Polestar stał się
oficjalnie częścią Volvo – ogłosiła szwedzka centrala firmy. Od tej pory
nazwa Polestar oprócz wyczynowych wersji Volvo na tor, będzie oznaczać
specjalne, najszybsze wersje samochodów cywilnych Volvo. Co ważne obok
wersji sportowych Polestar może także zagościć po maską wielu cywilnych
aut marki Volvo w formie pakietu oprogramowania optymalizującego
działanie silnika, bez utraty fabrycznej gwarancji producenta
Niemal 20 lat doświadczeń
Współpraca
firm Volvo oraz Polestar sięga 1996 r., gdy firmy rozpoczęły wspólnie
opracowywany program samochodów wyczynowych przygotowywanych do
rozmaitych serii wyścigowych. Niemal 20 lat temu, firma założona przez
szwedzkiego kierowcę wyścigowego Jana „Flasha” Nilssona skupiała się
wokół serii STCC, czyli szwedzkiego cyklu wyścigów samochodów
turystycznych oraz Volvo 860 Super Touring modyfikowanego do tych
zawodów. Co ciekawe, jeszcze nie pod marką Polestar, lecz jako Flash
Engineering (nazwa pochodząca od pseudonimu Nilssona) już w pierwszym
roku funkcjonowania zgarnęła tytuł mistrzowski w szwedzkiej serii.
Sukces ten udało się powtórzyć w kolejnym roku, pomimo silnej
konkurencji ze strony marek niemieckich.
W
późniejszych latach firma skupiała się na modyfikowaniu Volvo S40, S60
oraz C30 do zawodów wyścigowych ze znakomitymi efektami – odnosząc
liczne sukcesy na arenie międzynarodowej. W 2001 r. do firmy dołączył
Christian Dahl, który początkowo pełnił rolę głównego inżyniera
wyścigowego, zaś 3 lata później odkupił udziały od Jana Nilssona i rok
później przejął firmę. Wraz z przejęciem zmieniła się nazwa – Flash
Engineering zastąpiła marka Polestar, nawiązująca do gwiazdy polarnej
oraz pierwszego miejsca startowego w wyścigach (pole position). W
późniejszych latach współpraca z Volvo zacieśniała się coraz mocniej.
Siedziba firmy została przeniesiona do Goeteborga, w pobliże centrali
Volvo Car Corporation. Owocem ścisłej współpracy był pierwszy opracowany
całkowicie od podstaw do wyścigów model C30, za kierownicą którego
Robert Dahlgren i Tommy Rustad osiągnęli rekordowy, do tej pory
niepobity wynik – pole position we wszystkich zawodach cyklu STCC w 2009
r., zgarniając jednocześnie indywidualny oraz zespołowy tytuł
mistrzowski.
Pierwsza koncepcja auta drogowego
Na
bazie tego modelu w 2010 r. powstał drogowy prototyp Volvo C30 Polestar
Concept, znany choćby z entuzjastycznego przyjęcia w brytyjskim
programie „Top Gear”. Concept był samochodem czerpiącym pełnymi
garściami z wyścigowych doświadczeń marki. Samochód powstał aby uczcić
historyczne pasmo zwycięstw w STCC pokazując na drodze najlepsze
rozwiązania sportowe w wydaniu codziennym. Auto przebudowano od podstaw –
za moc odpowiadał silnik Volvo T5 o pojemności 2,5l, który po
przeróbkach Polestara i zamontowaniu potężnej turbiny KKK K26 oferował
przemawiające do wyobraźni 451 KM oraz 510 Nm momentu obrotowego, co
pozwalało na rozpędzenie się do 100 km/h w zaledwie 4.2 sekundy oraz
osiągnięcie prędkości maksymalnej przekraczającej 290 km/h.
