Wygląda na to, że aktualny rekord
prędkości na lądzie nie doczeka swojej 20. rocznicy. Jesienią sir Andy
Green podejmie próbę pobicia swojego rezultatu z 1997 roku
Zanim to nastąpi już w najbliższych miesiącach w
Wielkiej Brytanii odbędą się testy, podczas których bolid o nazwie
Bloodhound SSC ma uzyskać prędkość 200 mil/h, czyli ok. 320 km/h. W
porównaniu z celami, jakie stawiają sobie członkowie konsorcjum
Bloodhound, to rzeczywiście niewiele. Pierwsza próba, którą zaplanowano
na 16 października, ma przynieść rezultat na poziomie 800 mil/h (1287
km/h). To o ok. 60 km/h więcej, niż wynosi dotychczasowy rekord. Później
ekipa Bloodhound weźmie na celownik niewiarygodne 1000 mil/h (1609
km/h).
Za sterami, podobnie jak podczas poprzedniej
rekordowej próby, zasiądzie pilot RAF Andy Green, zmienią się bolid i
miejsce bicia rekordu. Miejsce Thrusta SSC o mocy 110 000 KM zajmie
Bloodhound SSC, którego moc jest o 25 000 KM większa. Już sama nazwa
wskazuje, że cel śmiałków jest za barierą prędkości dźwięku (SSC to
skrót od Super Sonic Car – samochód naddźwiękowy). Sir Andy Green, dziś
53-letni Anglik, nie myśli o zbliżającej się emeryturze, będzie za to
chciał na zasłużony odpoczynek wysłać obecny rekord prędkości na lądzie.
Próby będą miały miejsce na pustyni Hakskeen Pan w RPA, wykorzystywana
wcześniej pustynia Black Rock w USA okazała się… za krótka.
„Nasz projekt jest nietypowy dla motorsportu” –
mówił Green w jednym z wywiadów. „Z reguły chcesz zachować w tajemnicy
swoje rozwiązania, by nie zdradzać ich rywalom. Tyle że my… ich nie
mamy, co oznacza że możemy ze szczegółami opowiadać o tym, co kryje się
pod karoserią Bloodhounda SSC. Ta otwartość służy także naszym
partnerom, takim jak Castrol. Mogą oni pokazać swoje produkty czy
rozwiązania w niepowtarzalnym projekcie” – dodał pilot RAF.
O to, by w bolidzie Bloodhound SSC wszystko
działało jak należy, zadbają najlepsze płyny i środki smarne Castrol –
olej Castrol EDGE Titanium FST™, Castrol Braycote Inertox 240-2, Castrol
Alphasyn T32, Castrol React SRF i używany m.in.
przez NASA Castrol Hyspin. Jeśli jesienna próba zakończy się
powodzeniem będzie to 22. rekord prędkości na lądzie z udziałem marki
Castrol.
Andy Green kilka lat temu otrzymał tytuł
szlachecki, z wykształcenia jest matematykiem, a od 21 lat pilotem
myśliwców. Dzięki temu potrafi utrzymać nerwy na wodzy, co jest
niezbędne gdy pokonuje się w ciągu sekundy ponad 400 metrów. Dyplom z
matematyki i ścisły umysł pozwalają sir Andy Greenowi rozmawiać z
inżynierami, pracującymi przy projekcie Bloodhound jak równy z równym.
Komentarze
Prześlij komentarz