorzystuje rower do
poruszania się po mieście. 1% kobiet w każdym z badanych miast porusza się skuterem lub motorem. 35% kobiet z Krakowa i 30% kobiet z
Warszawy każdego dnia spędza około godziny w samochodzie lub
transporcie publicznym. 62% mieszkanek Krakowa i 58%
warszawianek spędza w komunikacji miejskiej do dwóch godzin dziennie.
Jak lepiej dostosować miasta do codziennego życia kobiet?
Badane kobiety uznały, że miasta mogłyby
być lepiej dostosowane do ich codziennego życia. Tak sądzi 83% kobiet
z Warszawy i 79% kobiet z Krakowa. 77% kobiet z Warszawy i 72% z Krakowa
uważa, że miasta byłyby bardziej przyjazne, gdyby kobiety w większym
stopniu angażowały się w ich projektowanie oraz zarządzanie nimi.
- Tymczasem okazuje się, że w Polsce
tylko 1/4 radnych to kobiety. A jedynie 9% prezydentów miast,
burmistrzów, wójtów stanowią kobiety (dane Instytutu Spraw Publicznych) –
komentuje socjolożka Łucja Krzyżanowska.
Żródło; Lafarge
Żródło; Lafarge
Komentarze
Prześlij komentarz