Elementy
aerodynamiczne auta opracowano w tunelu powietrznym Volvo. Za
przeniesienie napędu odpowiadał napęd BorgWarner 4. generacji, który w
połączeniu z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu firmy
Quaife oraz sześciobiegową manualna skrzynią biegów zapewniał
niepotykany poziom dynamiki. Również wyczynowe zawieszenie stałego
partnera wyścigowego firmy Polestar – szwedzkiego Öhlinsa w zestawie z
potężnymi 6-cio tłoczkowymi hamulcami Brembo nie pozostawiały
wątpliwości – to prawdziwa wyścigówka na ulice.
Na
jej podstawie rozpoczęto prace nad kolejnym modelem – S60 Polestar. W
2011r. po raz pierwszy zaproponowano oficjalny program optymalizujący
działanie silnika oraz podnoszący moc silnika T6 do 329 KM. Rok później
S60 oficjalnego zespołu wyścigowego Volvo pobiło kolejne rekordy –
zespół, w skład którego weszli: Tommy Rustad, Robert Dahlgren, Fredrik
Ekblom oraz Thed Björk dowieźli potrójne zwycięstwo w serii TTA – Racing
Elite League w Szwecji, zwyciężając jednocześnie w klasyfikacji
zespołowej, producenckiej oraz indywidualnej (mistrzem został Fredrik
Ekblom). We wrześniu tego samego roku świat ujrzał kolejny model
koncepcyjny celebrujący to wspaniałe zwycięstwo – 508-konny S60 Polestar
Concept.
Z torów na drogi
Był
to drugi samochód drogowy stworzony od podstaw przez Polestara. Tym
razem zdecydowano się zachować więcej komfortu właściwego cywilnym autom
Volvo, łącząc go z wyścigową dynamiką. Samochód zbudowano wokół
sześciocylindrowego silnika T6 o kodzie B6304T4, który legitymował się
mocą 508 KM oraz 575 Nm momentu obrotowego. Seryjny silnik poddano
przeróbkom, wymieniona została m.in. turbina na większą Garret 3171 oraz
układ wydechowy Ferrita o średnicy 3.5”. Napęd BorgWarner czwartej
generacji uzupełniono szperą na tylnej osi E-LSD oraz manualną skrzynią
M66C o sześciu przełożeniach.
Podobnie
jak w przypadku pierwszego koncepcyjnego modelu na bazie C30 auto
gruntowanie przebadano w tunelu aerodynamicznym Volvo, gdzie dobrano
odpowiednie dodatki poprawiające współczynnik oporu powietrza auta oraz
zwiększające jego docisk. Zastosowano także regulowane zawieszenie
Öhlins oraz imponujący skutecznością układ hamulcowy oparty o 6-cio
tłoczkowe zaciski Brembo, oraz wentylowane tarcze o średnicy 380 mm na
przodzie) chłodzone specjalnie zaprojektowanymi wlotami powietrza) oraz
302 mm na tyle auta. Dla wygody kierowcy obniżono także centralną
konsolę oraz obszyto wnętrze Alcantarą. Środek uzupełniły zaprojektowane
przez Polestar fotele kubełkowe. Tak przygotowane auto osiągało „setkę”
w 3.9 sek, zaś jego maksymalna prędkość przekraczała 300 km/h.
Nowa seria
Kolejnym
kamieniem milowym dla firmy Polestar był rok 2014, kiedy to w
szwedzkiej fabryce Torslanda wyprodukowano 750 sztuk produkcyjnych
modeli S60 oraz V60 Polestar oferowanych w sprzedaży detalicznej na
ośmiu rynkach. W ten sposób Polestar stał się pierwszym niezależnym
kooperantem biorącym aktywny udział w procesie produkcji seryjnego
modelu. Powodem do radości dla fanów Volvo były kolejne zwycięstwa w
cyklu STCC, gdzie Szwedzi znów zgarnęli całą pulę. 2014 r. był także
rokiem debiutu marki w australijskiej serii wyścigów V8 Supercars.
