Gorące
temperatury sprzyjają wylegiwaniu się na plaży. Jednak polskie morze i
wybrzeże zalewa nowy zwyczaj - parawaning. „PRESS-SERVICE Monitoring
Mediów” sprawdził, co oznacza ten termin i jak bardzo jest popularny w
social media
Nadmorskie plaże przeżywają właśnie
oblężenie, które jest spowodowane dosłownie wojną Polaków na parawany. W
związku z zaistniałą sytuacją pojawił się także nowy termin w potocznej
polszczyźnie - „parawaning”, który oznacza nic innego, jak tylko bitwę o
najlepsze miejsca nad wodą.
– Polak, najczęściej głowa rodziny, przychodzi na plaże wcześnie rano, rozstawia swój parawan zaraz przy morzu, a następnie wraca do hotelu. Czasami się jeszcze zdrzemnie i zje wspólne śniadanie. Jednak na plażę, na swój zajęty kawałek ziemi, wraca dopiero po kilku godzinach – mówi Anna Rokicka, ekspert „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. – Rozstawienie parawanu przestało pełnić pierwotną funkcję, czyli ochrony przed wiatrem. Dzisiaj jest bardziej formą zarezerwowania sobie jak najlepszego terenu. Taka postawa społeczna wiąże się z niekorzystnymi efektami – chęcią całkowitego odgrodzenia się od ludzi, izolacji oraz zagrodzeniem innym drogi do morza – dodaje Rokicka.
Parawany wkraczają dynamicznie w social media
I
choć zwyczaj rozkładania parawanów znany jest już od dawna, to jednak
dopiero w tym roku zyskał na znaczeniu. Samo słowo „parawaning” stało
się medialne za sprawą materiału redakcji TVN24.pl opublikowanego 4
sierpnia. To właśnie od tej daty fraza zaczęła się pojawiać także w
mediach społecznościowych. I tak przykładowo w dniu emisji wspomnianego
materiału opublikowano na Facebooku i Twitterze 63 informacje na ten
temat, a dzień później już 93.
Znacznie częściej w social media
występuje sama fraza „parawan”. W tym przypadku aktywniejsi są fani na
Facebooku, którzy tylko w ciągu pierwszych 5 dni sierpnia opublikowali
3,6 tys. materiałów. Z kolei na Twitterze pojawiły się zaledwie 348
wzmianki. Liczba publikacji na ten temat bardzo dynamicznie rośnie i nie osiągnęła jeszcze maksymalnych wartości. Parawaning to stosunkowo nowe zjawisko w mediach, które jest coraz chętniej komentowane przez użytkowników social media.
Wykres 1. Zmiany w czasie ukazywania się publikacji na Facebooku i Twitterze na temat frazy „parawan” w dniach 1-5.08.2015 r.
Tak
wysoka liczba publikacji wskazuje, że kwestia plażowych ogrodzeń budzi
emocje internautów. Czasami nawet te skrajne. Nie brakuje opinii, że
zjawisko powinno zostać uregulowane prawnie.
źródła : PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Komentarze
Prześlij komentarz