Specjalnie przygotowany silnik V8 do zmodyfikowanego S60 okazał się być
jednym z najlepszych w serii, generując 650 KM, co przełożyło się na
świetne 5. miejsce w klasyfikacji generalnej debiutanckiego roku
zawodów.
Seryjny Polestar
Pierwszym
modelem oferowanym w otwartej sprzedaży w Europie jest obecne S60 oraz
V60 Polestar. To samochód będący wynikiem wieloletniego procesu rozwoju
bazującego na doświadczeniach marki w motorsporcie. Cywilny model, który
może służyć, jako bezpieczny środek transportu zarazem oferując osiągi
mogące sprostać najbardziej wymagającym. Potrzebujący niecałych
5-sekund, aby przyspieszyć do „setki” model posiada 3-litrowy silnik o
mocy 350 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Zastosowano nową
turbosprężarkę typu twin scroll firmy Borg –Warner, przeprojektowano
intercooler oraz układ wydechowy, który teraz posiada 2.5” calowy
przekrój, z wyjątkiem o cal szerszego odcinka końcowego.
Za specjalnie
zaprojektowanymi dla tego modelu felgami o rozmiarze 20×8” wprawne oko
ujrzy 6-tłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze o średnicy 371 mm na
przedniej osi. Zawieszenie to oczywiście szwedzki Öhlins, który
wspierają spręzyny o 80% sztywniejsze w stosunku do wersji R-Design.
Auta dostępne są w czterech wersjach kolorystycznych: czarnej, białej,
srebrnej oraz charakterystycznej dla Polestara jasnoniebieskiej Rebel
Blue. Model ten nie jest oferowany w sprzedaży na rynku polskim, jednak
już w przyszłym roku planowane jest wprowadzenie do sprzedaży jego
następcy, wyposażonego w dwulitrowy silnik z rodziny Drive-E oferujący
identyczne osiągi oraz moc znamionową.
Optymalizacja bez utraty gwarancji
W
ciągłej sprzedaży znajdują się natomiast pakiety Optymalizacji osiągów
Polestar nowej generacji. Stosowane do nowych silników Drive-E pakiety
zapewniają zupełnie nowe wrażenia podczas jazdy Volvo. Inżynierowie
Polestar zastosowali tę samą koncepcję rozwoju, co podczas rozwoju
samochodów wyścigowych do nowych optymalizacji silników Drive-E,
najnowszego i najbardziej zaawansowanego w historii układu napędowego
firmy Volvo.
Co najmniej pięć ważnych
obszarów osiągów zostało zoptymalizowanych w celu zapewnienia lepszego,
bardziej zrównoważonego i dynamicznego prowadzenia. Dzięki szybszym i
dokładniejszym reakcjom na polecenia kierowcy zachowanie samochodu staje
się zrozumiałe i przewidywalne. Te cechy są ważne dla wszystkich
sposobów dynamicznej jazdy, niezależnie od tego, czy odbywa się ona na
torze wyścigowym, czy na zwykłych drogach.
Pakiet optymalizacji Polestar
poprawia m.in. reakcje przepustnicy, szybkość zmiany biegów
automatycznej skrzyni, reakcję na zdjęcie nogi z przepustnicy,
utrzymywanie biegu podczas pokonywania zakrętów, czy same osiągi
silnika.
Wszystkie optymalizacje silników Drive-E są opracowywane w taki
sposób, aby zapewniały lepsze osiągi w średnim zakresie obrotów
silnika, w którym kierowca maksymalnie je wykorzystuje podczas
dynamicznej jazdy, na przykład podczas wyprzedzania lub wjeżdżania na
zatłoczoną autostradę. Wyższe osiągi w średnim zakresie obrotów w
połączeniu z lepsza reakcją skrzyni biegów i przepustnicy sprawiają, że
samochód jest bardziej dynamiczny i szybciej reaguje na zmiany podczas
jazdy. Co ważne taka optymalizacja nie ma wpływu na fabryczną gwarancję
auta.
Komentarze
Prześlij komentarz